Předchozí vláda znevýhodnila užívání firemního elektromobilu

10
Předchozí vláda znevýhodnila užívání firemního elektromobilu
Fotografie: ČEZ
  • Podpora čisté mobility pro firmy je menší
  • V průměrné ceně za elektřinu se sekli o téměř 2 Kč

Ministerstvo práce a sociálních věcí ještě před předání své funkce nové vládě stanovilo svou vyhláškou č. 511/2021 Sb., ze dne 15.12.2021 průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad. Tento těžkopádný popisek však znamená to, že když vás zaměstnavatel vyšle na služební cestu, musí vám proplatit dopravu, jídlo a pití, ubytování a další nutné výdaje související s prací. Ovšem má to jeden háček.

Ten tkví v tom, že ceny průměrných náhrad za pohonné hmoty se u fosilních paliv meziročně zvedly v průměru o 9 Kč za každý natankovaný litr, ale cena za 1 kWh pro pohon elektromobilu šla naopak směrem dolů o téměř 1 Kč. Je to však velice podivné jednání, jelikož ceny nejen elektrické energie lámou v poslední době cenové rekordy. Tato část změny také nehraje do karet podpoře elektromobility v oblasti firemních flotil a dokonce i povinné instalaci dobíjecích stanic.

Meziroční srovnání náhrad za vozidlo

Palivo/Rok 2021 2022 Rozdíl
1 litr Narural 95 oktanů 27,80 Kč 37,10 Kč + 9,30 Kč
1 litr Narural 98 oktanů 31,50 Kč 40,50 Kč + 9,00 Kč
1 litr Nafty 27,20 Kč 36,10 Kč + 8,90 Kč
1 kWh Elektřiny 5,00 Kč 4,10 Kč - 0,90 Kč

Průměrná cena pohonných hmot ke konci roku 2021

Palivo Náhrada Rozdíl
1 litr Naturalu 95 37,20 37,10 - 0,10
1 litr Nafty 36,05 36,10 + 0,05
1 kWh Elektřiny 5,81 4,10 - 1,71
Související články
Diskuze ke článku
Tom ReBlack
Tom ReBlack
- je správné si účtovat energii, kterou získal zdarma(FVE, bezplatná veřejná nabíječka apod.)?

- můžete si uschovat účet a nechat proplatit reálné náklady ;)

- v loni jsem si taky účtoval 27 a přitom litr stál cca 40 korun :)

- máte tam zohledněné dotace, které tečou do elektromobility? (asi těžko a přitom z toho taky BEVkaři "čerpají") > z mého pohledu nepřiměřené zvýhodnění, takže rozčilovat se kvůli pár "haléřům" je opravdu kolenovrtství

- vzhledem k tomu, že dle četných článků i diskuzí BEV vydrží i víc jak milion km a baterie se pak dá použít jinde, tak jen na náhradách se dá vydělat na několik hodně dobrých BEV, tak potom bych asi neviděl problém, že je cena za amortizaci příliš vysoká ;)

Možná je problém v tom, že BEVkaři se stále chlubí jak jezdí levně a pořád všude uvádí jen cenu silové elektřiny a pro úředníky je to pak matoucí ;)
Ivan Hoe
Ivan Hoe
I redaktoři tu opakovaně psali že jezdí klidně za 30-50kč/100km a nabíjejí pod 3kč/kč takže to ministerstvo ještě o víc než 30% přestřelilo, nikoliv podstřelilo, ne?
jan novak
jan novak
To nemusi nikdo znevyhodnovat. Uvedomujete si vubec, ze pokud bude nekdo pouzivat bev jako bezne sluzebni auto (pro obchodaky, techniky, ...) tak to proste realne ma vicenaklady jak kdyby jezdili ve ferrari? Vemte vetsi krajske mesto se sidlem firmy, ktera ma zakazniky po cele cr. Nemate nejmensi sanci ujet napr. trasu Olomouc-Praha-Plzen a zpatky a druhej den Olomouc-Hradec-Vary a zpatky. Kecy typu lepsi bev ujede 700km si nechte. V zime na dalnici musite pocitat ani ne s tretinou. U jednoho docela levneho bevka je zimni dalnicni dojezd oficialne dokonce jen 54km (idealni pak neco pres 230km). A pak musite hodinu dobijet. Kdo tu hodinu zaplati? A ten cas navic pak stoji dalsiho zakaznika. Takze v jednom dni neudelam 3 zakose, ale jen 2 nebo dokonce jen jednoho. Pri rezijnim case 570,-/ clovekohodinu (nejsme lopaty ale odborna firma) je to na delsich trasach narust +3 hodiny a minus jeden zakos, takze +1/3 dalsi cesty navic (+ dalsi cca 3 hodiny). To je na cca 700km 3420kc navic. Jako jo, je to extrem, malokdy se jedou 3 zakaznici jeden den, ale parkrat do roka se to stane (a ano, na miste se technik nezdrzi asi 30 minut). Chci tim rict, ze bev je skvela vec do mesta s dennim najezdem radove v desitkach km, ale mezimesto ani nahodou a je uplne jedno jak to kdo bude uctovat. To aby se vyplatilo, tak by mi museli oproti benalu uznat naklady pres 40km / km....
Jan Čeřovský
Jan Čeřovský
Cena elektřiny vzrostla a tak 4,10 nestačí. Jsou to náhrady za použití soukromého elektromobilu, majetku zaměstnance. A na pořízení soukromého EV nikdy žádné dotace v ČR nebyly. A takový člověk určitě nabíjí doma přes noc, nema čas čekat před Lidlem až se uvolní nabíječka a pak až se to nabíjí a nechce si snižovat životnost baterie rychlodobijenim. Takže kdo je uhleduplny ke zdraví lidí ve městě, je potrestán státem, koupil si 2x dražší autu ale poplatky za 1 km za amortizaci má stejné jako u benzínu a ani cenu domácí elektřiny (která je v noci přebytečná) mu neproplati celou. Přitom ve špičce na nabíječe která mu vytiskne doklad 11 Kč proplatí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze