Motor v kole a 200 kg pryč. YASA ohlašuje další zásadní vývojový krok

Motor v kole a 200 kg pryč. YASA ohlašuje další zásadní vývojový krok
Fotografie: YASA
  • YASA ukázala prototyp tzv. in-wheel pohonu s výkonem až 750 kW na jedno kolo
  • Technologie zatím není určena do produkce, ale naznačuje, jak mohou budoucí elektromobily zásadně změnit konstrukci i jízdní charakter

Britská společnost YASA, která už letos v říjnu zaujala světovým rekordem v poměru výkonu k hmotnosti, představila prostřednictvím sociální sítě LinkedIn viz příspěvek níže další zásadní technologický krok. Po ultralehkém axiálním elektromotoru vážícím 12,7 kg, jenž při krátkodobém výkonu 750 kW (>1 000 koní) dosáhl rekordní hustoty 59 kW/kg, přichází firma s funkčním prototypem tzv. in-wheel pohonu. Nový systém tak integruje tento motor přímo do kola a doplňuje jej nově vyvinutým dvoukanálovým měničem s výkonovou hustotou 100 kW/kg.


Dosáhnout krátkodobého špičkového výkonu 750 kW a hustoty výkonu 59 kW/kg je zásadním potvrzením naší nové generace axiální technologie. Je to důkaz, čeho lze dosáhnout cílenou technickou inovací. A nejde o žádný koncept na obrazovce – motor právě teď běží na testovacích stolicích. Postavili jsme elektromotor, který je výrazně výkonnější na jednotku hmotnosti než cokoli předtím – a to s využitím škálovatelných materiálů a procesů. Tento motor přináší průlomovou technologii do světa vysokovýkonných elektromobilů,“ uvedl zakladatel a technický ředitel společnosti YASA Tim Woolmer.

Výsledkem je kompaktní, modulární a mimořádně výkonná jednotka, která dokáže dodat až 750 kW (>1 000 koní) do jednoho kola. I trvalý výkon přitom má být mimořádně vysoký – kolem 400 kW, jak vyplývá z předchozích testů. Systém je každopádně nyní ve fázi testování v Oxfordshire a podle YASA může právě in-wheel architektura zásadně změnit konstrukci budoucích elektromobilů.

Vedle samotného výkonu je klíčovým benefitem také úspora hmotnosti a zjednodušení celého pohonného řetězce. Protože in-wheel pohon nevyžaduje hřídele, diferenciály ani část brzdové soustavy, může podle firmy snížit hmotnost současných elektrických vozů o zhruba 200 kilogramů, a u nových platforem dokonce více. Brzdový systém pak může být díky extrémní rekuperaci částečně nebo v určitých aplikacích i zcela nahrazen.

Dodejme, že YASA je už od roku 2021 součástí koncernu Mercedes-Benz. „S trojnásobnou hustotou výkonu oproti dnešním špičkovým radiálním motorům YASA nadále překonává hranice možného v konstrukci elektromotorů – proměňuje čistou inovaci v reálný technický pokrok. Naše technologie už dnes přináší měřitelné výsledky a zároveň otevírá cestu nové generaci lehkých a účinných elektrických pohonů,“ dodal generální ředitel společnosti Joerg Miska

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze