Vyzpovídali jsme šéfa evropského Lexusu. Jak vidí budoucnost automobilismu?

Vyzpovídali jsme šéfa evropského Lexusu. Jak vidí budoucnost automobilismu?
  • S šéfem evropského Lexusu Pascalem Ruchem jsme se v Ženevě pobavili o plánech společnosti i hybridním, elektrickém či vodíkovém pohonu
  • Chvíli jsme se věnovali také benzinovým a naftovým motorům
  • Lexus se bude i nadále věnovat vodíkovému pohonu, avšak důležitá je potřebná infrastruktura

Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz: Jak se dívá Lexus na rostoucí trend elektrifikace?

Pascal Ruch, Head of Lexus Europe: Rád bych začal zmínkou o tom, že Lexus byl první prémiovou značkou, která se do elektrifikace pustila. Naše značka je stále velmi mladá – má pouhých 30 let – a vždy jsme se soustředili na kvalitu, výdrž a spolehlivost. Pochopitelně pro nás bylo rovněž vždy důležité poskytnout zákazníkům co nejlepší jízdní zážitek a postupem času jsme přidali inovaci skrze elektrifikované hybridní modely.

Elektrifikace tedy pro nás pochopitelně hraje velikou roli a rozhodně se ji budeme zabývat i v budoucnu. Dnes prodáváme více než 95 % našich vozů v Evropě v hybridním provedení a myslím si, že to dobře demonstruje, jak se tato technologie stala u našich zákazníků oblíbenou. Důležité pro nás je, že nabízíme dostupnou technologii pro většinu trhu.

Pro Lexus by nebylo tolik zajímavé nabízet něco, co si koupí pouze 1 % zákazníků. Nyní se soustředíme na hybridy a 95 % našich zákazníků se pro tyto vozy rozhodne. Abych byl tedy dostatečně konkrétní a odpověděl na otázku, zdali Lexus plánuje rozšířit počet elektrifikovaných modelů, tak rozhodně ano. Nechceme je však zákazníkům vnucovat. Pokud uvidíme, že si to trh žádá, nabídneme to. Věříme, že v současnosti máme pro zákazníky nejlepší nabídku.

Lexus UX 250h
Lexus UX 250h

Podle vašeho názoru je tedy budoucností elektromobilita a hybridy?

Myslím, že nebude existovat pouze jedno řešení. V budoucnu uvidíme pravděpodobně více technologií. Hybridy nebo plug-in hybridy je to, co máme dnes. Podle mě můžeme očekávat růst elektromobilů, které nyní vlastní pouze 1 % Evropanů. Jakmile se tato technologie stane více dostupnou, neboť je stále velmi drahá, a jakmile se zvýší dojezd a nebudeme muset činit spoustu kompromisů, tak k tomu podle mě dojde. Ale kromě toho věřím také v budoucnost vodíkového pohonu, což je technologie, do které jsme jako Toyota Group v minulosti investovali doopravdy hodně a stále tak činíme.

Vodíkový pohon je tedy jedna z věcí, na kterou byste se jako společnost rádi soustředili i v budoucnu?

Ano, vodík má spoustu výhod. Například natankování nezabere déle než 3 až 5 minut a vozidlo může mít dojezd 600 nebo 700 kilometrů jako spalovací motor, ale tato technologie je stále velmi drahá. Věříme však, že v příštích 5 až 10 letech, například v roce 2030, bude 90 % nákladů, které se pojí s vodíkovým pohonem, zredukováno a takovéto automobily se stanou levnějšími.

Velikou otázkou je také infrastruktura a to, jak rychle se bude rozšiřovat. V Japonsku se věci hýbou poměrně rychle, ale v Evropě jsou zatím vodíkové stanice hodně omezené. Bez infrastruktury by tento pohon neměl budoucnost. V současnosti je však vodíkový pohon zajímavý pro stále více zemí. Také je možné, že tato technologie nejprve začne být běžně využívána u nákladních vozidel a autobusů a až o něco později u klasických osobních automobilů.

Jak jsem pochopil, Lexus spolupracuje s některými společnostmi v Japonsku, aby vybudoval vodíkové stanice. Plánujete něco podobného i s elektrickými nabíjecími stanicemi, ať už v Japonsku nebo v Evropě?

Jakmile bychom měli plně elektrické automobily na trhu, mohli bychom zvážit nějakou pomoc s rozšiřováním infrastruktury. Ale jak jsem zmínil, nyní se zaměřujeme na hybridní pohon, který umožňuje jezdit na elektřinu až 50 % jízdního času bez nutnosti nabíjet nebo automobil zapojovat do zásuvky. Takže v současnosti máme v plánu spíše vylepšovat hybridní pohon než budovat síť stanic, která pro nás nemá v současnosti smysl.

Změní se něco na motorech ve vašich vozidlech? Všechny byly doposud benzínové. Zvažujete přípravu hybridního modelu s motorem na naftový pohon?

Neplánujeme, jsme nakloněni benzínu. Ve světě není mnoho regionů, kde hraje diesel velikou roli. Byla to hlavně Evropa, ale ani zde se v poslední době diesel netěší takové popularitě. Někteří jiní výrobci mezitím zkoušeli vyrobit hybrid s naftovým motorem, ale v průběhu vývoje přestali. My jsme se vždy soustředili na benzín a myslím, že to byla ta správná volba.

Požadavky na snižování emisí jsou stále přísnější. Myslíte, že je udržitelné nabízet pouze atmosférické motory, nebo plánujete na trh přinést i přeplňované? Lexus v současnosti nabízí několik motorů s poměrně velkým obsahem.

Tyto motory máme pro zákazníky, kteří doopravdy vyhledávají ultimátní jízdní zážitek. Ale pro zbytek zde máme hybridní pohon. Nyní například nabízíme velmi kompaktní dvoulitr se 180 koňskými silami. V budoucnu můžeme rozhodně očekávat různé motorizace, ale vždy jako hybridní řešení. A ano, máme několik motorů orientovaných na výkon, ale velmi omezeně a hlavně za účelem budovat image společnosti.

Děkujeme za rozhovor.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze