Podívali jsme do nového centra pro výzkum baterií BMW

Podívali jsme do nového centra pro výzkum baterií BMW
  • BMW ve svém domovském městě otevřelo nový komplex, který nazývá Battery Cell Competence Centre
  • Uvnitř probíhá tvorba i testování různých inovativních technologií ve spolupráci s univerzitami
  • Důležitým tématem je i ekologie, udržitelnost a recyklace baterií po ukončení jejich provozu

S rostoucí poptávkou po elektrických vozech roste i potřeba neustálého pokroku v oblasti technologií. Mnichovská automobilka BMW se tentokrát zaměřila na tu nejdůležitější část elektromobilu, samotnou baterii. A vzhledem k tomu, že chtějí v budoucnu ke každé třídě nabízet i elektrifikovanou verzi a v roce 2021 mají v plánu mít třetinu všech prodejů tvořenou elektromobily, musí si na technologiích dát opravdu záležet. Nedávno proto otevřeli své nové centrum pro výzkum bateriových článků a naše redakce u toho nechyběla.

Laboratoř BMW

Centrum se samozřejmě nachází v Mnichově, domově automobilky a městě hustě propleteném její historií. BMW Group do této stavby investoval přes 200 miliónu eur a zaměstnává zde 200 lidí. A co si od toho slibují? Hlavně velkou výhodu na trhu, protože málo výrobců má, nebo si může dovolit, takové centrum. To samozřejmě posune ostatní značky k tomu, aby také více mysleli na technologie a nenechali se převálcovat konkurencí, na čemž nakonec vydělá zákazník.

Kontroverzní získávání kovů i recyklace

Ve světě automobilů se stále hodně diskutuje o tom, jak je to s udržitelností baterií a dalším velký tématem je samotná těžba těžkých kovů v rozvojových zemích. V oblasti těžení má BMW nový program, který funguje hlavně v Kongu a dalších státech, kde v dolech běžně pracují děti a dělníci v těžkých podmínkách s malými platy. Je důležité zmínit, že takto těží kovy většina velkých výrobců elektroniky, BMW proto pro své potřeby vytvořilo jakýsi filtr, díky kterému vybírají pouze doly, ve kterých nepracují děti a dělníci dostávají dostatek peněz.

Laboratoř BMW

Při prezentaci jejich strategie na poli těžby mne instantně zaujala jedna věc. Součástí jejich programu je i rekultivace dolů po ukončení těžby. To znamená, že jakmile už je z krajiny získáno maximum, důl je zpátky zasypán a místní obyvatelé ho pak využijí k zemědělství, nebo se následně do půdy nasadí stromy a další potřebné rostliny. V ten moment mne hned napadla otázka, zda po absolvování těžby těžkých kovů náhodou není půda kontaminována, a pěstování jídla v tomto prostředí by tak mohlo obyvatelům naopak uškodit.

Pár takových případů už se totiž ve světě objevilo. BMW na to pohotově odpovědělo, že na zasypání používají stejnou půdu, kterou při zahájení těžby vyhrabali. Samozřejmě se tato informace dá těžko ověřit, nicméně i kdyby to byla pravda, musíme vzít v potaz i další aspekty, jako je kontaminace vody.

Laboratoř BMW

Co se týče recyklace, tam má značka velké plány a ukazuje několik způsobů, jak může být baterie recyklována. Samozřejmě kompletní recyklace je ve hvězdách, ale BMW si dalo cíl přesáhnout 90procentní úspěšnosti. Jedním z plánovaných využití použitých baterií je vytvoření center se záložní energií v případě výpadku a dalších problémů v síti. Otázkou však jsou baterie, které již nemohou být využité ani jako úložiště energie. Pro ty jsou zatím testovány různé metody recyklace a centrum vývoje pomůže vše uspíšit.

Budoucnost všemi směry

Když jsem se dostal přímo do samotného centra, první věc, která mne zaujala, byla to, že většina zaměstnanců byla hodně mladých. To dává smysl, vzhledem k tomu, že BMW na vývoji úzce spolupracuje s různými věděckými institucemi z univerzit a technologickými startupy.

Laboratoř BMW

Celé centrum se skládá s několika hal, ve kterých probíhají různé části výroby a vývoje baterií. V některých můžete vidět i samotné části baterie, ale v principu jde spíše o testovací stroje, takže tam BMW zkouší různá chemická složení, aby zajistilo co nejdelší životnost baterie, ale zaměřují se i na kapacitu a výkonnost. Centrum jim umožní vytvořit vlastní uspořádání a konstrukci bateriových článků. Bylo fascinující vidět, jak se z jemné fólie tvořené mědí stane baterie.

Nakonec se sestavená baterie dostává do poslední haly, kde se ve velkých strojích testuje pod různými vlivy proudu. Není divu, že se BMW dušuje, že mu centrum poskytne velký náskok v technologiích, protože si může každou část baterie samo otestovat a nemusí čekat na dodání komponentů ze zahraničí.

Laboratoř BMW

Otevření centra se zúčastnil i bavorský premiér Dr. Markus Söder. Předseda představenstva Oliver Zipse celou událost na místě okomentoval takto: „Nové Battery Cell Competence Centre nás staví do záviděníhodné pozice. Technologie bateriových článků je klíčovým faktorem úspěchu našich elektrických vozidel, protože ovlivňuje jak provozní vlastnosti, tak i náklady na výrobu baterií.

Jedna věc se musí BMW nechat. Opravdu ukazují, že jdou elektromobilitě vstříc a nebojí se inovovat. Proto se už neskutečně těším na příchod páté generace, kdy značka nabídne typy vozů od SUV až po po sportovní sedan, takže si bude moct vybrat opravdu každý.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze