V Česku už jezdí přes 20 000 elektrických vozidel. Nejvíce jich nese značku Škoda

V Česku už jezdí přes 20 000 elektrických vozidel. Nejvíce jich nese značku Škoda
Fotografie: Škoda Auto
  • K 30. červnu bylo v Česku registrováno 12 183 elektromobilů kategorie M1
  • Během prvního pololetí se jejich počet zvýšil o 27 % (2 597 ks)
  • Významný tržní podíl rychle získávají ojeté elektromobily

Po slabším roce 2021, kdy se nárůst registrací elektromobilů téměř zastavil, dochází letos podle CDV opět k oživení. Dobře to ilustruje meziroční nárůst jejich nových registrací za letošní první pololetí oproti stejnému období loňského roku. Ten totiž činí neuvěřitelných 88 %. Příznačné také je, že zatímco za celý loňský rok přibylo v Česku 3 140 nově registrovaných elektromobilů, jen za letošní první pololetí jich totiž statistiky zaznamenaly 2 597. Je tedy pravděpodobné, že pokud se nestane něco mimořádného, za celý letošek si připíšeme výrazný růst. Ostatně je na čase; s 2% podílem bateriových elektromobilů (BEV) na registracích nových aut jsme stále na eurounijním chvostu. Horší než my je jen Chorvatsko (1,9 %) spolu se Slovenskem (1,7 %). Pro srovnání; v nejlepším Švédsku už je podíl BEV více než čtvrtinový (27,6 %).

Registrace BEV v Česku H1 2022
Po slabším roce 2021 se letos nové registrace BEV daly opět do rychlého pohybu. Ke slovu ovšem přicházejí i ojetiny

Kromě elektromobilů kategorie M1, tedy klasických osobních aut, se na statistikách čím dál více podílejí i bateriová vozidla kategorie L, tedy elektrocykly, jichž tu máme už 7 489. Vidět už začínají být i elektrobusy (M3) zastoupené 129 registracemi. Dařit se začíná i dodávkám kategorie N1 s 803 záznamy, zatímco ostatní užitkové kategorie jsou teprve na úplném začátku. Počty aktuálních registrací v kategoriích N2 (1 kus) a N3 (6 kusů) nepotřebují další komentář. Pro úplnost dodejme, že tu máme ještě 57 elektrických samohybů zařazených v kategorii „ostatní“.

Zatímco mezi novými elektromobily kategorie M1 pokračuje situace, na níž jsme v tuzemsku zvyklí už dlouhá desetiletí, a statistikám jednoznačně dominuje Škoda, a to jak v kumulativních, tak nových registracích, mezi dovezenými ojetinami, jejichž počet stoupá mnohem rychleji než u nových registrací, je situace jiná. Tam se nejvíce daří BMW. Bez zajímavosti není pozice Tesly, která je v obou těchto srovnáních druhá. Každopádně náskok, který si Škoda vytvořila svým velice populárním a bohužel předčasně ukončeným minivozem Citigo iV, hladce převzal Enyaq, který je s obrovským náskokem hegemonem domácího elektrotrhu. Pro ilustraci; oproti druhé Koně Electric se Enyaqů za prvních šest měsíců 2022 registrovalo osmkrát (!) více.

Kategorie 1. místo 2. místo 3. místo
L Hecht (2 028) Akumoto (520) Torrot (396)
M1 Škoda (2 722) Tesla (1 600) Volkswagen (1 547)
M3 SOR (68) Škoda (42) Solaris (8)
N1 Alké (135) Nissan (99) Renault (95)
N2 Fiat (1)
N3 Framo (3) Volvo (2) Gaussin (1)

Úplně jiná procenta popisují situaci ve výrobě BEV na českém území. Ačkoliv je u nás zatím produkují jen dvě automobilky, přesto jich visačku Made in Czechia nese 41 144. Znamená to, že každé 15. vyrobené auto v první půlce letošního roku je čistě na baterky. Z tohoto čísla patří 26 326 kusů Škodě, pro níž to znamená 7,5 % z celkové produkce, zbytek, tedy 14 818 aut, neslo značku Hyundai, u nějž to reprezentuje podíl 8,9 %. Roste také podíl BEV na úhrnné české produkci aut. Zatímco v covidovém roce 2020 to byla dvě procenta, v roce polovodičové krize 2021 už 5,3 % a letos, tedy v roce energetické krize, jsme za první pololetí zatím na na 6,8 %.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze