Švédsko-čínská značka Lynk & Co začínala modelem 01, tedy vozem s plug-in hybridním pohonem, jenž využíval techniku z Volva. Nebyl ale dostupný na českém trhu, postupně se sem však pár kousků dostalo jako ojetiny. Letos v září ovšem značka vstoupila i do Česka, což bylo oznámeno na tiskové konferenci v rámci mnichovského autosalonu, protože současně s Českem automobilka vstoupila i do Rakouska a Švýcarska. Zároveň uvedla dva nové modely – Lynk & Co 02, což je elektromobil, a Lynk & Co 08, který má plug-in hybridní pohon. Jeho základem je čtyřválcová patnáctistovka, samozřejmě přeplňovaná, ale jde o plug-in hybrid, který má asi nejdelší elektrický dojezd na trhu. Alespoň z aut, která jsou na českém trhu.











Udává totiž dojezd až 200 kilometrů, což je více, než nabízely běžné elektromobily před deseti lety. Zároveň má ale kromě 40kWh baterie i poměrně velkou nádrž na benzín, takže kombinovaný dojezd podle WLTP činí 1 100 kilometrů. To jsou solidní hodnoty a podle mě je to ideální auto pro člověka, který z větší části jezdí krátké trasy do 150 až 200 kilometrů a jenom občas vyrazí na nějakou delší cestu, na které se nechce zatěžovat nabíjením.
Technické parametry Lynk & Co 08 PHEV
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 820 × 1 915 × 1 685 mm, 2 112 kg |
|---|---|
| Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
| Výkon | 257 (102 + 155) kW, 349 (137 + 208) koní, točivý moment: 615 Nm |
| Baterie | 39,6 kWh |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | ?, dojezd: 1 000 + 200 km |
| Cena od | 1 349 995 Kč |
Design, který zaujme
Zatímco první Lynk & Co 01 bylo auto, které se mi příliš nelíbilo, nové vozy Lynk & Co se mi opravdu líbí, zejména pak tento model. Design spíše nechávám na vás a budu rád, když mi do komentářů napíšete, jak to vidíte vy, ale neodpustím si poznámku, že Lynk & Co 08 je podle mě opravdu hezké auto jak zvenku, tak zevnitř, kde zaujme kvalitním zpracováním a většinou kvalitními materiály.






Interiér je dostatečně prostorný, jak se na auto této kategorie sluší a patří, tedy SUV střední až vyšší střední třídy. I když si při svých 192 cm udělám pohodlí za volantem, tak se za sebe úplně v pohodě vejdu. A zároveň má auto velký zavazadlový prostor.
Ještě zmíním, jak auto vypadá ve tmě. A to jak zvenku, tak zevnitř. Protože je to opravdu hra světel. Designéři si vyhráli s tvarováním světelných prvků na autě. Přední i zadní světlomety mají zajímavou grafiku. A přední světlomety mají protaženou linku i po horní hraně blatníku až téměř k přednímu oknu. A je to originální i zajímavý prvek.














Stejně tak se odehrává hra světel uvnitř, kde je ambientní osvětlení opravdu výrazné. A pokud máte rádi barevné osvětlení v interiéru, tohle se vám bude líbit. A děti jsou z toho přímo nadšené.
Jízdní vlastnosti: sportovní charakter s komfortem
Pokud jde o naladění podvozku, je spíše mírně tvrdší, tedy má sportovnější charakter. Nicméně i komfort se podařilo zachovat na relativně dobré úrovni. Podle mě se povedl opravdu dobrý kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem. Mně tohle nastavení mírně do sportovna vyhovuje více, protože auto má příjemnou jistotu v zatáčkách, ale zároveň běžné nerovnosti na českých okreskách dokáže poměrně dobře odtlumit.
Jelikož na to u plug-in hybridu nejsem zvyklý, tak se mi zpočátku docela často stávalo, že jsem vyrazil a když jsem nabral třeba trochu vyšší rychlost, například na dálnici, tak se mi zapnul spalovací motor. A až v tu chvíli mi došlo, že musím v infotainmentu přepnout na plně elektrický režim. Zároveň jako nevýhodu vidím to, že tento úkon nemůžu udělat nějakým tlačítkem, ale musím do menu v infotainmentu – rozkliknout si nastavení a v něm přepnout režimy.
Ještě zmíním dynamiku auta, která je u Lynk & Co 08 podle mě solidní, byť samozřejmě výkonným elektromobilům se nevyrovná. 257 kW kombinovaného výkonu ale dokáže i s tímto autem poměrně solidně zahýbat, takže z tohoto pohledu mi výkon přijde dostačující. Hlavně díky spalovacímu motoru má auto solidní zátah i ve vyšších dálničních rychlostech, což u elektromobilů rozhodně není pravidlem.
Reálný elektrický dojezd: test v praxi
Když jsem pak auto plně nabil, ukazovalo 197 km elektrického dojezdu. Přiznám se, že se mi nikdy nepodařilo otestovat opravdu plně elektrický dojezd. Jednak většinou při běžných denních jízdách nenajedu tolik kilometrů, kolik má auto elektrický dojezd. A druhá věc je, že mi takový pokus několikrát zhatilo právě již zmíněné nastavení, které mi spustilo spalovací motor.
| Máte plug-in hybrid a trápí vás jeho vysoká spotřeba i kratší dojezd na dlouhých trasách? Autor článku a zároveň český rekordman v dojezdu s plug-in hybridem vytvořil videokurz Tajemství dlouhého dojezdu s PHEV, který je pro prvních 100 z vás za symbolickou cenu 57 Kč. |
Nakonec se mi ale podařilo po plném nabití v plně elektrickém režimu zůstat, přestože jsem na cestě měl několik zastávek a vždy jsem musel myslet na to, abych auto přepnul do plně elektrického režimu. Ale podařilo se to a dosáhl jsem poměrně zajímavého výsledku. I přes zimní nebo spíše podzimní teploty (mírně přes 10 stupňů Celsia a slunečno), se mi podařilo po ujetí necelých 80 kilometrů čistě na elektřinu mít dojezd podle auta přes 90 kilometrů. A to je v rámci plug-in hybridů naprosto nevídaná hodnota.
Spotřeba v hybridním režimu: reálná čísla
Když jsem pak s vozem jezdil v hybridním režimu často po dálnici, tak se spotřeba pohybovala okolo 4,5 l na 100 km, což také není na hybrid špatná hodnota. Faktem ale je, že při těchto jízdách si ke zmíněné spotřebě benzínu auto bralo i nějakou energii z baterie.
| Režim | Spotřeba / Dojezd | Poznámka |
|---|---|---|
| Čistě elektrický | ~170 km reálný dojezd | Při podzimních teplotách ~10 °C |
| Hybridní (dálnice) | ~4,5 l/100 km | Časté trasy Beroun–Praha |
| Kombinovaný dojezd | 1100 km | WLTP údaj |
Zkrátka a dobře, Lynk & Co 08 zvládne běžné jízdy čistě na elektřinu a s plným komfortem. A na dlouhých trasách pak máte stejný dojezd, na jaký jsou zvyklí řidiči naftových aut. Navíc ale můžete využít nějakou zastávku k nabíjení (protože zde je i rychlonabíjení) a snížit spotřebu benzínu díky tomu, že nabijete baterii třeba na 80 %, pokud si na delší cestě uděláte zastávku na jídlo. Takže Lynk & Co 08 plug-in hybrid je opravdu zajímavé auto a mně osobně tento systém pohonu u SUV této velikosti dává větší smysl než čistě elektrický pohon.
Závěr: povedený plug-in hybrid s prémiovým zážitkem
Lynk & Co 08 Plug-in Hybrid je podle mě opravdu povedené auto, které kombinuje efektivní plug-in hybridní pohon s prémiovým zážitkem z jízdy. Pokud hledáte auto, které zvládne každodenní dojíždění čistě na elektřinu, ale zároveň vás neomezí při dlouhých cestách, je to skvělá volba. Lynk & Co 08 zkrátka představuje moderní přístup k plug-in hybridům. Místo obřích baterií nabízí rozumný kompromis – dostatečně velkou baterii na každodenní použití a spalovací motor na dlouhé trasy. A to vše zabalené v atraktivním balení s prémiovým interiérem.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

