Cupra Leon e-Hybrid (2021)
test

Cupra Leon e-Hybrid (2021)

Když nechcete Octavii RS

Chcete něco opravdu sportovního, ale zároveň hledíte na nižší provozní náklady a nevadí vám každý den nabíjet? Pak by vás mohl okouzlit Leon z dílny nedávno vzniklé sportovní značky Cupra. V testu jsme se podívali na sourozence Škody Octavia RS iV, což znamená, že španělský divoch nabízel totožný kombinovaný výkon 245 koní, pohon přední nápravy a plug-in hybridní techniku. Otázka zní: který z vozů je lepší?

Více než dvěma desetiletími prověřený Leon stále patří pod španělskou značku SEAT, ovšem pokud chcete jeho ostrou verzi, od minulého roku jej pořídíte výhradně s logem Cupra. Aktuální generace Leonu se náramně povedla a snad jen falešné plastové koncovky výfuků bychom okamžitě odstranili a záď vybavili jiným sportovním nárazníkem.

Technické parametry CUPRA Leon (2020) hatchback

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 398 × 1 992 × 1 467 mm, 1 652 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon180 kW, 245 koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie12,8 kWh (10,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od999 900 Kč

I když se nejedná o pravověrný sportovní vůz, zvenčí to vlastně nikdo nepozná, když dokonale skrývá plug-in hybridní techniku. Zkušení řidiči vědí, že vše není jen o výkonu a důležitou roli hraje jak podvozek, tak i ostatní naladění techniky. A právě v tomto ohledu si Cupra dala záležet, aby bylo vše odladěno na jedničku. Do interiéru se výrobce rozhodl instalovat dokonalá sportovní sedadla, která tvarem a šířkou bočnic překonávaní i ten nejlepší typ sedaček ve čtvrté generaci Škody Octavia RS iV. Dost nápaditý je taktéž sportovní volant, na jehož pravé straně najdeme tlačítko pro startování motoru.

Už jen takový malý detail dává znát, že koncernové vozy se od sebe dokáží odlišit a je jen na fantazii inženýrů, co do kabin vozů dostanou. Bohužel se však Leonu nevyhnula „digitální doba“ a třeba tlačítko pro ofuk čelního okna (společně s výhřevem toho zadního) je dost zvláštně umístěno nalevo od řidiče na panelu ovládání předních světlometů... Za jízdy se mi tak opakovaně stávalo, že místo ofuku okna jsem omylem přepnul hlavní světlomety z potkávacích na obrysové. Daný dotykový panel prostě není vidět, řidič tak musí vyklonit hlavu zpoza klasické řidičské pozice a soustředit se, kam sahá.

Dalším negativem je absence podsvícení hlavní dotykové lišty pod středovou obrazovkou, kde se dá nastavovat teplota klimatizace a taktéž se zde ladí hlasitost audia. Tím ale výtky k vozu končí a dále se dají zmiňovat jen pozitiva. Ta začínají u prostoru pro posádku vpředu a končí u sladění motoru s baterií. A kdo by snad chtěl prostornější variantu, může sáhnout po provedení ST, které nabídne o něco větší kufr a více místa nad hlavou cestujících vzadu. Co se týče pohonné jednotky, stejně jako v případě Octavie RS iV byl pod kapotou benzinový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 110 kW, jenž je spojen s elektromotorem o výkonu 85 kW a sadou lithium-iontových baterií s kapacitou 13 kWh. Kombinovaný výkon 180 kW pak bohatě postačuje na většinu jízdních situací.

Ve srovnání s Octavií RS iV mi sportovní Leon přišel o dost živější, a to i v případě, že baterie vozu hlásily takřka nulu. Taktéž podvozkově je na tom Leon lépe a v zatáčkách se s ním dají dělat o dost divočejší věci než v případě koncernových sourozenců. Podíl na tom má odlišně naladěný podvozek se čtyřmi adaptivními režimy (Comfort, Sport, Cupra a Individual), přičemž v tom posledním je na výběr z 15 nastavení. Z Cupry Leon se tak dá udělat během pár sekund plavný dálniční kočár, ale stejně tak i prkenný nástroj pro řezání těch nejostřejších zatáček. Pokud pak řidič přepne do sportovního režimu, z reproduktorů ve voze se začne ozývat možná až přehnané sportovní burácení.

Asi nepřekvapí baterie o využitelné kapacitě necelých 10 kWh, na kterou lze ujet v reálném provozu 45 km. Přesně tolik jsem ujel i já, přičemž venku panovaly teploty okolo 20 °C, vůz se pohyboval z 90 % ve městě a v kabině vždy byl i spolujezdec. Chválím i možnost rekuperace, kterou lze vyvolat skrze písmeno B na voliči automatické převodovky. Vůz pak dokáže rekuperovat i sám na základě mapových podkladů a také provozu před vámi. Pokud například dojíždíte další vozidlo a pouze pustíte plynový pedál, Leon začne zpomalovat silou, která se mění se vzdáleností od vozu před vámi. Pokud ale nechcete spoléhat jen na rekuperaci, můžete baterie vozu nabít skrze 3,6kW nabíječku za 3,5 hodiny.

Méně místa v kabině vám dokáže bohatě vynahradit

Z nějakého důvodu ale nejde uzamknout elektrická energie v bateriích. Systém vozu sice takovou možnost nabízí, ovšem po překliknutí v palubním menu na ikonku Hold se stejně z baterií začala po ujetí několika kilometrů odebírat získaná energie a přitom se ani jednou nevypnul spalovací motor. Na trase dlouhé 20 km jsem tak přišel o 3 km dojezdu, což je podivné a rozhodně jsem z vozu neždímal posledního koně výkonu. A jak je to se spotřebou? I s vybitými bateriemi není problém jezdit za 6,3 litru na 100 km, v případě nabitých baterií pak může spotřeba klesnout k hodnotám začínajícím číslovkou 2. Pokud se pak ptáte na spotřebu čistě elektrické energie, v případě ekonomické jízdy se dá jezdit za 16,8 kWh na 100 km, ovšem kdo na to bude šlapat a bude často využívat dálnice, může se dostat i na 23 kWh/100 km.

Celkově mě Cupra Leon příjemně překvapila a nebýt pár chyb a nelogických řešení, neměl bych žádné připomínky. To se nestává tak často, ale za volantem sportovně střiženého Leonu se prostě budete cítit uvolněně, řízení vás bude bavit ať jste prakticky kdekoliv a když náhodou dostanete chuť na nějaké to silniční dovádění, vůz vás dokonale podrží. Pro skutečné sportovní výkony sice musíte sáhnout po klasickém benzinovém Leonu s 300 koni, ale u něj pak rozhodně nečekejte spotřebu okolo šesti litrů na 100 km. A jak si plug-in hybridní Cupra Leon vede oproti prostornější a taktéž sportovně vypadající Octavii RS iV? Za mě je Škodovka o maličko línější, méně obratná v zatáčkách a celkově nenabídne takový řidičský zážitek. Cupra Leon je proto vhodná pro ty, kteří chtějí víc, byť se stejnou koncernovou technikou.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

cupra-leon-2020
Klady
  • i bez nabitých baterií přijatelná spotřeba
  • originální a nápaditý vzhled
  • velmi dobrá sedadla
  • vynikající sportovní podvozek
Zápory
  • nelogicky umístěné ovládání ofuku čelního okna
  • až kýčovitě vypadající falešné koncovky výfuku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze