Další nabíjecí gigant. Nizozemský Fastned meziročně vyrostl o stovky procent

2
Další nabíjecí gigant. Nizozemský Fastned meziročně vyrostl o stovky procent
Fotografie: Fastned
  • Společnost Fastned buduje síť rychlých nabíječek v západní Evropě
  • Zatím působí v šesti zemích, avšak pokračuje v expanzi
  • Standardem je nabíjení rychlostí až 300 kW

Síť Fastned už má v Nizozemí takřka plošné pokrytí, aktuálně se silně angažuje v Belgii, Německu a Velké Británii, v seznamu nechybí ani Francie a Švýcarsko. S jejich stojany se můžeme snadno setkat i my, protože cestou do Berlína jsou hned dvě stanice, do Mnichova rovněž dvě a do Norimberka jedna. Na naprosté většině stanic je k dispozici hned několik stojanů s 300kW přípojkami CCS, v některých případech i deset, výjimkou nejsou ani rychlé AC přípojky s výkonem nad 22 kW. Jde o jednu z nejrychleji rostoucích sítí v Evropě, která by, pokud udrží dosavadní tempo růstu i zavedené standardy, mohla začít brzy šlapat na paty i samotnému Ionity.

Výsledky sítě Fastned

Společnosti se každopádně daří i ekonomicky; za první letošní pololetí znásobila nejdůležitější ekonomické ukazatele a v řadě z nich dosáhla za první pololetí lepších výsledků než za celý minulý rok. Tržby z nabíjení například vyrostly na 12,6 milionů eur (307 milionů korun), což zvýšilo odhad celoročních tržeb na 27 milionů eur (658 milionů korun). Provozní zisk EBITDA vzrostl oproti stejnému období loňského roku čtyřnásobně na 3 miliony eur (+298 %), přičemž rostl rychleji než tržby díky přirozenému pákovému efektu. Aktuální počet 210 nabíjecích stanic se má do roku 2024 zdvojnásobit, jen za první pololetí 2022 jich vzniklo 23 a do konce roku to má být nejméně 65. Získaných lokalit měla společnost k 30. 6. 2022 už 358.

Budují se nejen nové stanice, ale zároveň se modernizují a zkapacitňují ty stávající. Jen za prvních šest měsíců letošního roku tak vzniklo 186 nových ultrarychlých stojanů, čímž se celkový počet přípojek zvýšil na 945 a meziročně narostl jejich průměrný počet na jednu stanici z 3,8 na 4,5. Meziročně se rovněž zlepšilo se využití za druhý kvartál ze 7,2 na 10,1 %, protože počet nabíjecích relací rovněž narostl více než dvojnásobně. Výhledy do blízké budoucnosti, kdy se očekává geometrický nárůst poptávky po dobíjení, jsou rovněž velice optimistické.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 14. 8. 12:13
Kodiaq 150kw je stejne drahy jak ID.4 150kw, jezdi o zhruba 1,20 Kč /km draz a rychleji mu padá hodnota. Nabíjecí stanice i přes mohutné investice vykazují zisk. Jen v ČR se to lidem nevyplatí, není to ekologické a bez dotaci jak aut tak nabíječek mrtvé.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze