V Lovosicích jsou první nabíjecí stanice poháněné jen obnovitelnou elektřinou

V Lovosicích jsou první nabíjecí stanice poháněné jen obnovitelnou elektřinou
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • V Lovosicích byl slavnostně otevřen nejekologičtější a největší nabíjecí hub v Česku
  • Obsahuje 16 nabíjecích stojanů včetně ultrarychlých od Tesly a Ionity
  • Tyto nabíjecí stanice jsou napájeny z nedaleké vodní elektrárny na Labi

První nabíjecí hub pro elektromobily v Česku napájený pouze obnovitelnou elektřinou byl právě slavnostně otevřen v Lovosicích. Ve zkušebním provozu sice funguje již několik měsíců, ale oficiální slavnostní otevření proběhlo dnes. Jde zároveň o největší nabíjecí hub v Česku. Slavnostního otevření se zúčastnili zástupci města, ministerstev, Škody Auto a oborových asociací.

Lovosický nabíjecí hub je napájen elektřinou vyrobenou v nedaleké malé vodní elektrárně na Labi, v obci Píšťany. Elektrárna má výkon skoro tři megawatty (MW) a běží prakticky nepřetržitě. Celková kapacita hodinového nabíjení odpovídá energii potřebné k ujetí 15 tisíc km. Hub obsahuje 16 nabíjecích stanic: 4 provozuje Ionity, dalších 8 Tesla a 4 jsou pro město Lovosice. Pro případ ojedinělé odstávky výroby v malé vodní elektrárně má nabíjecí hub připravené záložní napájení ze sítě. Čistou a levnou elektřinou je kromě nabíječek napájen ještě zimní stadion, krytý plavecký bazén a další sportoviště města.

Slavnostní otevření nabíjecího hubu v Lovosicích

Vedení města Lovosice tento unikátní projekt podporuje a také se zasloužilo o jeho realizaci. „Máme radost, že tento průlomový projekt jsme mohli realizovat právě v Lovosicích. Chceme, aby se Lovosice staly skutečným chytrým městem a základem toho je i propojení technologie a ekologie. Jedině tak lze zachovat životní komfort a přitom se chovat odpovědně k přírodě. Naučit se využívat zdrojů udržitelným způsobem,“ říká Milan Dian, starosta města Lovosice. „Předpokládá to ale také posun myšlení lidí a větší sounáležitost, odpovědnost a mnoho práce,“ dodává starosta, který podporuje myšlenku udržitelnosti.

Škoda Auto podporuje budování nabíjecí sítě

Akce se zúčastnili i zástupci domácí Škodovky, která samozřejmě také podporuje budování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Elektromobilů i plug-in hybridů totiž prodává poměrně dost, jak vyplývá i ze statistik registrací, které pravidelně zpracováváme, takže vidí potřebu, aby infrastruktura nezůstala pozadu za počtem nabíjecích aut. „Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích. V souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility by mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit dle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby. Česká republika nesmí zůstat v rámci Evropy pozadu,“ říká Miroslav Holan, vedoucí rozvoje obchodní sítě Škoda Auto Česká republika.

O tom, že podobné projekty jsou v Česku komplikované zejména z administrativních důvodů, pak promluvil Jakub Helus z firmy RenoEnergie, která je vlastníkem malé vodní elektrárny a developerem projektu. „Napájení sportovišť Lovosic a ultrarychlých nabíječek je jasný doklad, že elektřina z OZE je dnes levnější než ta klasická. Stejně je tomu dnes ve většině ČR, kde teče voda, alespoň trochu fouká nebo svítí a je jedno, že elektrony vyrobené v OZE neputují přímo ke spotřebitelům jako zde. Je škoda, že realizaci obnovitelných zdrojů je kladeno tolik překážek a průměrná doba získání stavebního povolení dnes činí 10 až 15 let,“ okomentoval velké příležitosti k získávání čisté energie, kterým ale stojí v cestě přebujelá byrokracie v Česku.

Vodní elektrárna na Labi v obci Píšťany

Na slavnostním otevření samozřejmě nemohl chybět ani Lukáš Hataš, výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR. „Každý litr benzínu dostane do atmosféry až 3,6 kg oxidu uhličitého, který byl desítky milionů let v zemi. Lidstvo mění složení atmosféry a dostává se do bodu zlomu, kdy budou změny nezvratné jako například tání permafrostu,“ připomíná Hataš problémy, které způsobují vysoké emise CO2. Zároveň ale dodává, že řešení existuje: „Rychlá elektrifikace dopravy umožní přechod na uhlíkově negativní ekonomiku a ještě ušetří do roku 2050 stovky miliard. Vysoká účinnost elektromotorů sníží primární spotřebu energií na čtvrtinu a současně se eliminuje významný zdroj karcinogenních látek, které produkují spalovací motory.

Doufejme, že podobných projektů bude vznikat více

Celé to pak uzavřel Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie. „V Česku máme potenciál obnovitelných zdrojů na pokrytí nabíjení až padesátkrát víc elektromobilů, než jich Ministerstvo dopravy do roku 2030 očekává,“ připomíná možnosti získávání čisté elektrické energie. Doufejme tedy, že stát zjednoduší proces vydávání stavebních povolení, aby podobných projektů mohlo vznikat více a nemuseli jsme na ně čekat přes 10 let od vzniku projektu a zažádání o stavební povolení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze