To by se nám stát nemohlo. Taycanů se prodalo více než všech benziňáků dohromady

To by se nám stát nemohlo. Taycanů se prodalo více než všech benziňáků dohromady
Fotografie: Porsche
  • Norský trh všech aut se za leden 2022 meziročně přišel o 30 % registrací
  • Čistých elektromobilů se prodalo 83,7 %
  • Nejpopulárnější vůz roku 2021, Tesla Model 3, se propadl na 48. místo

Statistiky z Norska patří k dlouhodobým hitům elektromobilních fanoušků. Ty za leden 2022 nezklamaly; ačkoliv se celkový trh otřásl a meziročně odepsal 30 %, pro elektromobilisty má přesto velmi dobré zprávy. Podíl čistých elektromobilů dosáhl 83,7 %, ustupující plug-in hybridy (jediným, který výrazněji promluvil do statistik, je Toyota RAV4 PHEV) uhájily 6,8 %. Z celkového počtu 7 957 aut tedy bylo 6 659 elektromobilů. Své místo ve statistikách našel i jeden prodaný vodíkový automobil.

I přes zmíněný otřes, který podle norské silniční federace OFV způsobil fakt, že v lednu nepřipluly žádné velké lodě s auty, a šeredně na něj doplatila především Tesla, jejíž loňský hit Model 3 se propadl kamsi ke dnu, se děly velice zajímavé věci. Především se prodalo pouhých 387 čistě spalovacích vozidel, z toho 175 benzinových. Všech značek dohromady. Naproti tomu jen Porsche Taycan našlo v bohatém Norsko 181 nových majitelů. Kdo by si tohle ještě před rokem dokázal představit? Na čele značek zůstává Audi, jen e-tron byl nahrazen novějším Q4 e-tron s 643 registracemi. Slušně si vedla i Škoda Enyaq, které 389 prodejů zajistilo 4.–5. místo. Volkswagenů ID.4 se totiž prodalo navlas stejně. A aby těch zajímavostí nebylo dost, další shodu nacházíme na 5. a 6. místě; Ford Mustang Mach-E si připsal 356 zářezů a Kia EV6 pro změnu také 356.

Prodeje Norsko 01/2022
Tesla Model 3 opustila kvůli problémům s logistikou v lednu 2022 první dvacítku

Očekávaný útok čínských značek se zatím příliš nerozhořel, jediným zástupcem říše středu v první dvacítce je superluxusní čínské SVU Hongqi E-HS9 na 15. místě (175 jednotek). Norové zato čím dál tím více aut kupují přes internet, bez zkušební jízdy. A nebojí se riskovat; šest modelů v lednové top 20 před rokem ještě neexistovalo. Zajímavé je, že meziročně prudce stoupl (+17,2 %) prodej dovezených ojetin, kterých se v lednu zaregistrovalo rovných tisíc. Nutno ovšem dodat, že téměř čtyři pětiny z nich byly elektromobily.

Technické parametry Porsche Taycan Turbo

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 305 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon500 kW, 680 koní, točivý moment: 850 Nm
Baterie93,4 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 26 kWh / 100 km, dojezd: 450 km
Cena od4 324 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze