Toyota Aygo X. Kolíňata dorostla k pubertě

Toyota Aygo X. Kolíňata dorostla k pubertě
Fotografie: Toyota
  • Třetí generace Ayga startuje bez elektřiny, ale to se zřejmě změní
  • Proti předchůdcům změnila styl a povyrostla
  • Nadále se bude vyrábět v Kolíně, avšak už bez účasti Stellantisu

Vlna crossoverů zjevně dosud nekulminovala. Například Toyota už ve všech kategoriích až po střední třídu nabízí pseudotérenní modely, případně rovnou SUV. Dosud to neplatilo o nejmenším Aygu, vyráběném v TPCA Ovčáry, ovšem to se změnilo. Toyota Aygo X totiž nejenže výrazně povyrostla z 3 465 na rovných 3 700 mm, ale především dostala zvýšený podvozek a stylové plastové doplňky exteriéru. Nutno dodat, že většina z tohoto nárůstu připadá na delší převisy. Výše zato sedí jak šofér (+55 mm), tak střecha vozu, a to konkrétně o 50 mm. Povyrostl samozřejmě i kufr ze symbolických 171 na přeci jen použitelnějších 231 litrů. Sází na výrazné plastické křivky od Pierse Taylora a čtyři exkluzivní, „kořeněné“ barevné odstíny.

Téměř čtvrtmetrový nárůst si vynutilo použití platofrmy TNGA-B, společné s Yarisem. To však přineslo řadu nových prvků, u dosavadního, velmi spartánského Ayga nemyslitelných. Například až 18" kola. Dotyková obrazovka s 9" nabídne například cloudovou navigaci, zrcadlení mobilů, soundsystém JBL či bezpečnostní systém Toyota Sense, který bude dokonce ve standardu. Ten mj. umožnil nabídnout i adaptivní tempomat, asistenta jízdy v pruhu či samočinné brzdění před překážkou. Lákadlem bude i unikátní plátěná stahovací střecha. Toyota se po kritice některých minulých malých modelů zaměřila na decibely – vůz by měl být nejtišší a nejméně vibrující ve své třídě.

Toyota Aygo X
Jednotlivé barevné odstíny se jmenují Cardamon, Chilli, Ginger a Juniper (kardamon, čili paprika, zázvor a jalovec)

Pohon obstará zatím jediný motor, převzatý ze stávající generace. Litrový atmosférický nepřímovstřikový tříválec o mocnosti 53 kW (72 k)/93 Nm. Ten nabídne sice jen skromné jízdní výkony, avšak také volitelnou bezestupňovou variátorovou převodovku – v této třídě unikát. Doplňme, že první generace už automatické řazení nabídla, šlo však o pětistupňovou, uživatelsky nepřívětivou robotizovanou skříň. Elektrifikace se v první fázi nekoná, je však více než pravděpodobné, že se jí nejpozději s příchodem Euro 7 dočkáme. Platforma je na ni každopádně připravená, důvodem, proč na ni zatím nedošlo, je údajně příliš vysoká cena hybridního soustrojí pro tuto kategorii.

Aygo X dorazí na evropské trhy v první polovině roku 2022, s jejími odznakovými bratry Citroënem C1 a Peugeotem 108 je ale konec. Stellantis totiž ukončil v této oblasti s Toyotou spolupráci, takže na přímé nástupce zmíněných kolíňat už zřejmě nedojde.

Kategorie nejmenších aut kvůli cenám vymírá, tohle je jeden ze způsobů, jak se ji pokusit zachránit

Technické parametry Toyota Aygo X 1.0 VVT-i

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 700 × 1 740 × 1 525 mm, 940 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon53 kW, 72 koní, točivý moment: 93 Nm / 4 400 ot/min
Nádrž35 l
SpotřebaKombinovaná: 4,7 l / 100 km
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze