Toyota, čerstvá světová dvojka v automobilovém průmyslu (dosud byla první), svou skepsi k vynucenému a uspíšenému přechodu na bateriovou elektromobilitu netají. Zvláště její šéf, Akio Toyoda, mohutně brojí proti aktuálně chystaným zákazům výroby spalovacích automobilů. Automobilka také vsadila jako jedna z mála na vodíkový pohon a automobil s vodíkovými články také prodává. To vše vyústilo v paradoxní situaci, kdy Toyota sice zcela ovládla světový trh s hybridy, v čistě bateriové elektromobilitě je ale pozadu.
Aktuálně sice chystá první elektromobil, sériovou verzi konceptu bZ4X, a plánuje v horizontu, vymezeném rokem 2030, investovat 300 miliard korun do baterií, jenže to je mnohem méně, než jaké sumy do této oblasti alokují konkurenti. A vodíkový pohon nadále považuje za rovnocennou alternativu, minimálně co do významu. Že z tohoto kurzu neuhýbá ani o píď, dokazují slova šéfa vědeckého týmu vývoje Toyoty, Gilla Pratta (viz titulní foto). Ten se na konferenci Events Automotive Summit, pořádanou agenturou Reuters, nechal slyšet, že Toyota věří v diverzitu nabízených pohonů. Dodal k tomu: „Není na nás, abychom věštili, které řešení je to nejlepší a jako jediné bude opravdu fungovat“.
Toyota se tedy rozhodla, na rozdíl od většiny konkurentů, vyčkávat a nechat si ještě chvíli na rozmyšlenou. Zda je to geniální strategie, nebo riskantní snaha zachránit něco, co už je dávno ztraceno, ukáže až čas.
Vypadá to stále více, že záměrem ideologů Green dealu je postupný návrat zpět do jeskyní.