Toyota hraje vabank. Elektromobil prý nebude pro každého

4
Toyota hraje vabank. Elektromobil prý nebude pro každého
Fotografie: Toyota
  • Většina velkých hráčů vsadila 100% na BEV
  • Toyota zvolila jinou strategii a věří i alternativám

Toyota, čerstvá světová dvojka v automobilovém průmyslu (dosud byla první), svou skepsi k vynucenému a uspíšenému přechodu na bateriovou elektromobilitu netají. Zvláště její šéf, Akio Toyoda, mohutně brojí proti aktuálně chystaným zákazům výroby spalovacích automobilů. Automobilka také vsadila jako jedna z mála na vodíkový pohon a automobil s vodíkovými články také prodává. To vše vyústilo v paradoxní situaci, kdy Toyota sice zcela ovládla světový trh s hybridy, v čistě bateriové elektromobilitě je ale pozadu.

Aktuálně sice chystá první elektromobil, sériovou verzi konceptu bZ4X, a plánuje v horizontu, vymezeném rokem 2030, investovat 300 miliard korun do baterií, jenže to je mnohem méně, než jaké sumy do této oblasti alokují konkurenti. A vodíkový pohon nadále považuje za rovnocennou alternativu, minimálně co do významu. Že z tohoto kurzu neuhýbá ani o píď, dokazují slova šéfa vědeckého týmu vývoje Toyoty, Gilla Pratta (viz titulní foto). Ten se na konferenci Events Automotive Summit, pořádanou agenturou Reuters, nechal slyšet, že Toyota věří v diverzitu nabízených pohonů. Dodal k tomu: „Není na nás, abychom věštili, které řešení je to nejlepší a jako jediné bude opravdu fungovat“.

Toyota se tedy rozhodla, na rozdíl od většiny konkurentů, vyčkávat a nechat si ještě chvíli na rozmyšlenou. Zda je to geniální strategie, nebo riskantní snaha zachránit něco, co už je dávno ztraceno, ukáže až čas.

Diskuze ke článku
Jiří Ostarek
Jiří Ostarek
Přesnější titulek by byl "Automobil prý nebude pro každého".
Vypadá to stále více, že záměrem ideologů Green dealu je postupný návrat zpět do jeskyní.
Frantisek Pukys
Frantisek Pukys
Toyota je chytrá, naproti Evrope v Japonsku ekonomiku a strategické rozhodnutí dělají odborníci. Budou vládnout v automobilovém průmyslu celému světu. V Evrope je to vedle Mazdy jediná značka, co se oplati koupit. Za pět let bude v nabídce jen Toyota a Mazda.
Karel Klouček
Karel Klouček
WV tlačí na sílu elektromobily,protože nechce platit tolik zaměstnanců a zničit konkurenci.El.auto je jednodušší na výrobu a v servisech bude taky stačit polovina personálu.A o tom to je.S ekologií el.auta v současné podobě nemají nic společného.Doufám,že WV tvrdě narazí a skončí.Toyota bude vítěz,protože jen blázen vsadí vše na jednu kartu.Hybridy mají minimálně na 20-30 let jistou budoucnost,potom je tu zemní plyn(je ho dostatek) a samozřejmě vodík,až se vyřeší jeho skladování a výroba.El.auta mají taky budoucnost,ale když se tlačí takhle na sílu,tak je to spíš ke škodě.Na klasická paliva jezdíme cca 120 let a s tím se postupně buduje infrastruktura,no a el.nabiječky?Tesly se nabíjejí ob stojan a trvá to dlouho.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze