Třetí generace elektrických formulí oficiálně představena. Co o ní víme?

Třetí generace elektrických formulí oficiálně představena. Co o ní víme?
Fotografie: Formule E
  • Jde o první generaci, která bude mít dvojici elektromotorů
  • Auta nabídnou dvojnásobný regenerativní výkon až 600 kW
  • Oproti současné generaci budou vozy lehčí o 60 kg
  • Nové Formule E měly premiéru v Monaku

Nejnovější generace elektrických formulí má oficiální premiéru za sebou. Odehrála se ve čtvrtek v podvečerních hodinách v Monte Carlu za účasti nejvyšších představitelů šampionátu a jeho partnerů. Odhalen byl nejen nový vzhled, ale i konkrétní technické parametry. Formule označované jako Gen3 budou vůbec jako první osazeny dvojicí elektromotorů s umístěním vpředu a vzadu. Hlavní pohonnou jednotkou bude zadní elektropohon o výkonu 350 kW, k němuž bude doplněn pohon na přední nápravě o výkonu 250 kW sloužící výhradně k rekuperaci energie. Celkový regenerativní výkon v porovnání se současnou generací aut bude dvojnásobný.

Veškerá energie bude ukládána do akumulátorů s plochým typem článků. Dodávat je bude společnost Total SAFT. Za celkový design akumulátorů a jejich montáž odpovídá Williams Advanced Engineering. Ta dodala prototyp základního modelu již při výběrovém řízení spolu s předběžnou nabídkou dle oficiálního zadání FIA. Velkým tématem je i hmotnost aut, kde se podařilo uspořit více jak 60 kg. Hmotnost spolu s pilotem činí 840 kg. Úspory se podařilo dosáhnout i díky absenci zadních hydraulických brzd, jejichž funkci převezme přední jednotka MGU dodávaná společností Atieva, která je součástí skupiny Lucid Motors. Formule E se zároveň při tvorbě nového auta vydala cestou zmenšování a zeštíhlování. V porovnání s Gen2 má Gen3 kratší rozvor o 130 mm a užší rozchod kol.

Na parametr hmotnosti se váže i maximální rychlost až 320 km/h. Poměr výkonu ku hmotnosti auta je dvojnásobný než u stejně výkonného spalovacího motoru. Možnost otestovat novou generaci měl zatím pouze jediný jezdec – trojnásobný vítěz z Le Mans Benoit Trelyuer. Nový prototyp testoval od loňského října, přičemž jej označil za opravdu rychlé a agilní závodní auto.


„Myslím, že taktizování, které jsme vídali v některých závodech, bude minulostí. Účelné kontaktní situace si kvůli nové přední jednotce MGU a otevřenému designu nebudou moci piloti dovolit,“ popsal své domněnky Benoit Trelyuer pro magazín the-race.com.

Zatím není znám přesný sportovní formát s výhledem od roku 2023. Vedení série uvažuje zařadit do závodů strategický prvek v podobě rychlonabíjení. Nabíjet by se mělo nabíječkami čtyřnásobně výkonnějšími oproti nejvýkonnějším konvenčním nabíječkám současnosti. Podrobnosti jsou nyní projednávány spolu s FIA. Týmům i veřejnosti by měly být oznámeny v brzké době.


„Známe číslo, takže víme, jaké množství energie půjde do auta. Jinými slovy, víme, jaký čas budeme potřebovat na zastávku, protože to souvisí s výkonem, jaký musíte dodat rychlonabíječkou. Je to docela velké číslo ve srovnání s automobilovým průmyslem, například s nabíječkou Tesla. To už je definováno, ale po sportovní stránce, jaká budou omezení nebo možnosti, kdy budeme dobíjet a tak dále ještě není úplně definováno. Probíhají nějaké diskuze a simulační práce,“ řekl Vincent Gaillardot z Nissanu. Nabíjení aut bude zajišťovat společnost ABB, titulární sponzor Formule E, prostřednictvím přenosných jednotek, které mohou nabíjet i dva vozy současně.

Aktuálně má za sebou vůz Gen3 přes 3 500 testovacích kilometrů, včetně několika simulací kompletního závodního dne. Týmy a výrobci jej začnou dostávat příští měsíc a poté se zahájí vlastní testovací program.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze