Máme zde poněkud netradiční recenzi, protože tentokrát jsem si vyzkoušel něco úplně jiného než běžné osobní automobily – elektrický městský autobus MAN Lions City E.
Příští zastávka: elektromobilita. MAN Lion's City E
Přiznám se, že autobus jsem v životě řídil pouze jednou, a to byl spalovací model. MAN Lions City E 10E je tak mým prvním setkáním s elektrickým městským autobusem zpoza volantu. Jelikož na tuto kategorii vozidel nemám řidičské oprávnění, test probíhal na uzavřeném prostoru, což mi umožnilo bezpečně vyzkoušet vůz.
Technické parametry MAN Lions City E 10E
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Základní výkon | 160 kW |
| Maximální boostový výkon | 240 kW |
| Maximální rychlost (model) | 80 km/h |
| Omezení v testované konfiguraci | 70 km/h |
| Dojezd | 250 až 350 km |
Označení „10E“ pak odkazuje na délku – 10 metrů, což z autobusu dělá kompaktní městský autobus ideální pro provoz v historických centrech měst. Autobus nabízí 27 míst k sezení a celkovou kapacitu více než 50 cestujících včetně stojících míst. Tato konfigurace je optimální pro městský provoz, kde se počítá s častým nastupováním a vystupováním pasažérů.
Nasazení v praxi
Tyto autobusy už začínají sloužit v Kutné Hoře a pravděpodobně nebudou vyjíždět mimo hranice města. Je to logické vzhledem k jejich parametrům. Omezení maximální rychlosti na 70 km/h je pro městský provoz dostačující.
Jízdní dojmy a rekuperace
Nejvíce mě zaujal systém rekuperace energie. Na rozdíl od nákladního MANu zde není páčka „retardéru“ a nejsou zde ani pádla pod volantem jako u mnoha osobních elektromobilů, stejně jako jiné speciální ovládání. Rekuperace funguje automaticky, tedy v podstatě jako „jednopedálové ovládání“. Stačí povolit pedál akcelerace a autobus začne sám brzdit a získávat energii zpět do baterií. To je sice v městském provozu asi nejlepší řešení a mnohé elektromobily to tak mají, ale pro řidiče autobusů to nejspíše zpočátku bude nezvyk.
Při testování jsem zjistil, že autobus dokáže rekuperací zpomalit až na rychlost 4 až 5 km/h, ale úplně do nuly se nezastaví, takže o plnohodnotné jednopedálové ovládání se v tomto případě nejedná. Vyžaduje to tedy závěrečné dobrzdění klasickou brzdou. Pro zkušeného řidiče autobusu, který jezdí předvídavě a plynule a zároveň si zvykne na jiné ovládání, tato silná automatická rekuperace představuje významnou výhodu – většinu zpomalení lze zvládnout pouze rekuperací.
Výhody elektrického pohonu ve městě
Elektrický pohon dává v městském provozu obrovský smysl a nejde jen o nulové lokální emise. Města jsou charakteristická častým rozjížděním a brzděním, což je přesně prostředí, kde elektrické vozidla excelují. Rekuperace energie při brzdění znamená vyšší efektivitu a nižší provozní náklady. Zejména u těžkých vozidel, jakými autobusy jsou, je výhoda o to větší. Opotřebení brzd pak bude mnohonásobně nižší než u spalovacích autobusů. Navíc nízké rychlosti elektrickému autobusu vyhovují, takže by neměl mít problém s dojezdem.
Další nesporné výhody:
- nulové lokální emise – čistší vzduch ve městě
- tichý provoz – méně hluku pro obyvatele
- nižší hluk i vibrace – komfortnější jízda pro cestující
- okamžitý točivý moment – plynulejší rozjezdy
Závěr
MAN Lions City E ve mně zanechal pozitivní dojem. Přestože nemohu provést úplné srovnání (předchozí zkušenost byla s naftovým dálkovým autobusem), vidím v této technologii velký potenciál pro městskou dopravu. Zajímalo by vás více testů autobusů na fDrive.cz? Pokud bude dostatečný zájem, zvážím i získání příslušného řidičského oprávnění pro kompletnější testy.











Elektrifikace městské dopravy je bezesporu cestou budoucnosti a MAN Lions City E představuje solidní krok správným směrem. Kutná Hora může být pyšná na to, že se řadí mezi progresivní města, která investují do čisté a tiché mobility.
Foto: MAN Truck & Bus Czech Republic

