V EU se v prvním čtvrtletí registrovalo 333 tisíc elektromobilů. I český trh roste

2
V EU se v prvním čtvrtletí registrovalo 333 tisíc elektromobilů. I český trh roste
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • V Česku bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 1 307 nových elektromobilů
  • Hodně pomohl nový dotační program Elektromobilita
  • Český trh s novými osobními vozidly byl v prvním čtvrtletí 12. největší mezi zeměmi EU

V EU se v prvním čtvrtletí roku 2024 registrovalo 2 768 639 nových osobních vozidel (meziročně o 4,4 % více), z nich 322 999 bylo bateriových elektrických (meziročně o 3,8 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,4 %), před hybridními bez externího dobíjení (28,9 %) a dieselovými (12,8 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,4 %. Podíl paliv v jednotlivých zemích během prvního kvartálu pak ilustruje uvedený graf, ze kterého je zřejmé, že nejvyšší podíl bateriových elektromobilů byl evidován v Dánsku, Švédsku a Nizozemsku.

CDV

„Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu. Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu Elektromobilita. I přes nelichotivé srovnání se zeměmi EU bylo v Česku k 31. 3. 2024 registrováno 24 239 bateriových elektromobilů kategorie M1, kterých je již v součtu více než vozidel CNG (23 089). Čtvrtina elektrických vozidel je v Česku ojetá, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 75 % registrací je pak firemních. Nejčetněji jsou zastoupeny značky Tesla (4 536), Škoda (4 346), Volkswagen (2 719), BMW (2 332) a Hyundai (1 811). Z pohledu krajských registrací je nejvíce kusů registrováno v hl. m. Praze (9 681), ve Středočeském (4 205), Jihomoravském (2 266), Moravskoslezském (1 409) a Ústeckém kraji (969),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

CDV

V období od 18. března do 17. dubna letošního roku realizovalo Centrum dopravního výzkumu průzkum „Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů“. Do průzkumu se zapojilo 780 respondentů, z nichž 746 vlastní nebo používá bateriový elektromobil. Základní informace budou zmíněny na konci května při vystoupení CDV na 10. ročníku konference čisté mobility v Senohrabech, bližší pak po detailnějším vyhodnocení v průběhu letošního roku na webových stránkách cistadoprava.cz. 95 % respondentů v průzkumu uvedlo, že na základě svých dosavadních zkušeností s bateriovým elektromobilem si myslí, že je to nejlepší varianta.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Kam až se vyšplhá podíl nových EV bude záležet na legislativě, která ovlivní vývoj. Vzhledem k tomu, že automobilky investují do hybridů víc, jak do dieselů, je jasné, že diesely klesají na úkor benzínů/hybridů.

Viděl bych to tak, že diesel bude někde okolo těch 10%, benzín+hybrid někde okolo 60% a zbytek bude mít EV s nárůstem někde okolo 30%
Marek M.
Marek M.
"V EU se v prvním čtvrtletí roku 2024 registrovalo 2 768 639 nových osobních vozidel (meziročně o 4,4 % více), z nich 322 999 bylo bateriových elektrických (meziročně o 3,8 % více)"

Znamená to tedy, že BEV prodeje rostly v 1Q/2024 pomaleji než celý trh a tudíž jejích celkový tržní podíl se nepatrně snížil?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze