ePrix Monaka: luxusní show už zítra

ePrix Monaka: luxusní show už zítra
  • Po roční odmlce se vrací ePrix Monaka, které se stává letošním čtvrtým pokračováním šampionátu formule E
  • Nejznámější a historický městský okruh odstartuje evropskou část sezony
  • V čele šampionátu má Renault po minulém závodě vážného konkurenta v podobě Audi

Monako. Destinace známá svým luxusem. Mnozí fanoušci si okamžitě vybaví Formuli 1 a stísněné prostory, v nichž v minulosti nejlépe manévroval třeba Graham Hill, Ayrton Senna nebo také Alain Prost. Málokdo však ví, že se Monacké knížectví již podruhé stává domovinou i rostoucí oblibě těšící se šampionát elektrických formulí.

Poprvé se tu závod Formule E odehrál v inauguračním roce celého šampionátu, tedy před dvěma lety. O rok později ePrix Monaka nahradil nedaleko konaný pařížský závod, a to z důvodu termínové kolize s historickou Grand Prix. Pro letošní sezonu se však již fanoušci opět mohou těšit na tuto netradiční motoristicko-elektrickou podívanou.

Verze okruhu je oproti Grand Prix víkendům Formule 1 zkrácena na necelé dva kilometry – přesná délka trati je 1 765 metrů. Je tedy zřejmé, že tato konfigurace vynechává některé pasáže, a to bohužel včetně těch atraktivních, jako je výjezd ke kasinu, ikonická vlásenka kolem Grand Hotelu, následný tunel a z části šikana Nouvelle.

Situace tedy vypadá následovně: jezdci po startu najíždějí do zatáčky Sainte-Devote, odkud oproti F1 míří k tunelu paralelně s vodou a v protisměru. Zlom nastává v šikaně Nouvelle, kde piloti otáčejí svůj směr a kolo již dokončují ve standardní konfiguraci pro F1. Čekají na ně tedy zatáčky Tabac, La Rascasse, dvojitá zatáčka Anthonyho Noghese nebo třeba pasáž okolo plaveckého bazénu.

S těmito parametry jde o nejkratší okruh seriálu, nicméně s ambicemi toho nejrychlejšího. Předloni tu i díky zisku pole position triumfoval tým e.dams Renault, potažmo Sébastien Buemi, a nepochybně bude patřit k hlavním favoritům i letos. Předloňský závod hned v úvodu poznamenala hromadná kolize, kterou vyvolal Bruno Senna ve voze týmu Mahindra, a i díky tomu do cíle dojelo pouze 13 vozů, což je nejméně v dosavadní krátké historii Formule E.

ePrix Monaka 2015

O obzvláště zajímavý závod půjde z pohledu domácího týmu Venturi. Ten se pyšní dlouhou a rovněž zajímavou historií, která se datuje až k roku 1984. Bez zajímavosti také není fakt, že Venturi má zkušenosti i z Formule 1. V královně motorsportu se ale pouze mihnul, a to v jediném roce 1992. V současnosti se týmu příliš nedaří. Po vcelku úspěšné loňské sezoně se monacký tým výkonnostně propadl a momentálně mu patří poslední desáté místo v Poháru týmů.

Monako není Mexiko, ale…

...co není, může být. Minulý měsíc se v Mexiku odehrál jeden z nejzajímavějších závodů vůbec. Lucas di Grassi tam získal triumfální vítězství v závěru tolik divokého závodu. Pilot týmu ABT Sport Audi byl přitom po úvodních kolech poslední, když musel do boxů kvůli utrženému zadnímu spojleru po několika kolizích. Vytěžil ale z výjezdu safety caru a nakonec vyhrál. Na stupních vítězů jej doprovodili Jean-Éric Vergne z Renault e.dams a Sam Bird z týmu DS Virgin.

Lucas di Grassi tak narušil dosavadní nadvládu týmu Renault e.dams a dotáhl se v šampionátu na vedoucího Sébastiena Buemiho na rozdíl pouhých pěti bodů. Ten v Mexiku dojel až na třináctém místě. Zajímavá situace je i na dalších pozicích. Ty okupují neméně zajímavá jména jako Nicolas Prost a již zmiňovaný Jean-Éric Vergne.

Do jisté míry tedy bude pro Monako těžké navázat v atraktivnosti tam, kde právě mexický závod skončil. Druhý nejmenší stát světa ležící na pobřeží francouzské riviéry a zejména pak konfigurace jeho městské trati nicméně vytvářejí ideální podmínky k tomu, abychom se stali svědky další takové podívané.

Něco málo o Monaku

Co do velikosti je menším městským státem už pouze Vatikán. Monacké knížectví se tak krčí na ploše 2,04 km2 s celkovým počtem obyvatel pod hranicí 40 tisíc. To z něho naopak činí nejhustěji zalidněnou zemi světa. Úředními jazyky jsou francouzština, italština a monacký dialekt. Hojně rozšířená je ale pochopitelně i angličtina.

O rozkvět Monaka se zasluhuje zejména turismus, ale i bankovnictví. Bezpochyby i díky svému statutu daňového ráje. Zajímavostí v tomto ohledu je také fakt, že spousta závodních pilotů nalezlo své útočiště právě zde. Ze současných závodníků Formule E zde žije di Grassi, Piquet, Gutierréz, D’Ambrosio, Rosenqvist a Engel.

Navzdory malému počtu obyvatel do a ze země každý den cestuje více jak 100 tisíc vozů. Důsledek je takový, že znečištění ovzduší je v Monaku hodnoceno jako středně velké. I z tohoto důvodu monacká vláda poskytuje dotace do výše 30 % na nákup elektromobilů a v zemi se nachází už více jak 423 nabíjecích míst.

Harmonogram ePrix Monaka

Spolu se startující evropskou částí letošní sezony Formule E nahrávají fanouškům do karet i načasování jednotlivých událostí ePrix Monaka, a tak se namísto začátku závodu krátce po půlnoci startuje až v 16 hodin našeho času. Celý harmonogram závodu naleznete v tabulce níže přiložené, závod lze sledovat na stanici Arena Sport 1. Zde se můžete těšit na podrobné zpravodajství celého průběhu závodu.

Začátek Konec Událost
8:00 8:45 První trénink
10:30 11:00 Druhý trénink
12:00 12:06 Kvalifikace, skupina 1
12:10 12:16 Kvalifikace, skupina 2
12:20 12:26 Kvalifikace, skupina 3
12:30 12:36 Kvalifikace, skupina 4
12:45 13:00 Super pole
16:00 cca 17:00 Závod

Zdroje: fiaformulae.com, motorsport.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze