Navzdory celkovému meziročnímu poklesu výroby osobních automobilů se tuzemským automobilkám podle dat Sdružení automobilového průmyslu v létě podařilo překonat loňské výsledky. Od začátku roku do konce srpna sjelo z linek 953 433 osobních aut, což je o 2,1 % méně než ve stejném období 2024. Červenec a srpen však přinesly růst – vyrobeno bylo 206 tisíc aut, tedy o 8,3 % více než loni.
„Jako velmi dobrou zprávu vnímám, že navzdory ochlazení na hlavních evropských trzích i tradičním omezením provozu během léta, které firmy využívají k celozávodním dovoleným, se v letních měsících podařilo překonat výsledky loňského rekordního roku. To vylepšuje snížený objem výroby z kraje roku a tuzemský autoprůmysl tak opět mohl podpořit výkon domácí ekonomiky. Jakkoli čísla ukazují, že se domácím výrobcům daří navyšovat objemy vyráběných elektromobilů, celková čísla evropských prodejů zůstávají daleko za požadavky evropské regulace. Proto považuji za kritické, aby se po nedávno proběhlém Strategickém dialogu o budoucnosti automobilového průmyslu intenzivně rozeběhly práce na revizi regulace tak, aby dekarbonizace odpovídala reálné poptávce zákazníků, zohledňovala technologickou neutralitu a zároveň pomohla udržet konkurenceschopnost i pracovní místa v evropském i českém autoprůmyslu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Největší výrobce, Škoda Auto, navýšil domácí produkci na 610 274 vozů (+2 %). Silně přitom táhne elektromobilita – bateriové modely vzrostly o 165 % a tvoří už přes pětinu produkce. Hyundai Nošovice naopak zaznamenal propad o 30 tisíc vozidel na 193 940 kusů. Čtvrtinu jeho produkce už ale tvoří elektromobily a plug-in hybridy.
Toyota Kolín také mírně klesla na 149 219 vyrobených aut (-1,4 %), přičemž polovinu tvoří hybridní Yaris HEV. Do budoucna má produkci posílit investice 17 miliard korun, které zajistí výrobu prvního plně elektrického modelu Toyoty v Evropě.
Autobusy
Segment autobusů hlásí meziroční růst o 21,8 % na 3 538 kusů. Největší podíl má Iveco Czech Republic s více než 3 200 vozy. Výrazně rostl i trh elektrobusů – výroba se meziročně zvýšila o více než 400 % na 253 kusů, z nichž drtivá většina vznikla právě ve Vysokém Mýtě.
Motocykly
Na opačném konci statistik stojí Jawa Moto, která meziročně vyrobila o třetinu méně motocyklů. Z linky sjelo pouze 525 strojů, tedy o 257 méně než loni.

