Ministerstvo práce a sociálních věcí ještě před předání své funkce nové vládě stanovilo svou vyhláškou č. 511/2021 Sb., ze dne 15.12.2021 průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad. Tento těžkopádný popisek však znamená to, že když vás zaměstnavatel vyšle na služební cestu, musí vám proplatit dopravu, jídlo a pití, ubytování a další nutné výdaje související s prací. Ovšem má to jeden háček.
Ten tkví v tom, že ceny průměrných náhrad za pohonné hmoty se u fosilních paliv meziročně zvedly v průměru o 9 Kč za každý natankovaný litr, ale cena za 1 kWh pro pohon elektromobilu šla naopak směrem dolů o téměř 1 Kč. Je to však velice podivné jednání, jelikož ceny nejen elektrické energie lámou v poslední době cenové rekordy. Tato část změny také nehraje do karet podpoře elektromobility v oblasti firemních flotil a dokonce i povinné instalaci dobíjecích stanic.
Meziroční srovnání náhrad za vozidlo
Palivo/Rok | 2021 | 2022 | Rozdíl |
---|---|---|---|
1 litr Narural 95 oktanů | 27,80 Kč | 37,10 Kč | + 9,30 Kč |
1 litr Narural 98 oktanů | 31,50 Kč | 40,50 Kč | + 9,00 Kč |
1 litr Nafty | 27,20 Kč | 36,10 Kč | + 8,90 Kč |
1 kWh Elektřiny | 5,00 Kč | 4,10 Kč | - 0,90 Kč |
Průměrná cena pohonných hmot ke konci roku 2021
Palivo | Náhrada | Rozdíl | |
---|---|---|---|
1 litr Naturalu 95 | 37,20 | 37,10 | - 0,10 |
1 litr Nafty | 36,05 | 36,10 | + 0,05 |
1 kWh Elektřiny | 5,81 | 4,10 | - 1,71 |
- můžete si uschovat účet a nechat proplatit reálné náklady ;)
- v loni jsem si taky účtoval 27 a přitom litr stál cca 40 korun :)
- máte tam zohledněné dotace, které tečou do elektromobility? (asi těžko a přitom z toho taky BEVkaři "čerpají") > z mého pohledu nepřiměřené zvýhodnění, takže rozčilovat se kvůli pár "haléřům" je opravdu kolenovrtství
- vzhledem k tomu, že dle četných článků i diskuzí BEV vydrží i víc jak milion km a baterie se pak dá použít jinde, tak jen na náhradách se dá vydělat na několik hodně dobrých BEV, tak potom bych asi neviděl problém, že je cena za amortizaci příliš vysoká ;)
Možná je problém v tom, že BEVkaři se stále chlubí jak jezdí levně a pořád všude uvádí jen cenu silové elektřiny a pro úředníky je to pak matoucí ;)