Dacia Bigster je aktuálně nejlepším automobilem značky a zároveň dospělejším sourozencem oblíbeného Dusteru, na který mnozí nedají dopustit. Novinka přitom startuje na ceně přibližně 550 tisíc korun. Testovaná full-hybridní varianta však zájemce vyjde podle ceníku (bez započítání dodatečných slev) nejméně na 672 900 Kč. Osvědčil se Bigster v testu a odpovídá na poměry Dacie ambiciózní ceně?
Technické parametry Dacia Bigster Hybrid 155
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 570 × 1 812 × 1 706 mm, 1 419 kg |
|---|---|
| Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
| Výkon | 115 kW, 156 (107 + 50) koní, točivý moment: 172 Nm |
| Baterie | 1,4 kWh (1,2 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | |
| Spotřeba | Kombinovaná: 4,7 l / 100 km |
| Cena od | 665 000 Kč |
První pochvala je podle mého názoru na místě už za samotný vzhled, který se designérům skutečně povedl, neboť si vůz na nic nehraje, ale zároveň vypadá líbivě, ať už se na něj budete dívat z jakéhokoliv úhlu. Tvůrci karoserie podle mě našli ideální poměr mezi hranatostí a zaoblenými prvky. Příď zdobí výrazné modernizované logo, které linkou navazuje na LED světlomety, pod ním pak najdeme výrazný „gril“ pro chladič.









Vizuál je tak krásně čistý (zejména ve srovnání s některými čínskými značkami) a hezky vypadá například i okénko za zadními dveřmi. Bigster je také praktický, co se týče nastupování, neboť je vstupní otvor, respektive úhel otevření dveří, plně dostačující pro komfortní nastoupení i u osob se sníženou pohyblivostí. Dacia se také zaměřila na dovírání, rozhodně se tak nemusíte obávat plechového třísknutí (jako například u první generace Springu, který jsem rovněž mohl vyzkoušet).
Další nezpochybnitelnou předností Bigsteru je velikost, čímž mám na mysli především prostornost uvnitř. Navenek totiž Bigster s rozměry 4 570 × 1 812 × 1 706 mm není žádné monstrum, se kterým byste se museli obávat vjet do podzemního parkoviště. Uvnitř na vás nicméně čeká zavazadlový prostor o objemu 546 litrů s možností rozšíření na 1 851 litrů, ale také pro mnohé stále důležitý prvek v podobě rezervního kola. S Bigsterem tak nebudete mít problém naložit celou rodinu a vydat se k moři, stejně jako přestěhovat nábytek a další velké předměty, které by se jinam nemusely vejít. V případě testované konfigurace jsem si navíc mohl užívat elektrického otevírání pátých dveří, což je, ještě ne tak dávno, prvek nevídaný u této značky.








Spousta prostoru čeká rovněž na pasažéry na zadní lavici a vpředu. Vše je navíc doprovázeno systémem umožňujícím na několik míst ve vozidle přicvaknout různé příslušenství, jako je lampička, držák na telefon, stolek a mnohé další. Co se týče samotných sedadel, mám jednu výtku, která se váže k počasí, ve kterém jsem Bigster testoval. Ve vysokých teplotách přes 30 stupňů Celsia totiž musím konstatovat, že materiál, ze kterého je vyroben potah sedadel, není příliš prodyšný a z této (na čištění nepochybně praktické) syntetiky budete mít zpocená záda raz dva.
Infotainment a milované tlačítko
Posed za volantem je pak bezproblémový a také vás nebude trýznit žádná konzole trčící do prostoru, o kterou byste si otloukali koleno. Alespoň ne s průměrnou výškou a stavbou těla. Také volant je hezky zpracovaný, má komfortní tvar a sadu tlačítek, která jsou vždy po ruce a fungují tak, jak byste očekávali, jelikož se jedná o fyzická tlačítka, nikoliv kapacitní senzory.
Majitelé vozů Renault/Dacia budou rovněž zvyklí na páčku pro ovládání zvuku pod volantem, ačkoliv, stejně jako u Renaultu 4, i zde bych osobně preferoval konvenční ovládání na volantu. Zvukový přednes soustavy reproduktorů také nezklame a nesetkal jsem se ani s tím, že by někde něco rezonovalo.














Infotainment je jen průměrně svižný, ale rozhodně funkční. Pochopitelně by Bigsteru slušela možnost mít OpenR Link, podobně jako u Renaultů, ale stěžovat si nemůžu: vše je totiž funkční a navrch máte k dispozici i velké množství fyzických tlačítek pod obrazovkou. Jediná kritika směřuje ke kvalitě parkovací kamery, která je i na vůz v tomto cenovém segmentu nízká a výrobce by na ní měl zapracovat. Rozhodně to však není takový problém jako stejně nekvalitní kamera u Renaultu 4.
Nejoblíbenějším prvkem mnoha řidičů se však bezpochyby stane tlačítko v panelu na levém boku, pomocí jehož dvojitého stisknutí můžete vypnout veškeré otravné asistenty. V dnešní době extrémně „upípaných“ aut je to vlastnost k nezaplacení.
Spotřeba za jedna s hvězdou
Jízdně jsem měl příležitost Bigster „protáhnout“ pouze po městě, příměstských cestách a dálnici, ostatně u novinářských vozů je obvykle vyloženě zakázáno se s nimi vydat do náročnějšího terénu. Musím ale konstatovat, že ve všech těchto scénářích si vedl automobil znamenitě. Podvozek je nastaven s citem na komfort posádky a Bigster umí bez velkého diskomfortu překonat i větší retardéry či díry ve vozovce.
Zcela dostačující je rovněž dynamika plně hybridního provedení, kdy není problém vyrazit svižně od semaforu, stejně jako dosáhnout patřičné akcelerace pro rychlé napojení na dálnici. Naopak v nízkých rychlostech lze jezdit výlučně na elektřinu, tedy bezemisně a pěkně potichu. Kombinovaná průměrná spotřeba během testu se v mém případě pohybovala okolo 4,2 l na 100 km, s ohledem na objem nádrže (50 l) by tak teoreticky bylo možné s Bigsterem na jednu plnou nádrž ujet až 1 200 kilometrů, což je špičková hodnota.
Zhodnocení
Bigster je v plně hybridním provedení velmi povedeným vozem, který vás snadno a rychle přesvědčí o tom, že Dacia umí vyrobit také pěkně vybavené a zpracované auto, za které se rozhodně nebudete muset stydět ani ve srovnání s dražšími modely. Navíc se dočkáte zcela dostačující dynamiky, velmi pěkné spotřeby i slušných jízdních vlastností. Navrch máte k dispozici praktické tlačítko pro rychlou deaktivaci otravných asistentů i obří zavazadelník. Jedinou kritiku si tak vyslouží skutečně bídná kvalita parkovací kamery.
Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

