BMW X1 xDrive 25e
test

BMW X1 xDrive 25e

Skvělý společník do každé situace

Elektrifikace se nevyhnula ani nejmenšímu terénnímu vozu BMW s názvem X1. Ten se již pár let nabízí ve své druhé generaci, jenže až letos dorazil v plug-in hybridní verzi. Ta nese označení 25e a na silnici ji poznáte především podle nabíjecího portu v levém předním blatníku. Současně jí nechybí pohon všech kol xDrive, takže o řidičské zážitky je postaráno.

Vizuální stránka BMW X1 je vcelku příjemná a toto auto je hlavně s tmavším lakem karoserie poměrně nenápadné. Zaujaly nás například vkusné ledvinky o přijatelné velikosti, za kterými se skrývají dvě automaticky ovládané elektrické roletky. V rámci příplatkové výbavy byl náš testovaný kus vybaven i adaptivními LED světlomety, které kromě jiného dodávají vozu ostřejší vzhled. Naopak velká 19" kola s vystouplými ráfky budou oříškem hlavně pro ty, kteří mají potíže s podélným parkováním. Kola sice nemají po vzhledové stránce jedinou chybu, jenže jakmile někdo neodhadne vzdálenost od obrubníku, brzy se objeví první šrámy. V tomto případě bychom tak volili jiný vzor ráfků, případně menší velikost, jelikož vůz nazouvá pneumatiky Runflat, s nimiž je jízda sama o sobě o poznání tvrdší.

Technické parametry BMW X1 xDrive25e (2020) základní

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 447 × 1 821 × 1 582 mm, 1 745 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon220 koní, točivý moment: 385 Nm
Baterie9,7 kWh
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od1 025 000 Kč

Jelikož se jedná o BMW, asi nikoho nepřekvapí, že v kabině se člověk cítí nadmíru luxusně. Je úplně jedno, že je to vlastně nejmenší model z řady X, jelikož jeho druhá generace přinesla dodatečné místo pro posádku vzadu a nové materiály, které vůz nutně potřeboval. BMW X1 xDrive 25e tak nabízí výborné materiály a špičkové slícování. Nikde nic nevrže, a i na dotek jsou použité materiály nadmíru příjemné. Bohužel se zde ale najde slušná porce příplatků, bez kterých by to v kabině testovaného vozu vypadalo asi „trošku jinak“. Jenže čeho je moc, toho je příliš a pokud si zájemce o tento vůz bude chtít vyšperkovat jeho interiér, dost možná utratí za příplatky i přes 250 tisíc Kč. Není pak divu, že výsledná cena vozu se se vším všudy šplhá k hranici 1,5 milionu Kč, což byl i náš případ. Otázkou pak je, zda je taková cena přijatelná, jelikož v této cenové kategorii se pohybuje o něco vetší BMW X3.

Luxus a jednoduchost na prvním místě

Jinak si však na vnitřek vozu nemůžeme nikterak stěžovat. Za sportovním volantem s logem M se sedělo nadmíru komfortně a celokožená sedadla s čokoládovým odstínem nabízela plně elektrické ovládání, a to včetně dofukování bočnic. Tato vychytávka pak pomáhá v případě, že se za volantem vozu bude střídat štíhlá žena s rozměrnějším mužem. Každý si tak může navolit své ideální nastavení sedačky, které následně spáruje s celkovým nastavením vozu. Stačí pak odemknout, zvolit profil uložený v palubním menu a vůz se během pár sekund přenastaví právě pro vás. Na dnešní dobu potěší i klasické analogové budíky, které sice představují starší řešení, jenže na druhou stranu to není žádný plně digitální displej, který se může za pár let pokazit. Dost nás potěšil také prostor na zadních sedadlech, kam se konečně vejdou i větší dospělí, aniž by přemýšleli o amputaci kolen.

Na středovém tunelu si své místo našel ovladač jízdních režimů a také kolečko pro ovládání systému iDrive. Práce s ním je intuitivní a reakce systému na každý povel byla bez prodlevy. Potěší také nastavitelná kožená loketní opěrka, v jejíž úložném prostoru najdeme bezdrátovou nabíječku. Loketní opěrka disponuje posuvnou zarážkou, takže není problém do ní umístit různě velké mobilní telefony, i když některé už nepojme. Pak se nabízí nabíjení skrze klasický kabel, jenže v tu chvíli přijdete o jeden z držáků na nápoje, jelikož žádné další místo v interiéru X1 není. Kvůli plug-in hybridní technice pak došlo ke zmenšení objemu kufru, konkrétně na 450 litrů. V jeho útrobách nenajdeme ani rezervní kolo a celkově je znát, že jinak to prostě asi ani nešlo vymyslet. Kdo chce úsporu, musí v případě X1 zkrátka něco oželet.

Tím však veškeré nevýhody vozu končí. Hybridní X1 totiž nabízí možnost online připojení k internetu, což přináší spoustu výhod. Systém využívá palubní obrazovku s 10,2" a palubní menu se dá nastavit přesně dle preferencí posádky. Vůz tak dokáže současně ukazovat svůj technický stav, aktuální počasí, zvolenou stanici rádia, nabití baterií i navigaci. Právě navigace si neustále hlídá, kudy jedete a dopředu zobrazuje případná dopravní omezení. Stačí ji tak pečlivě sledovat při cestách a rázem máte skvělého pomocníka, jenž vám dokáže ušetřit nemalý čas. Tou největší výhodou testovaného vozu je však pohon. Pod kapotou vozu je sice benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, jenže nemusíte se bát. Tohle je opravdu skvělý motor, který zvukovým projevem vůbec nedává znát, že mu něco „chybí“. Produkuje 125 koní a ve spojení s elektromotorem dokáže na silnici převést kombinovaný výkon až 220 koní a 385 Nm točivého momentu. To jsou solidní hodnoty, co říkáte?

Řidič má přitom možnost využít hned tři jízdní režimy (Eco Pro, Comfort a Sport), přičemž v každém nastavení byla testovaná X1 úplně jiná. Zatímco v nejúspornějším režimu se z vozu stal nudný šetřílek, který ukládal každou píď získané energie do baterií o kapacitě 9,7 kWh, v nejostřejším režimu Sport jsme byli udiveni tím, co se z nudného plug-in hybridu může stát. Pokud má vůz plně nabité baterie, řidiče může překvapit až nečekaně dobrá pružnost, se kterou dokážete na silnici zostudit i o něco silnější vozy s klasickými spalovacími motory. S vlastnictvím tohoto auta však musíte dopředu počítat s tím, že nabíjení baterií bude nějakou tu dobu trvat. Nabíjení totiž lze uskutečnit výkonem pouze 3,7 kW, takže pokud přijedete na nabíjecí stanici s nulovou kapacitou, teprve za tři hodiny budete mít plno. Ještě pomalejší je pak dobíjení skrze domácí zásuvku, kdy tento proces potrvá ještě o dvě hodiny déle. A co se stane, když se vám baterie za jízdy vybijí a vy nemáte někde poblíž nabíjecí stanici? Prakticky kromě vyšší spotřeby a lehkého snížení výkonu vlastně vůbec nic. V palubním menu je jen potřeba zvolit režim SAVE, který během jízdy využívá k nabití akumulátoru spalovací motor.

Dostatečně dynamický a přitom spořivý

Stačí pak jet klidnějším tempem po okresní silnici nebo dálnici a každou půl hodinu vám v bateriích přistane 10 % elektrické energie. V rámci úspory jsou za přední mřížkou chladiče umístěny dvě elektricky ovládané mřížky, které se otevírají a zavírají v závislosti na jízdním módu. Svou prací eliminují odpor vzduchu, a pokud vůz jede čistě na elektřinu, není potřeba, aby byl chlazen spalovací motor. V rámci jízd jsme samozřejmě zkusili nabíjení v režimu Sport. V domnění jeho vyšší efektivity jsme čekali rychlejší dobíjení baterií za jízdy, jenže to se nekonalo. Auto v tomto režimu totiž využívá veškerá procenta energie z elektromotoru, takže se nabíjení motorem míjí účinkem a prakticky narůstá jen spotřeba. Mnohem lepší je jízda v režimu Eco Pro a současně s tím se vyhnout městu, protože i tam je bez baterií plug-in hybridní BMW X1 celkem bezradné. To se však bavíme o extrémech, které by se zase tak často neměly stávat. Na plně nabité baterie totiž vůz bez problému ujede okolo 35 km, přičemž spotřeba elektrické energie není vůbec vysoká. V průměru jsme jezdili za 6,8 kWh a 3,9 litru benzínu, přičemž jsme se pohybovali většinou po městě a okresních silnicích.

Jízdně je na tom nejmenší terénní hybrid od BMW celkem obstojně. Nebýt příplatkového sportovního podvozku a pneumatik Runflat, neměli bychom si na co stěžovat. České silnice jsou zkrátka nevhodné pro německé vozy, které prakticky neustále vyžadují jen hladký nový asfalt. V kabině vozu se tak často ozýval možná až příliš hlasitý hukot od valících se kol a také podvozek dával znát o každé větší díře a hrbolu, kterých je v ČR více než dost. Komfortu jízdy nepomohl ani adaptivní podvozek a už při překročení rychlosti 120 km/h se do kabiny dostávalo svištění vzduchu kolem karoserie. Na tom by mohl výrobce zapracovat, protože na delších trasách z toho může někoho bolet i hlava. Vůz vychází s mnoha příplatky na jeden a půl milionu Kč a za tuto cenu chce každý něco víc. Pokud to ale není přebytek místa v kabině nebo v kufru, měl by to být bezchybný jízdní projev. Ten má však testované BMW jen na nejnovějších površích silnic, kde dokáže předvést neskutečně dobré představení a drží se silnice jako přilepené.

A pár slov na závěr? Testované BMW X1 xDrive 25e je opravdu povedené auto, které má minimum chyb. Nabízí vynikající sladění zážehového motoru s elektromotorem, skvěle řadící automatickou převodovku se šesti stupni a v případě nabitých baterií umí jezdit za hubičku. Plusem je i skvělý design, dostatek místa pro čtyři dospělé v kabině a intuitivní ovládání palubního systému iDrive. Naopak věci jako tvrdší podvozek a vyšší cena s příplatky mohou někoho vyděsit. Kdo chce mít ze své hybridní X1 vyšperkovaný klenot, bude muset sáhnout poměrně hluboko do kapsy. Ani prémiové logo výrobce pak nemění nic na tom, že v této cenové hladině je konkurence velká.

bmw-x1-xdrive25e-2020
Klady
  • úsporná a přitom dynamická pohonná soustava
  • dostačující vnitřní prostor
  • luxusní a přitom nenápadný design
  • skvělý výhled z vozu do stran
Zápory
  • obrovské množství příplatků
  • pro někoho až příliš vysoká cena
  • tvrdší podvozek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze