Věděli jste, že formy pro výrobu karosérie se připravují a ladí až 2 roky?

1
Věděli jste, že formy pro výrobu karosérie se připravují a ladí až 2 roky?
  • Kvalifikovaní řemeslníci manuálně tvarují lisovací formy pro výrobu různých dílů
  • Nástrojaři uskutečňují více než 2 000 kontrol, aby byly vyloučeny jakékoli nedokonalosti

Jejich ruce vytvářejí designová díla, která však nejsou vystavována v muzeích. Jejich kreace lze každý den obdivovat v ulicích měst a na silnicích. Jejich úkolem je vytvarovat lisovací formy pro výrobu plechů dveří a dalších částí karoserií modelů SEAT.

Mají-li být dveře automobilu dokonalé, musí se jejich plechy lisovat v dokonalé formě. Jedná se o jedinečné formy, které slouží například k výrobě předních dveří určitého modelu. Pokud by lisovací forma měla nějakou vadu, byla by tím postižena všechna vyrobená vozidla příslušného modelu.

Před zahájením sériové výroby automobilu probíhá více než 2 000 testů, aby byly opraveny dokonce i ty nejmenší, sotva měřitelné defekty lisovací formy. José Barba se na tuto práci specializuje již více než 25 let. „Je to velmi pečlivá práce, kterou se naučíte jen sbíráním zkušeností.“ Z lisovacího stroje putuje první díl ke kontrole, která prozradí nakolik dokonalá je lisovací forma. V tomto okamžiku přicházejí ke slovu nástrojaři, kteří se v první fázi spoléhají na svůj zrak a citlivé ruce.

Při prvních testech používáme naše smysly a zkušenosti, ale v dalším průběhu se musíme spoléhat na jiné metody, které nám pomohou detekovat skutečnosti, jež jsou zrakem neodhalitelné,“ vysvětluje José. Jeho nejlepším pomocníkem je světelný tunel s intenzitou světla 5 000 luxů na metr čtvereční. Světlo, dopadající na testované díly, odhalí jakékoli nepravidelnosti povrchu, které se musí odstranit. Lisovací forma se tak znovu dostává do jeho rukou a tento koloběh neskončí dříve, než budou všechny díly dokonalé.

Nad přípravou každé lisovací formy stráví téměř dva roky. Každý díl je opakovaně testován po nesčetném broušení a leštění. Tento proces pokračuje, dokud lisovací forma neprodukuje dokonalé dveře. „Pohled na dokončené dílo, které vyžadovalo tak obrovské úsilí, přináší enormní uspokojení. Naplňuje mě hrdost, když vidím na silnici nový model a vím, že jeho díly jsou bezvadné a že tohoto excelentního výsledku bylo zčásti dosaženo i díky zručnosti našich rukou,“ říká José.

tisková zpráva,
Diskuze ke článku
P.
A to José dělá jen pro SEAT, kde nároky na kvalitu zpracování nejsou tak vysoké. Co teprve, kdyby dělal pro prémiové značky, to by pak cítil hrdost :) .

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze