V Česku v dohlednu přibude čtvrt milionu elektromobilů a tisíce nabíjecích stanic

V Česku v dohlednu přibude čtvrt milionu elektromobilů a tisíce nabíjecích stanic
1
  • V roce 2030 má po českých silnicích jezdit už čtvrt milionu elektromobilů
  • Potřeba bude 18 tisíc nabíjecích stanic, zatím jich jsou jen stovky
  • S čerpacími stanicemi na vodík se zatím prakticky nepočítá

Na rozdíl od mnoha zemí západní Evropy je elektromobilita v Česku teprve v plenkách. Letos se očekává registrace zhruba tisíce elektromobilů. Už brzy by se ale měly elektromobily dostat k výrazně většímu počtu lidí. Národní klimatický plán předpokládá, že v roce 2030 bude na českých silnicích čtvrt milionu elektromobilů všeho druhu, což ale bude představovat stále jen 5 % všech vozidel. Dle studie EuroEnergy to ale může být i půl milionu elektrických vozidel.

Škoda Citigo e-Pilot
Škoda Citigo e-Pilot: prototyp prvního elektromobilu od Škody

Ceny elektrických aut postupně klesají a stanou se dostupnější více lidem. Zároveň se také výrazně zvětší jejich nabídka, protože většina automobilek chystá na následující roky masivní elektrickou ofenzivu. Například elektrická Škoda Citigo-e bude stát 420 tisíc Kč a nový Volkswagen ID.3 má startovat pod 700 tisíci Kč. To jsou sice stále výrazně vyšší ceny než u spalovacích vozů, ale zároveň je to o stovky tisíc korun méně oproti srovnatelným vozům ještě před 3 lety. A provoz elektromobilů je pak výrazně levnější než u spalovacích aut.

Třetina všech prodaných aut budou elektromobily už za 10 let

Kolem roku 2030 by dle nové evropské směrnice, kterou nyní Česko musí transponovat, mělo být v Česku zhruba 30 % všech nově prodaných vozidel poháněno bateriemi. Dle odhadů národního akčního plánu spotřebuje čtvrt milionu elektrických vozidel mezi 1 000 až 1 500 GWh elektřiny. Z hlediska výroby elektřiny to nebude představovat problém, stejně tak přenosová soustava Česka je na nástup elektromobility díky své robustnosti poměrně dobře připravena. Aby ale bylo možno takové množství energie do vozidel dostat, je potřeba postavit velké množství nabíjecích stanic. Mnoho lidí totiž nebude mít možnost nabíjet v domácím prostředí.

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Dle studií EuroEnergy i národního klimatického plánu a střední varianty vývoje elektromobilů bude potřeba v roce 2030 zhruba 18 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Dle národního akčního plánu chytré sítě jsou ale čísla ještě vyšší. V roce 2030 má být v Česku 67 tisíc nabíjecích stanic, z toho třetina jen v Praze. Přitom dnes je v Česku jen několik set stanic. V naší mapě nabíjecích stanic jich evidujeme 335, z toho 126 je rychlonabíjecích. Česko tak čeká velký kus práce, aby byla dostatečná infrastruktura vybudována včas. Například Pražská energetika vidí budoucnost v chytrých lampách. Podle odhadů PRE lze až 35 tisíc lamp v Praze použít po náležité úpravě jako nabíjecí stanice. Vzniknout tak může až 70 tisíc nabíjecích bodů.

Chystají se ultrarychlé nabíjecí stanice, na vodík se v Česku takřka nemyslí

Stát a zejména Evropská unie v tomto ohledu stále více stavbu stanic podporují. Mezi lety 2017 a 2022 budou realizovány celkem 4 dotační výzvy na výstavbu nabíjecích stanic. V rámci první a druhé výzvy bude vybudováno 260 rychlonabíjecích stanic, zejména u dálnic a dalších páteřních silnic, a 274 běžných stanic s AC dobíjením. Momentálně je v přípravě již třetí výzva, ve které už by se mělo výrazně počítat také s ultrarychlými nabíjecími stanicemi, které nyní v Česku schází. Například nový Audi e-tron se zvládne nabíjet výkonem až 150 kW a chystaný Porsche Taycan pak až 350 kW. To v praxi znamená získání stovek kilometrů dojezdu za jednotky minut a dobu nabití srovnatelnou s návštěvou běžné čerpací stanice.

Audi e-tron, Tesla Model 3 či Porsche Taycan se dokáží nabíjet výkonem nad 100 kW

Na druhou stranu je rozvoj vodíkové mobility v Česku prakticky neexistující. Zatímco v Německu se má za 6 let postavit téměř 900 stanic, v Česku pouze 3. Dle české vodíkové studie má v Česku do roku 2025 vzniknout až 12 vodíkových stanic, což je však stále silně nedostatečný počet. Už v roce 2030 by ale mělo stát zhruba 120 plnících vodíkových stanic. Spíše než mezi auty se ale s vodíkovými vozidly setkáme mezi autobusy a kamiony.

Je tak vidět, že i v Česku v následujících letech postupně ovládnou silnice bateriové elektromobily, pro které bude postaveno mnoho tisíc nabíjecích stanic. Elektrický věk tak postupně začíná i v Česku.