Druhou čipovou krizi odstartoval zákaz čínské vlády vyvážet jednoduché čipy do Evropy v reakci na rozhodnutí nizozemského kabinetu převzít kontrolu nad čínsko-nizozemskou společností Nexperia kvůli podezření z průmyslové špionáže. Ačkoliv jde formálně o nizozemskou společnost, vyrábějící v Evropě, vlastníkem je šanghajská společnost Wingtech. Ovládá zhruba 10 % světového trhu s polovodičovými součástkami a s jednoduchými čipy, kterých produkuje 100 miliard ročně.
Společnost Nexperia se pod čínskou kontrolou octla v roce 2016, v lednu 2023 vypátral nizozemský tisk, že její čipy byly objeveny v ukořistěné ruské vojenské technice i přes platný zákaz vývozu. V následujícím roce byla společnosti po ransomwarovém útoku odcizena část duševního vlastnictví, o jeho zbytek měla Nexperia přijít kvůli plánovanému přesunu výroby do Číny. Tomu se nizozemská vláda, údajně na nátlak Washingtonu, rozhodla zabránit a v říjnu převzala kontrolu nad řízením nizozemské pobočky. Čínská vláda vzápětí zakázala zpětný vývoz čipů, vyrobených v Nizozemsku a balených v Číně, zpět do Evropy.
Řada evropských automobilek se tak dostala do problémů, protože Nexperia dodává čipy řadě jejich subdodavatelů a některé z nich už musely omezit produkci s tím, že situace se každým dnem zhoršuje. Proto nizozemská vláda učinila podle Reuters vstřícné gesto a nabídla Číně, že odloží účinnost opatření, pokud protistrana odblokuje dodávky čipů. Nyní se tedy čeká na reakci čínské strany, která zřejmě není v právu, ale jedná z pozice síly.
Redakce fDrive se zeptala člena představenstva BMW dr. Nikolaie Martina, zodpovědného za zásobování, jak aktuální čipová krize zasáhla jeho automobilku a dostala odpověď, že BMW se zatím daří držet výrobu na plánovaných objemech, ovšem běží intenzivní vyjednávání s náhradními dodavateli a kroky k lepšímu zabezpečení dodavatelského řetězce vůči podobným událostem. Doktor Martin rovněž poznamenal, že některé subdodávky podobného druhu se sjednávají nikoliv na dny, týdny, či měsíce, ale na hodiny. Jindy je naopak prý třeba počítat s velmi dlouhým předstihem.
