Naxeon I AM. Pro
test

Naxeon I AM. Pro

Tohle je budoucnost

Futuristický design, špičková výbava a důraz na ekologii. Naxeon I AM. Pro od čínského výrobce, za kterým stojí bývalý prezident automobilky Lifan, si odnesl prestižní ocenění Red Dot za design a chce změnit způsob, jakým vnímáme městskou mobilitu. Nabízí tempomat, rekuperaci, semi-solid state baterii, radar, kamery i chytrý infotainment – a to vše s řidičákem B nebo A1.

Společnost Naxeon vznikla v roce 2021 v čínském městě Čchung-čching (Chongqing), za jejím zrodem stojí Mu Gang, bývalý prezident automobilky Lifan. Po téměř třiceti letech v automobilovém průmyslu se rozhodl vydat novým směrem – do světa elektrických motocyklů. Se svým týmem dvaceti odborníků se pustil do vývoje chytrého a ekologického stroje, který spojí moderní technologie, futuristický design a praktičnost pro každodenní použití.

Futuristický Naxeon I AM. Pro. – elektromotorka budoucnosti s oceněním Red Dot a výbavou, jakou nemá ani většina aut

Tabulka specifikací elektromotorky Naxeon I AM. Pro

Výkon nominální 7,5 kW, peak 10,5 kW
Maximální rychlost 115 km/h
Akcelerace 0–50 km/h < 2,8 s
Baterie a nabíjení 72 V 90 Ah (6,48 kWh), výkon 1,3 kW = 4–5 hodin
Dojezd 90 až 180 km
Hmotnost 137 kg
Kola 17" vpředu i vzadu
Cena 199 000 Kč

Debut na veletrhu EICMA 2023 a prestižní ocenění

Prvním výsledkem jejich práce je model Naxeon I AM., který byl oficiálně představen na výstavě EICMA 2023 v Miláně. Motocykl ne náhodou získal Red Dot Design Award 2024 za originální, minimalistický a futuristický vzhled. Ocenění potvrzuje důraz značky na design, který se má záměrně odlišovat co nejvíce od klasických benzinových motorek.

Design za mě bere vjemové smysly útokem. Kombinuje moderní a originální tvary s několika světelnými prvky a na to si já potrpím. Světelné prvky mají několik různých nastavení jasu a módů, kdy motorka může svítit buď jednou barvou, nebo jí mohou projíždět barevné pulzy. Jedním z eastereggů, které motorka má, je také lightshow s hudebním doprovodem – blbůstka, ale každý majitel Tesly bude vědět, o co jde. Za mě super.

Ekologická výroba a udržitelné materiály

Naxeon I AM. Pro je důkazem, že udržitelnost může jít ruku v ruce s atraktivitou. Rám i další konstrukční prvky jsou vyrobeny z 65 % z recyklovaného hliníku, plasty tvoří 70 % recyklovaných materiálů a měkké části, jako je potah sedla, pocházejí ze surovin na biologické bázi.

Výkon mile překvapí

Motocykl pohání hubový elektromotor o nominálním výkonu 7,5 kW (v peaku až 10,5 kW), který nabízí zrychlení z 0 na 50 km/h za 2,8 s a maximální rychlost 115 km/h. K dispozici jsou různé jízdní režimy, například zpátečka, Boost pro dočasné navýšení výkonu či Snail (šnek), který pomáhá při manipulaci s motorkou, například při tlačení po chodníku – aktivuje se automaticky, pokud systém nedetekuje jezdce na sedle. Dojezd Naxeon uvádí až 180 km a díky semi-solid-state baterii má uživatel jistotu, že ani po 1 500 plných cyklech neklesne kapacita pod 80 %. Baterie má napětí 72V a kapacitu 90 Ah. Nabíjení zajišťuje konektor Typ 2 s výkonem 1,3 kW – z 20 na 80 % se tedy baterie dobije za 1,5 hodiny, plné nabití trvá 5 hodin.

Chytrá jako nikdy předtím

Srdcem systému je 7" dotykový displej se systémem Android, který nabízí pokročilé možnosti nastavení a navigaci, a to i bez připojeného telefonu. Přes Bluetooth nebo SIM kartu se uživatel může propojit s cloudem, stahovat aktualizace či zálohovat data, zároveň je možné připojit na systém SD kartu – pak se vám data ukládají tam. Motocykl je vybaven dvěma HD kamerami (vpředu a vzadu), které slouží jako palubní záznamník – kontinuálně ukládají poslední 3 minuty jízdy a mohou ukládat záznamy i do cloudu nebo na SD kartu. Zadní kamera zároveň slouží jako radar, který monitoruje mrtvé úhly a blížící se vozy. V praxi to znamená, že světelné náramky na řídítkách se rozsvítí oranžově ve chvíli, kdy se blíží vozidlo. Tento systém chce ještě maličko doladit, protože občas detekuje i vozy, které projely v protisměru a když vás míjí v detekční zóně, tak se náramek také rozsvítí.

Kromě toho nechybí ani ABS, které ale může při brzdění zadním kolem značně prodloužit brzdnou dráhu, a TCS – systém kontroly trakce, který by si podle mých aktuálních zkušeností zaslouží ještě doladit. V současné podobě totiž při prokluzu kola trvale snižuje výkon, dokud jezdec zcela nepustí plyn a znovu ho neotočí, což může být na nerovném povrchu trochu limitující. Výbavu dále doplňuje kontrola tlaku v pneumatikách, LED světlomety včetně blinkrů se světelným efektem, NFC přístup za pomoci stylové karty, případně key-less přístup skrze vyladěnou aplikaci s krásným a designově přizpůsobeným prostředím a další funkce.

Jízdní dojmy

Než jsem vůbec nasedl, musel jsem samozřejmě vyzkoušet alarm – je opravdu hlasitý. Po deaktivaci jsem motorku nastartoval pomocí NFC karty. Na displeji se neukázala žádná animace, ale doprovodný zvuk jasně dal najevo, že je stroj připraven vyrazit. Zajímavostí je, že sedlo obsahuje senzory, které rozpoznají přítomnost jezdce. Pokud na motorce nesedíte, automaticky se aktivuje režim Snail, který omezí rychlost na 9 km/h. Jakmile si sednete, systém vás přepne do plnohodnotných jízdních režimů. K dispozici jsou tři: Eco na úspornou jízdu, Drive pro standardní dynamiku a Zigzag, který nabízí nejvyšší výkon. Co mě nadchlo hned při prvních metrech, to je absolutní ticho – Naxeon je opravdu bezhlučný, takže slyšíte jen šumění pneumatik a vítr. Zrcátka jsou dobře umístěná a nabízejí slušný přehled. Ovládací knoflíky jsou krásně zpracované, ale tady se možná až moc hrálo na design. Například na pravý blinkr musím natahovat prst, kdybych měl silnější rukavice, už bych na něj sahal dost nepohodlně.

Projel jsem noční Prahou se zapnutými světly a ptal se policistů, jestli je to důvod k zastavení nebo pokutě.

Displej je naprosto perfektně čitelný i za ostrého slunce, během jízdy zobrazuje všechny důležité informace. Dotyková funkce je za jízdy z bezpečnostních důvodů deaktivovaná. Co mě ale úplně dostalo, to je couvací kamera – nikdy jsem si nemyslel, že ji na motorce ocením, ale je to extrémně praktická vychytávka, třeba při parkování mezi auty nebo při manipulaci v garáži. Zámek řídítek funguje téměř v jakékoli poloze, což je malý, ale příjemný detail. Palubní systém toho zvládne opravdu hodně – najdete tu desítky nastavení, dlouhodobé statistiky a samozřejmě i navigaci, která funguje i bez propojeného telefonu. Jednou ze specialit je podsvícení motorky, které ale z právního hlediska při jízdě po silnici není legální – proto se za jízdy automaticky vypíná. Testoval jsem to ale na vlastní kůži – projel jsem noční Prahou se zapnutými světly a ptal se policistů, jestli je to důvod k zastavení nebo pokutě. Jak to dopadlo, uvidíte v samostatném videu na mém YouTube kanále. Můj osobní názor je, že podsvícení napomáhá bezpečnosti a v dnešní době se s podobnými světelnými prvky budeme setkávat stále častěji a je mi líto, že nesmyslnými předpisy se připravujeme o jak praktickou, tak zábavnou a poutavou věc.

Jízda samotná je pohodlná, Naxeon je díky hmotnosti pouhých 137 kg velmi obratný a hravý. Kola o velikosti 17" zvládnou i horší povrch a zdvih 106 mm vpředu v kombinaci s netradičním zavěšením působí až překvapivě komfortně – subjektivně máte pocit, že je zdvih větší. Motorka se dá vzít dokonce i na sportovnější svezení, ale při větších náklonech už škrtáte stupačkami, maximální rychlost se umí přešplhat přes 115 km/h s pomocí tlačítka Boost, které krátkodobě zvýší výkon.

Evropská expanze

Pro vstup na evropský trh navázal Naxeon spolupráci s milánskou distribuční firmou E-Quilibrium, která má zkušenosti s čínskými značkami. Díky tomu se podařilo zajistit distribuci ve Francii a Belgii a probíhají přípravy vstupu na německý trh. Firma dnes působí i v dalších zemích jako Nizozemsko, Spojené království a má kancelář také v Los Angeles. Zakladatel Mu Gang má jasnou vizi – elektrické motorky by měly být atraktivní, technologicky pokročilé a ekologicky zodpovědné. Do roku 2029 plánuje Naxeon prodat 500 tisíc jednotek a dosáhnout obratu 4 miliard jüanů (více než 1,2 miliardy korun).

Závěr

Naxeon I AM. Pro je v současnosti nejzábavnější, hravá a hi-tech mašinka. Udělala na mě velký dojem a filozofie celé firmy, že se mají elektromotorky lišit od spalovacích, je mi blízká a naprosto s tím souhlasím – prosím víc takových motorek! Pak se s tím smíří i odvěcí nepřátelé a zavrhovatelé elektrických motocyklů – nebude to hraní si na něco na co není, ale bude to prostě vlastní hravá hi-tech kategorie a všichni budou spokojení.

Za zapůjčení elektrické motorky Naxeon I AM. Pro děkujeme společnosti E-Skoot.cz, kde si ji můžete pořídit za 199 000 Kč. E-Skoot dále nabízí záruční i pozáruční servis, pravidelné prohlídky, náhradní díly skladem a možnost předváděcích jízd všech modelů.

Trochu se mi nelíbí, jak funguje kontrola trakce, ale to je otázka jednoho softwarového updatu a bude klid. Jinak jsem nenašel jedinou věc, která by na mě působila nedotaženě, lacině, odfláknutě... Naxeon s klidným svědomím řadím mezi nejlepší stroje, na kterých jsem kdy jel, držím palce do budoucna a budu se těšit, s čím přijde příště. Brašny jsou volitelná příplatková výbava za 5 000 korun a jsou velmi praktické, nejen kvůli nabíječce, jen ubírají trošičku na designu. Největší konkurencí pro Naxeon bude v současné době model Stash od Vmoto, proto se ve videu věnuji podrobnému srovnání těchto dvou motorek. Spadá do kategorie A1/B, takže ho můžete řídit od 16 let. Verzi Pro je možné pořídit za necelých 200 000 korun a verze Lite s menší baterií, nižším výkonem a rychlostí koupíte za necelých 150 000 korun. K dostání je ve čtyřech barevných odstínech, přičemž každý je jedinečný, volí nevídané barevné kombinace, ale nepůsobí nijak okázale.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • kvalita zpracování
  • poutavý design
  • hi-tech funkce
Zápory
  • kontrola trakce
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze