PRE: pionýrské doby končí, teď budeme posilovat

14
PRE: pionýrské doby končí, teď budeme posilovat
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Nabíjecí síť PRE už nabízí 660 nabíječek s celkem 1 040 dobíjecími body
  • Zákazníci využili vloni jejích služeb celkem 303tisíckrát
  • Celkem nabíječkami proteklo 5,27 GWh elektrické energie

Pražská energetika (PRE) v roce 2020 prudce zrychlila budování nabíjecí sítě. Do té doby zprovoznila od roku 2011 zhruba sto stanic, tedy pouhých 15 % aktuálního stavu. Pak však přišla podpora od státu, zrychlení stavebních řízení a rovněž zájem o elektromobilitu začal akcelerovat. Loni vzniklo 169 nových stanic, aktuálně už nese logo PRE celkem 660 stanic, u nichž může současně nabíjet až 1 040 elektromobilů. Zákazníci tento nárůst ocenili zvýšeným zájmem; počet dobití vzrostl meziročně o 76 % na loňských 303 000, odebrané energie pak přibylo celkem 69 % na výsledných 5,27 GWh. Že zájem dále roste, svědčí čísla za loňský prosinec, který byl s celkem 583 odebranými megawatthodinami historicky rekordním měsícem.

Největší zájem zůstává o rychlé DC dobíjení, na něž připadlo celkem 44 % transakcí. Pomalých nabíječek AC využilo 30 % nabíjejících a relativně vysoké číslo (26 %) pak zbylo na ultrarychlé stanice UFC. Celkem 96 % se autorizovalo čipem, zbyla čtyři procenta využila jednorázovou autorizaci pomocí QR kódu. Nejvyužívanější stanicí je známý hub u pražského Výstaviště (106 MWh), druhé místo obsadila stanice PRE u křížení dálnic D35 a D46 v Olomouci (90 MWh), třetí pak rovněž dálniční hub D1 Loket na 66. kilometru (81 MWh). PRE využívá ve své síti PRE Point výhradně elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Aktuální poměr počtu nabíjecích stanic a provozovaných elektromobilů považuje PRE za dostatečný, proto se aktuálně přeorientovává na posilování stávajících lokalit.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
“ Aktuální poměr počtu nabíjecích stanic a provozovaných elektromobilů považuje PRE za dostatečný”

Treba do Holesovic uz nema ani cenu zajizdet neb je tam stale plno.
D1 Loket na 66km zacina byt take stale casteji obsazeny…
Ladislav Čermák
Proto asi chtějí posilovat, mně to celkem dává smysl.
Radim Klapka
Radim Klapka
To jo, takový Naháč s jedním stojanem je občas bojovka :)
Marek M.
Marek M.
Průměr na nabíječku a den je cca 22 kWh a průměr na jedno nabití je cca 16 kWh. Takže asi tak jedno auto na nabíječku (kde jsou dva body) a den. To se nemůže zaplatit přeci.

Nejvíce vytížena nabíječka má cca 290 kWh za den. Pokud by jsme brali výkon 50 kW jako průměr (což bude více), tak je to 6 hodin denně max. To je bída.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze