Pokud hledáte palubní kameru, kterou lehce schováte mezi čelní sklo a zpětné zrcátko, ale přitom máte omezený rozpočet, nabízí se TrueCam M9 GPS 2.5K. Palubní kamera zaujme magnetickým držákem, mobilní aplikací i databází statických radarů. Bude to stačit na úspěch?
Obsah balení: vše důležité
V balení je kromě samotné kamerky také připojitelný GPS modul, propojovací kabel mezi kamerkou a adaptérem do autozapalovacče (s USB-A konektorem navíc), kabel pro propojení kamerky s počítačem, magnetický držák na sklo s 3M nálepkou, náhradní sada 3M nálepek i čtečka na paměťové karty.
Konstrukce a instalace: sejde z očí, sejde z mysli
Předností TrueCam M9 GPS 2.5K jsou nepochybně rozměry (69 × 45 × 34 mm), díky kterým není problém ji ukrýt mezi čelní sklo a zpětné zrcátko. Podaří-li se umně schovat přívodní kabel (o délce 3 metry) za „tapecírunk“, nebudete o kamerce za chvíli vědět nejen vy a dost možná si jí nevšimne ani spolujezdec.
Uchycení kamerky k držáku probíhá pomocí magnetů, samotný držák je pak přilepen ke sklu pomocí kvalitních 3M nálepek. Magnetické spojení je oproti nedávno testované Nextbase 522GW podstatně slabší, což však nemusí být nutně špatně, neboť je díky tomu jednodušší kamerku sejmout a zase nasadit. I při silnějším nárazu pak lze očekávat, že kamerka zůstane na místě, i když se zmíněnou Nextbase jsem měl pocit jistoty větší. Mírné zklamání přináší rovněž možnost náklonu pouze ve vertikální ose, doprava či doleva tedy kamerku v držáku nenatočíte a je nutné při lepení držáku správně určit polohu.
Škoda, že výrobce GPS neintegroval rovnou do těla kamerky
Součástí balení je také přídavný GPS modul, který se připojí ke kamerce pomocí magnetů s piny. Nejenže je modul poměrně velký, ale také neurčuje polohu příliš přesně (více v další kapitole). Je škoda, že jej výrobce neintegroval rovnou do kamerky vzhledem k tomu, že dnes disponují solidní GPS i podstatně menší chytré hodinky.
Ovládání a funkce: aplikace i displej
Nastavení/ovládání palubní kamery probíhá skrze displej, který je však poměrně malý (2"), i pomocí mobilní aplikace. Přívětivost, co se pohybu v rozhraní kamerky týče, bohužel není ideální, pravdou však je, že pravděpodobně kamerku nastavíte pouze jednou a poté se k neintuitivnímu ovládání pomocí dvojice tlačítek nebudete vracet. O moc lépe na tom není ani mobilní aplikace, kterou jsem používal na smartphonu s Androidem 11. Bohužel mi opakovaně padala. Že nejsem jediný, kdo má s aplikací problémy, pak potvrzují také komentáře v Obchodu Play s celkovým hodnocením aplikace 3,2 z možných 5 hvězdiček. Kamerka však alespoň zvládá klasické funkce, jako je zobrazení vodoznaku času, rychlosti, data do záznamu či záznam audia (který je možné deaktivovat). K dispozici je také funkce rozpoznání pohybu před kamerou či otřesu, pokud by například do zaparkovaného auta někdo nacouval během parkování.
Již zmíněný GPS modul má zhruba pětisekundové zpoždění. I když jsem tak zastavil na stopce, mohl jsem ještě několik sekund sledovat, jak „dobíhá“ rychlost, kterou jsem se dříve pohyboval. Minimálně pětisekundovou prodlevu také očekávejte při výjezdu z tunelu, často však byla ještě delší. Za doslova iritující pak považuji modrou diodu na GPS modulu, která je při jízdě v noci extrémně rušivá (jak ze sedadla řidiče, tak samozřejmě i ze sedadla spolujezdce).
Jednou z funkcí je i databáze více než 40 tisíc statických radarů ve 36 zemích světa, kterou lze aktualizovat. Během používání jsem však narazil na celou řadu míst, kde se radar nachází, ale kamera na něj neupozornila. Na tuto funkci se bohužel nelze spolehnout snad u žádné palubní kamery (jakéhokoliv výrobce) a zkušení řidiči stejně vědí, že mnohonásobně lépe poslouží Waze.
Kvalita nahrávek: neurazí ani nenadchne
TrueCam M9 GPS 2.5K se chlubí záznamem v maximálním rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů ve 30 snímcích za sekundu, dále pak Full HD (30 FPS) a natáčením ve stejném rozlišení i snímkovací frekvenci na dokoupitelnou zadní kameru. Kvalitu lze navíc zlepšit pořízením polarizačního filtru, který eliminuje odlesky od palubní desky. Díky funkci WDR (jiné označení pro HDR) lze spoléhat i na vcelku dobře rozpoznatelné vozy a další objekty při výjezdu z tunelu. Na danou cenovou třídu je kvalita záznamu slušná a nezklame ani v noci. Registrační značky sice nelze přečíst na větší vzdálenost, většina palubních kamer je na tom však stejně, potěší naopak solidní noční režim či rozsah záběru. Úsudek o kvalitě si můžete sami udělat z přiložených videí.
Zhodnocení: nenáročným postačí
TrueCam M9 GPS 2.5K boduje především malými rozměry, díky kterým se schová mezi čelní sklo a zpětné zrcátko, slušnou kvalitou záznamu a také relativně bohatým příslušenstvím. Oblastí ke zlepšení má však hned několik. Zamrzí například nepřesná GPS (s rušivou diodou), nespolehlivá mobilní aplikace či komplikovanější pohyb v rozhraní kamerky.
Foto: Petr Vojtěch, fdrive.cz