Začátek konce. Společnost Electrify America začne utlumovat konektory CHAdeMO

Začátek konce. Společnost Electrify America začne utlumovat konektory CHAdeMO
Fotografie: Nissan
  • Využití tohoto konektoru v USA klesá
  • Aktuálně se prodávají už jen dva nové modely
  • Nissan tento standard opouští

Dominantní poskytovatel nabíjecích služeb na americkém trhu, dceřiná společnost Volkswagenu, Electrify America oznámil, že mimo Kalifornii přestane od ledna 2022 montovat na nově zřizované nabíjecí stanice konektory CHAdeMO. Firma to zdůvodnila podle insideevs.com jejich nízkým využitím a také tím, že podíl nových vozidel s tímto konektorem na trhu už je marginální a dále se zmenšuje. Stávajících více než 800 nabíjecích bodů s těmito konektory však nechá dále fungovat a majitelé vozů s tímto konektorem se rovněž mohou obrátit na konkurenty, kteří podobný krok zatím oficiálně nechystají.

Konektory CHAdeMO, prosazované konsorciem Nissanu, Mitsubishi, Fuji Heavy Industries (majitel Subaru) a později i Toyoty, představovaly první masově rozšířený standard pro rychlé DC dobíjení po proprietárních Superchargerech. Používaly jej rovněž první Kie Soul EV na americkém trhu. Ostatní výrobci (včetně Kie) se však později shodli na nelicencovaném standardu CCS a poslední kapkou bylo, když Nissan u svého nového elektromobilu Ariya rovněž přešel na CCS. Nevýhodou konektoru CHAdeMO totiž je, kromě nemožnosti fyzické integrace zásuvky Typ 2 (jakou nabízí právě CCS), také dobíjení omezené hodnotou 62,5 kW, zatímco CCS zvládá desetinásobek. Přes konektory CHAdeMO je v současné době distribuováno už jen 5 % elektřiny v síti Electrify America, což je pomyslná zlatá volkswagenovská hranice rentability.

V Kalifornii, kde je využití CHAdeMO konektorů trochu vyšší (7 %), zřejmě k podobnému kroku nedojde, neboť tamější mocná státní agentura CARB (California Air Resources Board) takovým opatřením zpravidla nefandí. Celosvětově (kromě Japonska, pochopitelně) se však nad nimi smráká a lze očekávat, že s podobnými kroky budou přicházet i další společnosti.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze