Znáte prcka od Toyoty s názvem iQ? Vyráběl se i jako elektromobil

Znáte prcka od Toyoty s názvem iQ? Vyráběl se i jako elektromobil
  • Toyota iQ se letos ukázala v Goodwoodu
  • Na evropský trh vstoupila se spalovacími motory
  • Později přišla i čistě elektrická verze
  • Dojezd při plné 12kWh baterii byl papírově 85 kilometrů

V Goodwoodu se letos ukázal jeden originální drobeček, který byl základem pro model Cygnet, tedy Toyotu iQ. Tu navrhlo studio Toyota European Design and Development sídlící v Nice. Cílem týmu projektantů bylo vytvořit malý, ale maximálně užitečný městský vůz. Aby se mise zdařila, museli inženýři odpovědní za Toyotu iQ najít co nejvíce místa uvnitř karosérie. Za tímto účelem inženýři vypracovali zvláštní diferenciál umístěný co nejvíce vepředu, modifikovanou převodovku a plochou palivovou nádrž nacházející se pod podlahou. Místo v kabině se zvětšilo i díky dozadu směřujícím tlumičům zadní nápravy a miniaturizovanému klimatizačnímu modulu.

Výsledkem se stal nejmenší čtyřmístný osobní vůz, který se na trh dostal v roce 2008. V tři metry dlouhém (či spíše krátkém) voze se nicméně podařilo najít místo pro čtyři sedadla. Střízlivější odhady ovšem hodnotí kapacitu Toyoty iQ jako 3,5 osoby, protože za řidiče se posadí pouze dítě, zatímco díky asymetrické palubní desce se za spolujezdce na předním sedadle vejde i dospělý člověk.

Již ve standardu byl vůz vybaven manuální klimatizací, elektricky ovládanými okny a zrcátky, ABS nebo ESP. Bohatší varianty nabízely automatickou klimatizaci a dešťová čidla. A protože je to Toyota, nezapomnělo se ani na bezpečnost. V základní verzi se automobil dočkal devíti airbagů, které měly vzhledem k omezeným deformačním zónám lépe chránit pasažéry. Díky tomu nejmenší Toyota získala v crash testech Euro NCAP nejvyšší možný výsledek, tedy pět hvězdiček.

Auto bylo velmi obratné – jeho úhel zatáčení činil pouhých 3,9 metrů, což je nepřekonatelný výsledek. Průměrný kompaktní hatchback potřebuje na otočení poloměr větší než 5 metrů. K pohonu tohoto krotitele úzkých městských uliček se v Evropě používaly tři spalovací motory: 1.0 VVT-i o výkonu 68 koní, 1.33 Dual-VVT-i o výkonu 98 koní a diesel 1.4 D-4D o výkonu 90 koní. Dorazila ovšem i čistě elektrická verze.

Toyota iQ EV měla baterii o kapacitě 12 kWh. Nabíjení do plné kapacity znamenalo 3–4 hodiny. I díky poměrně malé kapacitě baterie je vám jasné, že tento prcek na jedno nabití mnoho kilometrů nezvládl. Konkrétně šlo pouze o 85 kilometrů, v reálném provozu však ještě o pár kilometrů méně. Lithium-iontová baterie se skládala ze 150 článků a její místo bylo pod zadním sedadlem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze