SEAT předchází zraněním ve výrobě díky snímání pohybu a virtuální realitě

SEAT předchází zraněním ve výrobě díky snímání pohybu a virtuální realitě
  • SEAT využívá vlastní biomechanickou laboratoř zaměřenou na zdraví svých zaměstnanců
  • Několik kamer a různé senzory zaznamenávají pohyby a činnosti zaměstnanců
  • Virtuální realita umožňuje optimalizovat montážní linku ještě před zahájením výroby nového modelu

Automobilka SEAT provozuje v rehabilitačním centru CARS v Martorellu jedinou interní biomechanickou laboratoř, zaměřenou na zdraví zaměstnanců. Obsahuje dvacet kamer, nejmodernější senzory a brýle s virtuální realitou. Skupina SEAT zaměstnává dohromady více než 15 000 pracovníků. Také s přispěním této laboratoře se podařilo v uplynulých dvou letech snížit počet poraněných svalů zaměstnanců až o 70 %.

SEAT Avatar

Vyspělé technologie nám umožňují napodobit montážní linku v našich laboratořích. Je nesmírně důležité, aby pracovníci v našich testech realisticky vykonávali naprosto stejné pohyby, které dělají při práci,“ vysvětluje Sonia Garcíová, odpovědná ve společnosti SEAT za ergonomii. V laboratoři se sledují dva parametry – namáhání svalů a poloha kloubů při vykonávání specifických pohybů. „Někteří pracovníci vykonávají stejné pohyby až 100krát za den, takže pro prevenci pracovních úrazů je důležité střídání pracovních míst a uspořádání montážní linky,“ dodává Garcíová.

Tomuto účelu slouží dvě různé technologie. Jedna vytváří „avatary“ v prostorovém formátu 3D. Pomocí 20 kamer a senzorů jsou zaznamenávány pohyby kloubů zaměstnance. Software pak na základě analýzy dat vytvoří „avatara“. „Avatar je prostorový obraz, který precizně napodobuje rychlost a rozsah pohybů. Stejná technologie se používá k vytváření postav ve videohrách, my však používáme mnohem vyšší úroveň preciznosti,“ vysvětluje Garcíová .

Druhou používanou technologií je virtuální realita. Hlavní výhodou tohoto systému je možnost plánovat s předstihem a realizovat úpravy před uvedením montážní linky do provozu. „Můžeme simulovat různé pozice, dokud nenalezneme nejlepší variantu, například při montáži zadního výklopného víka. V porovnání s testy přímo na montážní lince nám to šetří čas i finanční prostředky,“ zdůrazňuje Garcíová.

A jak se výsledky uplatňují v praxi? „Biomechanika přináší nové možnosti pro aktivní navrhování nových pracovních stanic,“ vysvětluje Dr. Patricia Suchová, které má ve společnosti SEAT na starosti bezpečnost a zdraví zaměstnanců. Laboratoř byla zprovozněna v roce 2017 a od té doby uskutečnila více než 4 000 studií. „Během pouhých dvou let se nám podařilo snížit počet svalových úrazů o 70 % a také v budoucnosti chceme dosahovat dalších zlepšení,“ zdůrazňuje Dr. Suchová. Získávaná data již například pomohla optimalizovat montážní linku pro nový SEAT Leon snížením jednoho úseku o 20 centimetrů. Práce laboratoře však nekončí dokončením montážní linky. I během výroby probíhají nepřetržité analýzy pracovních stanic ve snaze o jejich další zdokonalování.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze