Vyzkoušel jsem nabíjecí monstrum Kreisel Chimero

2
Vyzkoušel jsem nabíjecí monstrum Kreisel Chimero
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Ultrarychlá nabíjecí stanice dokáže nabídnout výkon až 360 kW
  • Disponuje integrovanou baterií o kapacitě až 184 kWh
  • I přes vysokou cenu dokáže mnohde paradoxně snížit náklady

Ultrarychlé nabíjecí stanice se pomalu stávají běžnou součástí nabíjecí infrastruktury a vzhledem ke zvětšujícím se bateriím i zvyšujícím se výkonům, které dokážou nová auta pojmout, jsou stále důležitější. Ultrarychlé stanice s vysokým výkonem však znamenají řádově mnohem vyšší nároky na příkon, jištění a další parametry v dané lokalitě a mnohde není možné z důvodu nedostatečného příkonu takovou nabíjecí stanici vůbec postavit. Případně je to s extrémními náklady v podobě nutnosti změny trafostanice a výkopových prací kvůli položení větších kabelů, mnohdy v mnohasetmetrové nebo několikakilometrové délce. Taková investice do ultrarychlé stanice se pak nemá šanci provozovateli vrátit.

Vyzkoušel jsem nabíjecí monstrum od Kreiselu

Řešením mohou být ultrarychlé stanice s integrovaným bateriovým úložištěm. Nároky na příkon se blíží běžné 22kW AC nabíjecí stanici, umí ale nabíjet výkonem stovek kilowatt. Jednu takovou jsme vyzkoušeli na veletrhu e-SALON v Praze. Jmenuje se Kreisel Chimero a v Česku ji prodává společnost EV Solutions, která se zabývá zejména instalací nabíjecích stanic a její techniky můžete potkat například při instalacích nových Hyperchargerů pro Pražskou energetiku, ale i jinde.

Rakouská firma Kreisel pro pozorné čtenáře fDrive.cz určitě není neznámá. Pravidelně plní titulky magazínů svými přestavbami aut na elektromobily, mezi ty nejslavnější patří Mercedes G nebo Hummer pro Arnolda Schwarzeneggera či stavba elektrické Fabie pro závody rally. Kreisel, který jinak vyvíjí kompletní elektromobilní řešení pro mnohé tradiční automobilky, pak nabízí i pokročilé nabíjecí stanice s bateriemi pod označením Chimero.

Obrovská baterie, obrovský výkon

Modulární stanice Kreisel Chimero si můžete pořídit v třech variantách – 180, 240 a 360, přičemž číslo označuje maximální kombinovaný výkon stanice v kW. My jsme na veletrhu přímo vyzkoušeli Chimero 240 s výkonem 240 kW a integrovanou baterií o kapacitě 92 kWh, což je prakticky stejně, jako má Audi e-tron, se kterým jsme stanici zkoušeli. Ihned po připojení se auto začalo nabíjet výkonem 100 kW (e-tron měl nabito už na 80 % a studenou baterii po celodenním stání na parkovišti veletrhu v 5 °C), přitom ze sítě stanice energii čerpala z klasické třífázové 400V zásuvky. Stanice samozřejmě umí nabíjet auto a čerpat k tomu energii ze své baterie a doplňovat ji o energii ze sítě. Baterie stanice je samozřejmě kapalinou chlazená a má aktivní termomanagement.

Po zahájení nabíjení Audi e-tron se výkon vyhoupl nad 100 kW

Nabíjecí monstrum váží kvůli těžkým bateriím 2 tuny a přibližná cena činí zhruba 2 miliony korun, což ale může být mnohem méně, než by stála úprava lokality pro ultrarychlé nabíjení. Stanice disponuje dvěma CCS kabely, mezi které dokáže chytře rozdělovat výkon, nechybí ohromný dotykový displej a například možnost platby kartou.

Vrcholný model Chimero 360 umí nejen nabíjet výkonem až 360 kW, což je dokonce více, než dokážou poskytnout v současnosti nejrychlejší stojany Ionity, ale disponuje navíc i obrovskou baterií s kapacitou 184 kWh. Tato téměř 3 tuny těžká varianta pak dokáže nabíjet dvě auta najednou výkonem 180 kW, přitom na síť má díky minimálnímu příkonu 40 kW menší nároky než běžná rychlonabíjecí stanice s výkonem 50 kW.

I přes vysokou cenu mají ultrarychlé nabíječky s integrovanou baterií budoucnost vzhledem k tomu, že mnohde umí snížit náklady na stavbu, snižují nároky na infrastrukturu a mnohdy umožní postavit takto výkonnou stanici i na místě, kde by to jinak nebylo možné.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
konečně i někdo z řad novinářů věnujících se elektromobilitě veřejně přiznal, že drtivá většina superchargerů přináší vícenáklady v podobě posílení infrastruktury (kabeláže, traf a výkopů) a není to žádná levná záležitost... proč se to všichni báli přiznat? Ano, někde kapacity ještě jsou, kde byly už je většinou vybudováno protože byly náklady malé, ale další vytipované lokality jsou jen ve vyšších desítkách nebo nižších stovkách možných míst na celém území ČR a to jen pro jednotky kusů nabíjecích stojanů nebo jen pro slabé nabíječky. Tam kde by to ale bylo nejvíce potřeba a kde by bylo potřeba více stojanů je ta situace tristní a přechod na elektro budou další veliké investice které se nějak musí zaplatit... tedy pokud to vlastně lze nazvat investicí když je to jen pro jediný účel a bez elektromobility by ty náklady nebyly potřeba... každopádně palec nahoru za změnu rétoriky a realističtější pohled na věc 👍
Marcel Delponte
Marcel Delponte
Takže se rychle nabije jedno Audi e-tron, a pak se další auto nabíjí 5 hodin? Nebo je pak stanice další 4 hodiny nepoužitelná?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze