Volkswagen se učí u Tesly. V nové továrně nasadí gigalisy a gigaroboty

1
Volkswagen se učí u Tesly. V nové továrně nasadí gigalisy a gigaroboty
Fotografie: Miroslav Tomíšek, fDrive.cz
  • Volkswagen dokončuje plány nové továrny za 49 miliard korun
  • Má pracovat s obřími lisy a radikálně urychlit výrobu jednoho auta
  • Cílem je dostat se na deset hodin jako u Tesly

Volkswagen mohutně zbrojí na chystaný útok Tesly, která v právě otevřené Gigafactory Berlin nasazuje nejmodernější výrobní postupy. To jí umožní nejen radikálně zlepšit kvalitu i snížit výrobní náklady, ale také zkrátit výrobní cykly. Výroba jedné Tesly Model Y v nové továrně potrvá 10 hodin, zatímco Volkswagen potřebuje na sestavení konkurenčního ID.3 ve své cvikovské továrně trojnásobný čas. Nový závod, v němž má vznikat budoucí velký elektromobil, vzešlý z projektu Trinity, má tyto limity radikálně omezit. Podle Reuters je Volkswagen připraven nasadit podobné technologie, s nimiž jsou v tuto chvíli v celosvětovém měřítku téměř nulové zkušenosti. Je to však cesta, jak udržet konkurenceschopnou produktivitu v dnešním světě, kde přestávají platit staré pořádky.

Volkswagen tak hodlá nasadit nejen podobné gigantické lisy s tlakem v tisících tun a řádově o stovky snížit počet dílů, z nichž vzniká nový automobil, ale také armádu výkonných, flexibilních robotů. Ty mají výrobu nejen výrazně zrychlit, ale i zpřesnit a zkvalitnit. Může se to zdát tak trochu jako vabank, protože BMW nedávno podobnou cestu odmítlo s tím, že náklady na údržbu a opravy obřích strojů převýší dosažené úspory a akcionáři Volkswagenu jsou v poslední době hodně ostražití, jenže Tesla momentálně ukazuje cestu a nastala doba bolestivých, ale nezbytných rozhodnutí.

Ta nebudou končit pouze novými výrobními postupy; Volkswagen chce do budoucna také výrazně prořezat a zefektivnit modelovou politiku. Nabídka široké palety modelů a v rámci každého z nich nespočetných kombinací pohonů a výbavy, z nichž každou je třeba separátně homologovat, je zkrátka luxusem, který si automobilky už nebudou moci dovolit. Totéž se týká rozsáhlých sítí přepychových autosalonů. Automobil se zkrátka stává mnohem spotřebnějším zbožím než dosud a do budoucna vedou jen dvě cesty. Buď tento model přijmout, nebo jej odmítnout a přimět svoje zákazníky, aby si nadále výrazně připláceli za kvalitnější služby. Třetí cesta neexistuje a tradiční automobilky, zatížené nákladným a složitým přechodem na elektromobilitu, který Tesla vůbec nemusí řešit, by si to měly uvědomit co nejdříve.

Související články
Diskuze ke článku
Jakub
Jakub
Lisují se plechy. Ty má Tesla stejné jak VW. Předpokládám, že tady se bude jednat o Giga press. Tedy tlakové lití.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze