Z prospektu IndyCar pilotem Formule E. Oliver Askew chce Američanům ukázat cestu

Z prospektu IndyCar pilotem Formule E. Oliver Askew chce Američanům ukázat cestu
Fotografie: Formule E
  • Oliver Askew na konci minulého roku přestoupil z IndyCar do Formule E
  • Ve startovním poli je jediným pilotem americké národnosti
  • Novou výzvu bere vážně a rád by Američanům ukázal nejen své závodní schopnosti, ale i pro planetu šetrnější cestu

Oliver Askew je jedním z letošních nováčků ve startovním poli Formule E. Pilot americko–švédské národnosti zde zaparkoval poté, co jeho místo u McLarenu v IndyCar připadlo jinému. Celý život přitom vyrůstal právě pro tuto za mořem populární závodní sérii. V mládí prošel přípravkou Road to Indy (Cesta do Indy), aby v roce 2019 ve svých 22 letech dostal příležitost u zmiňovaného týmu. Relativně pohádkovou cestu změnila těžká nehoda v závodě 500 mil Indianapolis v srpnu 2020. I když nastoupil v nadcházejících čtyřech Grand Prix, objevily se skryté zdravotní problémy, které mu nedovolily sezónu řádně dokončit. Tým jej pak navíc bez udání důvodu pro další ročník vyřadil ze své soupisky. V roce 2021 tak už jen paběrkoval, když zaskakoval ve třech stájích za zraněné piloty.

„Zdá se, že Formule E vyhovuje mému stylu. Ten přístup a styl závodění je v podstatě jen jedno velké přizpůsobení se všem těm úsporám energie, které musíme dělat. Neustále analyzujeme situaci pár kol dopředu a na konec závodu. Ujišťujeme se tak, že jsme na správné strategii,“ prozradil pro jalopnik.com první poznatky z Formule E Oliver Askew.

„Já si to užívám. S autem je to velká zábava, s radiálními pneumatikami je v neustálém pohybu. A ano, úroveň jezdců je tady velmi vysoká. Není zde ani jeden pilot, který by za svou sedačku platil. Všichni jsou placení profesionálové, bývalí piloti F1, šampioni Le Mans. Je docela fajn být v této směsici a závodit s nimi.“ Obě série jsou klasifikovány jako formulové, nicméně vzájemně se diametrálně liší v takřka každém detailu. To je dáno i pravidly, které tvoří zcela jiné organizace. Asi ten největší rozdíl napadne každého – rozdíl v hlasitosti spalovacích motorů používaných v IndyCar. Ani to však Askewa nerozhodilo. Mladý Američan je jedním ze tří letošních nováčků a zatím si počíná nejlépe z nich. Jako jediný má na kontě dva body za deváté místo hned z premiérového závodu v Rijádu. Na to, kolik času mohl strávit v autě před začátkem sezóny, se zdá, že si s ním rozumí.


„Možnosti testování jsou bohužel omezené. Ale právě tady přichází na řadu simulace. A to je bod, kde se simulátor skutečně vyplácí. Jednoduše můžete začít závodní víkend na simulátoru, odcestovat, dostat se na místo závodu a tam navázat, kde jste skončili,“ uvádí Askew na konto příprav na závody. Přechod z národní série amerických formulí, jak se jinak IndyCar říká, na mezinárodní platformu závodů byl pro Askewa, jakožto Američana, o to snazší, že díky své švédské matce trávil v Evropě spoustu času. Na zvyklosti evropského rázu si proto nemusel příliš dlouho zvykat. Z jeho pohledu se ale jednalo spíše o nevýhodu. Ve Formuli E je totiž jediným zástupcem svého národu, a proto se i tak musel mnohé naučit.

„V IndyCar byla polovina Američanů, takže jsem se necítil nijak výjimečně. Tady se cítím poctěn, že mám to privilegium pozvednou svou vlajku,“ říká Askew a plynule přenáší těžiště rozhovoru na téma ekologie, s nímž Formule E hodně pracuje.

„Doufám, že naše země bude v této oblasti patřit ke špičce a bude vzorem pro ostatní. Za sebe očekávám, že se mi v Americe podaří rozšířit povědomí o ekologii a rozvíjet myšlenku udržitelnosti a elektromobilů.“

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze