Volvo EX30 Cross Country navazuje na čtvrt století trvající tradici takto pojmenovaných modelů s lehce terénními ambicemi. Tu v roce 1997 zahájil crossover XC70 Cross Country odvozený od klasického kombi V70 a postupem času se rozšířila na většinu „civilních“ modelů Volvo. Vyznačují se zvýšenou světlou výškou, pohonem všech kol a přidaným ochranným oplastováním. A podobný přístup byl zvolen i zde. Novinka se mimochodem společně s klasickou EX30 vyrábí v belgickém Gentu.
EX30 do lesa. Co vše nabízí Cross Country verze nejmenšího elektrického Volva?
Design: malý zálesák
Protože je EX30 Cross Country určeno pro ty, kteří alespoň občas opustí asfaltky a nebojí se zajet do lehkého terénu, zvýšilo Volvo světlou výšku o 19 mm na 188 mm. Rozdíl je to malý, ale když novinku postavíte ke klasické EX30, tak je to znát. A jak je u Cross Country zvykem, dočkali jsme se i několika vizuálních úprav.



Stačilo vyměnit pár dílů a malý, 4,2 m dlouhý elegantní cross-over vypadá nyní téměř zálesácky. Přispívají k tomu nejen ochranné plastové prvky v kontrastní barvě, ale i decentní nápis Cross Country kolem celého auta a zejména specifická přední maska, která místo lakování zvolila plastickou povrchovou úpravu s grafickým vzorem, který prý inspirovalo pohoří Kebnekaise na severu Švédska. S naší světlou karoserií je kontrast s novou maskou, která je vždy černá, opravdu velký, ale třeba v černé karoserii si odlišné masky na první pohled ani nevšimnete.






V podobném duchu se odlišilo i víko kufru. Na řadu přišla i specifická 19" kola s vyšším profilovým číslem pneumatik.




Cena a výbava: jen to nejlepší
Pokud máte o mírně terénní variantu Cross Country zájem, tak si připravte o dost víc financí oproti základní EX30. Zatímco ta začíná na ceně 865 tisíc korun a jde o relativně dostupné Volvo, za Cross Country zaplatíte 1,3 milionu korun. Je to tím, že verze Cross Country je dostupná pouze s pohonem všech kol a v nejvyšší výbavě Ultra. Když si podobnou kombinaci navolíte k obyčejné EX30, dostanete se jen o 30 tisíc korun níže. Je možné, že Volvo časem uvolní i nižší výbavy, nicméně zatím je Cross Country dostupné pouze takzvaně v „topu“.
Technika: raketka i do lehčího terénu
Díky tomu, že si Cross Country pořídíte jen v nejlepší výbavě, je to pořádná raketa. Dvojice elektromotorů totiž na přední i zadní kola posílá na takto malé auto doslova monstrózní výkon 315 kW, který tohoto zálesáckého prcka katapultuje z nuly na stovku za 3,7 s. Ano, pozorní odhalí, že je to o desetinku vteřiny horší čas než u standardní EX30, ale kdo by to řešil, že? Můžete si být naprosto jistí, že na semaforech i tak deklasujete ve sprintu drtivou většinu aut, včetně nadupaných sporťáků jako třeba Porsche 911.
V podlaze pak najdeme Li-Ion baterii s využitelnou kapacitou 64 kWh a chemií NMC, která autu zajišťuje dojezd 436 kilometrů dle WLTP. Jaká je realita, to vám prozradím níže. Důležité ale je, že se nabíjí poměrně rychle. Nejenže Volvo nasadilo 22kW palubní AC nabíječku, takže i z pomalých nabíječek třeba v obchodních centrech nebo na ulici se zcela vybitá EX30 nabije za 3 hodiny, ale poměrně rychlé je i rychlonabíjení výkonem 153 kW, kdy se z 10 na 80 % auto nabije za 28 minut. A nechybí automatické vyhřívání baterie pro rychlé nabíjení I v zimě.
Technické parametry Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 233 × 1 850 × 1 567 mm, 1 960 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 315 kW, 428 koní, točivý moment: 543 Nm |
| Baterie | 69 kWh (65 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 153 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 18,3 kWh / 100 km, dojezd: 436 km |
| Cena od | 1 309 000 Kč |
Interiér: severský minimalismus
Interiér zůstává prakticky shodný s běžnou verzí EX30. Kabina si dál drží svůj výrazně severský, minimalistický charakter, který i po roce působí nadčasově a vizuálně velmi příjemně. Cross Country můžete mít ve dvou specifických variantách – modré Indigo nebo zelenkavé Pine, která kombinuje koženku s textilií obsahující příměs vlny. K tomu se přidává dekor z recyklovaného lnu. Na první pohled materiály nepůsobí nijak přepychově, Volvo ale umí pracovat s texturami a přiznanou recyklací tak, že celkový dojem je lepší, než by odpovídalo samotné tvrdosti plastů. Palubní deska je měkčená, zbytek kabiny sází na vytříbené detaily – elegantně tvarované výdechy ventilace, kovové páčky otevírání dveří nebo bezrámová zpětná zrcátka.





Dominantním prvkem přední části je velký soundbar Harman Kardon uložený pod čelním sklem, který hraje dobře a díky absenci reproduktorů ve dveřích se zde nachází místo nich velké kapsy třeba na 1,5l lahev. Ve středové části najdeme bezdrátovou nabíječku, praktické dvoustupňové vysouvání odkládacího prostoru nebo držák nápojů, který lze mít v konfiguraci pro jeden nebo dva kelímky. Volvo znovu ukazuje, že umí i funkční minimalismus.









Zároveň ale platí, že přístrojová deska před řidičem tu zkrátka není. Veškeré informace se zobrazují na jediném centrálním displeji infotainmentu, který běží na systému Android Automotive se známým prostředím Volvo. Systém je rychlý, okamžitě reaguje a nabízí kompletní sadu Google služeb včetně Google Map, Asistenta nebo Chromu. Díky Google Play si můžete stáhnout další aplikace i hry. Stále platí, že v dané cenové relaci jde o jeden z nejlepších infotainmentů.
Jaký je Google na palubě Volva EX30?
Absence displeje před řidičem a nemožnost připlatit si za head-up může být pro některé problém, dá se na to ale zvyknout a po čase to člověk přestane řešit. Za zmínku stojí i unikátní řešení schránky pod palubní deskou uprostřed, která se neotevírá žádným tlačítkem v palubní desce, ale přes infotainment.
Vzadu je situace stejná jako u klasické EX30. Na auto délky 4,2 m nelze čekat limuzínovou prostornost, ale dvě dospělé osoby se sem pohodlně vejdou. S výškou 185 cm si za sebe stále sednu s malou rezervou u kolen i nad hlavou. Sedadla mají příjemně tvarované opěradlo, nechybí kapsy na jejich zadní straně a i zde působí materiály solidně. Podlaha je lehce zvýšená, prostřední místo omezuje masivní středový tunel, ale krajní sedadla jsou plnohodnotná. Mezi sympatické detaily patří malé švédské vlaječky nebo motiv severského zvířete skrytý v odkládacím prostoru, který připomíná odlehčený přístup Volva k designu.
K atmosféře výrazně přispívá panoramatická střecha, která ovšem nejde zatmavit ani zakrýt. V horkých dnech může být rozpálená na dotek, nicméně kabina samotná se nezahřívá tak výrazně. Volvo navíc nabízí oficiální příslušenství v podobě skládacího systému, který střechu zakryje a pomůže v létě udržet více stínu. Celkově je zadní část kabiny příjemná, prosvětlená a díky jednoduchým liniím i ergonomicky přívětivá.
Kufry a přívěs: utáhne až 1600 kg
Elektricky ovládané páté dveře odhalí zavazadlový prostor o objemu 318 l, což je vzhledem k rozměrům EX30 zcela adekvátní hodnota. Není to žádný rekordman, ale na takto kompaktní vůz nabídne překvapivě použitelné místo. Velký podíl na tom má i praktické druhé patro. Po zvednutí podlahy se ukáže hluboká schránka, která poskytuje další objem pro věci, které chcete mít schované nebo bezpečně uložené mimo hlavní prostor. Kufr tak působí menší, než ve skutečnosti je.
Volvo i tady pokračuje v sympatickém hravém stylu. Na vnitřní straně víka najdete diagram ve stylu IKEA, který ukazuje přesné rozměry zavazadlového prostoru. Prakticky tak hned víte, že maximální délka činí 0,71 m a výška pod stropem 0,84 m. Pokud tedy přemýšlíte, zda naložíte konkrétní předmět, nemusíte nic odhadovat – vše je přehledně zakreslené.
Navzdory malé karoserii se Volvu podařilo najít místo i pro přední úložný prostor. „Frunk“ má skromných 19 l, ale svou roli plní dokonale. Bez problémů pojme nabíjecí kabely, čisticí přípravky nebo třeba typickou láhev Volvo, kterou automobilka ráda používá jako referenci. Je to malé, ale velmi praktické místo, které pomáhá udržet hlavní kufr čistý a dobře uspořádaný.
Jízdní dojmy: měkčí a komfortnější než klasická EX30
Jízdně se EX30 Cross Country od standardní verze téměř neliší, vylepšen byl jen komfort, což je v tomto případě skvělá zpráva. Testovaná varianta je dostupná výhradně s pohonem Twin Motor, takže i tato zálesácká edice je malý silniční ďáblík. Okamžitý nástup výkonu je brutální a zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,7 s je v této velikosti zcela mimo realitu většiny konkurentů. Auto tak nepůsobí primárně sportovně, ale síla, kterou má neustále k dispozici, výrazně zvyšuje bezpečnost při předjíždění nebo při svižném výjezdu z křižovatek. Kdykoli potřebujete, jednoduše se opřete do pedálu a EX30 vás vystřelí vpřed s nečekanou vervou.
Rekuperace je relativně silná, ale ani v režimu jednopedálového ovládání vůz nezastavuje úplně do nuly. Dobrždění je pozvolné a ve městském provozu to nepůsobí tak intuitivně, jak by si mnozí přáli. Doufal jsem, že Volvo časem nabídne plnohodnotný režim one-pedal skrze aktualizaci, zatím se tak ale nestalo. Rekuperace tedy funguje, je plynulá, ale její účinek by mohl být rozhodně výraznější.
Zásadní rozdíl mezi Cross Country a běžnou EX30 najdeme v komfortu. Tlumiče jsou naladěny o něco měkčeji, což je znát hlavně při přejíždění kanálů a ostřejších nerovností. Rozdíl není dramatický, ale pocitově je jízda více plavná a příjemně odfiltrovaná. I tak je EX30 ve verzi Cross Country stále spíše tvrdší auto, ale Cross Country působí celkově kultivovaněji a komfortněji.
Vzhledem k tomu, že Cross Country se nabízí pouze ve vrcholné specifikaci, nechybí ani 360stupňová kamera. Manévrovatelnost je ale paradoxně jen průměrná, protože rejd není tak dobrý, jak by člověk od čtyřmetrového auta čekal. V úzkých uličkách nebo parkovacích domech je to znát, přesto však vůz nepůsobí neohrabaně – jen by mohl být ještě obratnější.
Co musím naopak výrazně pochválit, to je posez a samotný jízdní projev. V autě se sedí skvěle, výhled ven je přirozený a volant padne dobře do ruky. Má tenčí věnec, což nemusí vyhovovat každému, ale ergonomicky je vše vyřešené velmi dobře. Řízení je lehké, pohodlné a přitom přesné, takže pro každodenní ježdění je Cross Country stejně příjemným společníkem jako klasická EX30. Auto zůstává kompaktní, svižné, jednoduché na ovládání a díky nádechu off-road robustnosti i trochu jistější na rozbitějších nebo nezpevněných cestách a díky oplastování se nemusíte tolik bát s projet i nějaký lehčí terén.
Spotřeba: opět vyšší
Co si EX30 Cross Country bohužel přenáší z klasické verze, to je vyšší spotřeba. Nejde o žádné překvapení, protože platforma, na které model stojí, patří k méně úsporným a verze Twin Motor k tomu přidává výrazně vyšší výkon. Spotřeba se navíc v autě nezobrazuje úplně intuitivně. Abyste se k ní dostali, musíte projít několik úrovní menu (Auto, Stav vozidla, Informace o jízdě). Teprve tam se objeví hodnoty, které většinou chcete vidět hned.
A čísla? Za 182 km kombinovaného provozu, tedy rovnoměrného mixu města, okresek a dálnice, vycházela průměrná spotřeba na 19,4 kWh na 100 km. To odpovídá hodnotě o třídu většího SUV. Nešlo přitom o žádnou dynamickou jízdu, ale spíše běžný, klidný styl. Reálný dojezd se tak pohyboval kolem 320 až 330 kilometrů. Pokud jezdíte převážně po městě, můžete se dostat o něco výš, ale ani tak nelze čekat dramatické rozdíly. Naopak při dálničních rychlostech je potřeba počítat s rychlejším mizením energie a častějšími zastávkami na nabíjení.
V praxi to znamená, že EX30, zvlášť ve verzi Twin Motor, není dálniční maratonec, ale spíše městský a příměstský specialista se solidním, ale ne zázračným reálným dojezdem kolem 300 kilometrů. Kdo plánuje časté dlouhé cesty, měl by s touto charakteristikou počítat. Výkon je ohromující, jízdní projev zábavný a bezpečný, ale spotřeba zůstává jedním z hlavních kompromisů této jinak skvělé malé čtyřkolky.
Nabíjení: dnes již průměr
Nabíjení EX30 bylo vcelku solidní, a to samé platí i pro Cross Country. Musíme ale mít na paměti fakt, že auto stojí 1,3 milionu korun a nároky jsou zde tak vyšší než u základních verzí běžné EX30 a v kontextu toho lze nabíjení maximálním výkonem 153 kW zhodnotit jako standardní.
Po zapojení se EX30 poměrně ostýchá a začíná se nabíjet výkonem pouze kolem 20 kW. Není to anomálie a stejné chování jsme pozorovali u dvou různých kusů a u všech nabíjení. Zaujme také relativně vysoké napětí i u takto vybité baterie, a to téměř 380 V, což je velmi dobrá zpráva pro nabíjení na běžných rychlonabíjecích stanicích s omezeným výkonem jen 120 A, na nichž se tak i zcela vybité Volvo bude moci nabíjet 50 kW.
Po malé chvilce vyskakuje výkon na 60 kW, kde se drží překvapivě dlouho, zhruba další 2 minuty, a při nabití na 10 % rázem výkon vyskakuje na 110 kW. Následně výkon postupně stoupá na zhruba 145 kW při 15 %, kde se pak ustálí. Při této úrovně nabití má pak baterie už přes 400 V, atakuje dokonce 410 V. Auto tento výkon drží dále, na 30 % se pak z 10 % nabije za 5,5 minuty. Když se blížíme 40 %, začíná auto výkon snižovat.
50 % za velmi hezkých 11,5 minuty, což je na auto této kategorie a ceny výborná hodnota. Při této úrovni nabití je výkon stále relativně slušných 100 kW. Při dosažení 53 % se pak výkon skokově snižuje na 85 kW, 58 % pak znamená další „schod“ na 73 kW. Další snížení pak nastává při 67 % na 67 kW. To už není nijak mnoho a bylo by skvělé, kdyby v některém z dalších updatů Volvo zapracovalo na nabíjecí křivce, která by nemusela tak strmě padat dolů.
| Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon | Nabito | Dálniční dojezd | Kombinovaný dojezd |
|---|---|---|---|---|---|
| 15 % | 1 minuta | 144 kW | 3 kWh | 42 km | 53 km |
| 20 % | 3,5 minuty | 145 kW | 6 kWh | 56 km | 71 km |
| 30 % | 5 minut | 145 kW | 14 kWh | 83 km | 107 km |
| 40 % | 9,5 minut | 128 kW | 20 kWh | 111 km | 142 km |
| 50 % | 11,5 minut | 100 kW | 26 kWh | 139 km | 178 km |
| 60 % | 16,5 minut | 72 kW | 33 kWh | 167 km | 213 km |
| 70 % | 21,5 minut | 67 kW | 40 kWh | 195 km | 249 km |
| 80 % | 29,5 minut | 61 kW | 46,5 kWh | 223 km | 284 km |
| 90 % | 43 minut | 25 kW | 55 kWh | 250 km | 320 km |
| 99 % | 61,5 minut | 15 kW | 61,4 kWh | 278 km | 355 km |
Poznámka: Dálniční dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 23 kWh/100 km. Kombinovaný dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 18 kWh/100 km.
Magické hranice 80 % dosahujeme z 10 % za rovných 30 minut, což je opět na auto této kategorie a ceny velmi slušná hodnota a i přes menší velikost se Volvo nenechává nijak zahanbit. Je na tom například lépe než korejská konkurence v podobě Kony nebo e-Nira s podobně velkými bateriemi. Za 30 minut zvládlo Volvo EX30 doplnit necelých 47,5 kWh energie.
Jak rychle se nabíjí městské Volvo EX30?
Dosažením 80 % pak dochází k výraznému snížení nabíjecího výkonu na 38 kW. Pokud tedy vyloženě nepotřebujete, nemá časově smysl EX30 dále nabíjet. Pokud jedete delší trasu a budete potřebovat ještě jednou nabít, je lepší auto nabít do zhruba 70 až 80 % a k další nabíječce přijet zase zhruba s 10 %, a využít tak úsek, kdy se auto nabíjí nejrychleji.
Závěr a zhodnocení: první elektrický zálesák ze Švédska
Volvo EX30 Cross Country je prvním elektrickým pokračovatelem tradice Cross Country u Volva. Zálesácký vzhled, vyšší podvozek a pohon všech kol v základu předurčuje novinku i do menšího terénu. Na první pohled ale není zřejmé měkčí a pohodlnější naladění podvozku, což rozhodně oceňuji. A k tomu se přidávají všechny věci, které jde milovat na standardní EX30. Hezký, hodnotný a minimalistický severský interiér, jeho prostornost, špičkový systém s Android Automotive na palubě nebo relativně rychlé nabíjení. A samozřejmě brutální výkon, který z tohoto malého autíčka dělá skutečnou raketu. Daní za to je vyšší spotřeba, než kterou byste od takto malého auta očekávali, a s tím spojený menší dojezd. A samozřejmě stále je to menší auto, takže velikostí kufru neboduje. Pokud se vám pak EX30 Cross Country líbí, připravte si ale větší finanční objem, protože zálesácká verze je dostupná jen v „topu“, tedy za 1,3 milionu korun.
Foto: fdrive.cz
