Vodíková Tatra bude až 50tunový obr do lomů a drsných podmínek

Vyjede příští rok
1
Vodíková Tatra bude až 50tunový obr do lomů a drsných podmínek
Fotografie: Tatra Trucks
  • Tatra na vodík má být těžký náklaďák do drsných podmínek
  • Půjde o vodíkový elektromobil s palivovým článkem
  • Prototyp má vyjet na testování již příští rok

Před několika měsíci jsme psali, že ÚJV Řež vyvíjí těžký nákladní automobil na vodík, který pravděpodobně ponese značku Tatra. Tato informace se oficiálně potvrdila minulý týden a včera na konferenci Barvy vodíku, která se konala právě v ÚJV Řež, prozradil technický ředitel společnosti Tatra Trucks další informace o tomto projektu.

Právě Ing. Radomír Smolka, který má na starosti technický vývoj v Tatře, byl jedním z přednášejících na včerejší konferenci. Začal informacemi o postupném zpřísňování emisních limitů až na úroveň současnou normu Euro 6, která ovšem neřeší CO2. Emise oxidu uhličitého ale řeší flotilové limity pro nákladní vozidla, které by v roce 2030 měly být o 30 % nižší než stav z roku 2019. Hlavně ale velcí výrobci nákladních vozů podepsali deklaraci ACEA, v níž se sami zavázali k ukončení produkce nákladních vozidel na fosilní paliva do roku 2040. Proto i výrobci nákladních vozů hledají alternativy, kterými jsou nejčastěji vodík a elektřina.

BEV není pro Tatru téma, volba padla na FCEV

Někteří výrobci pracují u nákladních vozů na vývoji spalovacího motoru na vodík, jiní vyvíjí vodíkový elektromobil FCEV a další bateriový elektromobil BEV. V Tatře po interních jednáních došli k závěru, že BEV není pro Tatru téma. Rozhodli se ale pro elektrický pohon s tím, že elektrárnu si Tatra musí vozit s sebou. Padlo tedy rozhodnutí, že vodíková Tatra bude FCEV. Zkrátka v podmínkách, kde toto vozidlo bude jezdit, často není možné nabíjení a vozy navíc jezdívají v režimu, kdy se na nich řidiči střídají 24 hodin denně a není čas na prostoje kvůli nabíjení.

Zároveň bylo rozhodnuto, jak bude první vodíková Tatra koncipovaná. Doménou značky jsou těžké nákladní vozy do drsných podmínek a právě tam bude směřovat i Tatra poháněná vodíkovými palivovými články. Samozřejmostí je tradiční tatrovácký podvozek s páteřovou nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol. Klíčovými parametry jsou nosnost a maximální hmotnost, zkrátka to musí být pracant. Jelikož půjde o plnohodnotný off-road, musí mít stoupavost až 60 %.

Vodíková Tatra nebude brzdou provozu ani plně zatížená

V neposlední řadě musí zvládnout i těžkou práci například v lomech a když jede po silnici, nesmí být brzdou provozu ani při plném zatížení, které počítá i s 48 tunami. I v takovém případě musí zvládnout maximální rychlost 85 km/h. Výkon a dojezd musí být na úrovni současných vozidel značky Tatra, aby zákazník nemusel dělat kompromisy. A přestože u elektrického pohonu zpravidla není potřeba převodovka, u těžkých nákladních vozidel se s ní počítá a nejinak tomu bude i u vodíkové Tatry.

Cíle si tedy Tatra stanovila vysoko a zároveň si v automobilce uvědomují, že nákladní automobil na palivové články není nic jednoduchého. Technicky je určitě mnohem složitější než elektromobil. Právě z toho důvodu se na spolupráci domluvili s ÚJV Řež, kde mají s vývojem vozidel s palivovými články zkušenosti. Vyvinuli zde i první český vodíkový autobus TriHyBus, který jezdil na běžné lince v Neratovicích. I když tedy vodíková Tatra bude velkou výzvou, vědci z Řeže určitě mají na čem stavět.

Odvážný je i časový plán. Prototyp by měl být dokončený již příští rok a vyjet k testům. Současně se počítá s tím, že na legendárním testovacím polygonu Tatry bude vybudována i plnicí stanice na vodík. Tatra to tedy evidentně s vodíkovým pohonem myslí opravdu vážně.

Diskuze ke článku
Turcanu Andrei
Turcanu Andrei
Inzeniry Tatry jsou skvele, jen ze plni blazni ukoly vedeni. 1. Cena provozu H-nakladaka oproti dieselu? 2. Ekologicky index se ma pocitat z vyroby vsech komponentu auta vc pneumatik, ale ne jen z pohone hmoty. 3. Bespecnost sistemu a odolnost akumulatoru. Skratka nakladak neni autobus ve mestskem provozu, taky musi umet zebrat.....a ne vybouhnout)))

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze