Projeli jsme elektrický autobus MAN Lions City E pro Kutnou Horu
test

Projeli jsme elektrický autobus MAN Lions City E pro Kutnou Horu

První jízdní dojmy
2

V Kutné Hoře začíná jezdit elektrický autobus MAN Lions City E 10E a my jsme si jej mohli vyzkoušet. Jde o kompaktní městský autobus, který je určený jen do města. Jeho délka 10 metrů mu umožňuje zajíždět i do center měst.

Máme zde poněkud netradiční recenzi, protože tentokrát jsem si vyzkoušel něco úplně jiného než běžné osobní automobily – elektrický městský autobus MAN Lions City E.

Příští zastávka: elektromobilita. MAN Lion's City E

Přiznám se, že autobus jsem v životě řídil pouze jednou, a to byl spalovací model. MAN Lions City E 10E je tak mým prvním setkáním s elektrickým městským autobusem zpoza volantu. Jelikož na tuto kategorii vozidel nemám řidičské oprávnění, test probíhal na uzavřeném prostoru, což mi umožnilo bezpečně vyzkoušet vůz.

Technické parametry MAN Lions City E 10E

Parametr Hodnota
Základní výkon 160 kW
Maximální boostový výkon 240 kW
Maximální rychlost (model) 80 km/h
Omezení v testované konfiguraci 70 km/h
Dojezd 250 až 350 km

Označení „10E“ pak odkazuje na délku – 10 metrů, což z autobusu dělá kompaktní městský autobus ideální pro provoz v historických centrech měst. Autobus nabízí 27 míst k sezení a celkovou kapacitu více než 50 cestujících včetně stojících míst. Tato konfigurace je optimální pro městský provoz, kde se počítá s častým nastupováním a vystupováním pasažérů.

Nasazení v praxi

Tyto autobusy už začínají sloužit v Kutné Hoře a pravděpodobně nebudou vyjíždět mimo hranice města. Je to logické vzhledem k jejich parametrům. Omezení maximální rychlosti na 70 km/h je pro městský provoz dostačující.

Jízdní dojmy a rekuperace

Nejvíce mě zaujal systém rekuperace energie. Na rozdíl od nákladního MANu zde není páčka „retardéru“ a nejsou zde ani pádla pod volantem jako u mnoha osobních elektromobilů, stejně jako jiné speciální ovládání. Rekuperace funguje automaticky, tedy v podstatě jako „jednopedálové ovládání“. Stačí povolit pedál akcelerace a autobus začne sám brzdit a získávat energii zpět do baterií. To je sice v městském provozu asi nejlepší řešení a mnohé elektromobily to tak mají, ale pro řidiče autobusů to nejspíše zpočátku bude nezvyk.

Při testování jsem zjistil, že autobus dokáže rekuperací zpomalit až na rychlost 4 až 5 km/h, ale úplně do nuly se nezastaví, takže o plnohodnotné jednopedálové ovládání se v tomto případě nejedná. Vyžaduje to tedy závěrečné dobrzdění klasickou brzdou. Pro zkušeného řidiče autobusu, který jezdí předvídavě a plynule a zároveň si zvykne na jiné ovládání, tato silná automatická rekuperace představuje významnou výhodu – většinu zpomalení lze zvládnout pouze rekuperací.

Výhody elektrického pohonu ve městě

Elektrický pohon dává v městském provozu obrovský smysl a nejde jen o nulové lokální emise. Města jsou charakteristická častým rozjížděním a brzděním, což je přesně prostředí, kde elektrické vozidla excelují. Rekuperace energie při brzdění znamená vyšší efektivitu a nižší provozní náklady. Zejména u těžkých vozidel, jakými autobusy jsou, je výhoda o to větší. Opotřebení brzd pak bude mnohonásobně nižší než u spalovacích autobusů. Navíc nízké rychlosti elektrickému autobusu vyhovují, takže by neměl mít problém s dojezdem.

Další nesporné výhody:

  • nulové lokální emise – čistší vzduch ve městě
  • tichý provoz – méně hluku pro obyvatele
  • nižší hluk i vibrace – komfortnější jízda pro cestující
  • okamžitý točivý moment – plynulejší rozjezdy

Závěr

MAN Lions City E ve mně zanechal pozitivní dojem. Přestože nemohu provést úplné srovnání (předchozí zkušenost byla s naftovým dálkovým autobusem), vidím v této technologii velký potenciál pro městskou dopravu. Zajímalo by vás více testů autobusů na fDrive.cz? Pokud bude dostatečný zájem, zvážím i získání příslušného řidičského oprávnění pro kompletnější testy.

Elektrifikace městské dopravy je bezesporu cestou budoucnosti a MAN Lions City E představuje solidní krok správným směrem. Kutná Hora může být pyšná na to, že se řadí mezi progresivní města, která investují do čisté a tiché mobility.

Foto: MAN Truck & Bus Czech Republic

Klady
  • možnost intenzivní rekuparace
  • solidní dojezd
  • kompaktní rozměry
Zápory
  • na ovládání rekuperace není páčka
  • jednopedálové ovládání nefunguje až do nuly
Diskuze ke článku
Luděk Rozmanitý
Luděk Rozmanitý
Naposledy upraveno: 1. 9. 18:31
Bude to jen moje domněnka, ale mám za to, že jednopedálové ovládání téměř do nuly, kdy je vynuceno užití brzdového pedálu, je dobrý bezpečnostní prvek, při kterém řidič sice brzdy používá minimálně, ale zároveň je mu stále připomínána poloha brzdového pedálu, která v případě plně jednopedálového ovládání do nuly nakonec nemusí být tak samozřejmá, jak by jistě měla. Z tohoto důvodu bych to neviděl jako nevýhodu, ale zdravý přístup.
Dini Dini
Dini Dini
Já si dokonce myslím, že silná rekuperace po puštění plynu je v případě městského autobusu nebezpečná. Při zajíždění do zálivu, kde každý jiný řidič má už nohu na brzdě a delší dobu již brzdí bude mít tento řidič stále nohu na plynu. A i když se nebude pohybovat závratně rychle, přece jen ta půlvteřina nakonec rozhodně o míře zranění nepozorného školáka. Nejedná se jen o zajíždění do zálivu, ve městě je těch situací sto... nemačkám plyn, přesouvám nohu na brzdu, vždy a za všech okolností

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze