Toyota to nevzdává. Investuje další miliardy jenů do podpory vodíku

7
Toyota to nevzdává. Investuje další miliardy jenů do podpory vodíku
Fotografie: Toyota
  • Cílem je shromáždit 20 miliard korun na vývoj technologií a materiálů
  • Fond je otevřený i externím investorům

Toyota přispěje do fondu Mirai Creation Fund III, jehož cílem jsou investice do podniků s technologiemi, schopnými zajistit růst pro budoucí generace. A zároveň dosažení uhlíkové neutrality, byť zjevně trochu jinou cestou, než jakou zvolily ostatní automobilky. Prvními spolupodílníky fondu budou banka Sumitomo Mitsui Banking a také fond Sparx. Všichni dohromady investují 15 miliard jenů (cca tři miliardy korun), přičemž až do března příštího roku se mohou přidat i další investoři. Uhlíkově neutrální technologie jsou momentálně investičním hitem.

Jedním z hlavních cílů investic bude vodík, tedy jeho výroba, distribuce a používání jako pohonného média. S tím má Toyota už bohaté zkušenosti, ve svém prototypovém městě budoucnosti Woven City už testuje vodíkovou mobilitu a vytvořila vodíkové lodě, vlaky a nákladní auta. Již šest let také vyrábí a prodává vodíkový vůz Mirai. A to aktuálně i v Česku. To by se mělo hodit, protože česká vláda nedávno schválila vodíkovou strategii, budováním čerpacích stanic na vodík a podporu výstavby infrastruktury. Podle záměrů by do roku 2030 mělo tuzemské silnice brázdit 40 000 až 50 000 vodíkových automobilů.

Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
V okamziku, kdy je vodik pod spravnym tlakem natankovany do nadrze auta — je to super. Problem je, ze celej retezec zacinajici vyrobou vodiku, pres skladovani a distribuci, a konce tankovanim do vozidla, neni vubec dobre zvladnuty. Je mnohem komplikovanejsi, nez elektrina. Jiz od 5-7. auta, kdy prvopocatecny tlak je pryc, cas tankovani je srovnatelny s tankovanim elektronu. Nehlede na to, ze se vodik vyrabi z elektriny a zatimco v EV se rovnou prevadi skrz motor do pohybu, v pripade vodiku je tam pousta ztratovych kroku, kvuli kterym ze 100% vyrobene elektriny v lepsim pripade zbyde 60%. Je to vysoce neefektivni a ztratova cesta. Jedinou vyhodou je vetsi hustota energie po dokonceni vyroby.

Zda se, ze Toyota zmarila sve prvenstvi v elektrine, ackoliv byla prvni, kdo masove pouzil hybridy, a nyni ji ceka osud obdobny Nokii. Ta byla take kdysi na spicce a v zachvatu euforie zaspala dobu. Je to smutny.
Michal Hušák
Michal Hušák
Naposledy upraveno: 6. 8. 2021 00:36
Nebylo by jednodussi ten vodik stabilizovat = na neco navazat ? Napada mne treba uhlik :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze