Volkswagen Golf
test

Volkswagen Golf

Zaostřeno na technologie
2

Už osmá generace prodejního bestselleru s názvem Volkswagen Golf je nyní na trhu. Novinka dostala nový vzhled, přepracovaný interiér, nové motory, ale také se chlubí digitalizací a hromadou technologií. Rovnou ale mohu říci, že pokud nemáte rádi dotykové displeje, v interiéru nového Golfu budete mít problém. Ale možná vás dokáže přesvědčit hned několik stránek, kde Golf vyčnívá.

Už když se podíváte na oficiální stránky automobilky Volkswagen, z velké části se dočtete především o nových technologiích vozu. Není to náhoda – nová generace Volkswagenu Golf hraje na technologickou notu, což dnešní zákazníci chtějí. Ostatně průzkumy koncernové automobilky SEAT ukazují, že zákazníky dnes tolik nezajímá, jaký motor mají pod kapotou, kolik má koní, ale časté otázky jsou, zda má auto aplikaci pro chytrý telefon, chytré hodinky či podporu Apple CarPlay nebo Android Auto. A právě po této stránce Golf nebude mít problém. Ale nejde o jeho jedinou kladnou stránku.

Je nový Volkswagen Golf opravdu tak cool, jak tvrdí reklama?

Z designu se zmíním především o světlometech, které Volkswagen označuje IQ.LIGHT a využívají technologii LED. Dříve byly k dispozici pouze pro dražší modely, nyní je můžete mít i v Golfu a pro mě by byly jedním z prvních příplatků, které bych volil. Pokud trávíte hodně času za volantem i za tmy, minimálně bych vám doporučil o tom přemýšlet.

Dnes prakticky všechny vozy, a to nejen od koncernu Volkswagen, sázejí na displeje a minimum tlačítek. Nový Golf není výjimka. Má dva displeje posazené vedle sebe, pod tím středovým je čtveřice hardwarových tlačítek, na levé straně od volantu ovládání světel. Toť vše. Volkswagen novinku propaguje jako „cool“ auto pro mladší generace a já mu musím dát za pravdu. Infotainment se inspiroval u CarPlay, i když v dnešním světě je těžké dokázat, zda tomu tak opravdu bylo. Systém Volkswagenu je prostě podobný. Využívá dlaždicové zobrazení, které je přehledné. Stačí si s ním chvilku pohrát a hned se zorientujete. Základní obrazovka zobrazuje navigaci, média, nastavení auta a telefon, levá obrazovka pak veškerá nastavení. Ta vpravo pak ukazuje informace o spotřebě. Podobně jako na chytrých telefonech, i zde je k dispozici notifikační lišta od horní hrany.

Volkswagen novinku propaguje jako „cool“ auto pro mladší generace a já mu musím dát za pravdu.

Aby infotainment dával smysl, musíte ho připojit na internet, pak máte k dispozici mapy aktualizované v reálném čase, ale také můžete využívat aplikaci pro chytrý telefon, odkud si do auta můžete poslat cílovou adresu cesty, ale také sledovat statistiky o jízdě a tak podobně. Pokud se budete v řízení střídat s vaší drahou polovičkou, jistě uvítáte, že si můžete vytvořit profily. Však to znáte: jiná pozici za volantem, jinak nastavený volant, ale také všechny asistenční systémy. Golf umí i predikovat vaše cesty. Pokud tedy máte pravidelný režim – ráno do práce, pak zase z práce, třikrát týdně do fitka a o víkendu na chalupu. Golf vám v takovém případě může nabízet pravděpodobný cíl cesty. Samozřejmě pokud chcete.

Klimatizační podmínky se nastavují na dotykové liště pod displejem. Při prvním posazení za volant byla lišta trochu skrytá, ale zvyknete si brzy. Popřípadě kliknete na tlačítko „Clima“ pod displejem a pak si vše doladíte pomocí prstu. Tato verze ukrývá více nastavení. Golf má i módy s názvy – volný výhled, zahřát nohy, zahřát ruce, chladit nohy a čerstvý vzduch. Vysvětlovat vám to asi nemusím. Pochválit ale musím, že prakticky všude v systému máte možnost si zobrazit, co daná funkce znamená. Jedná se především o asistenční systémy, jako je adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu a tak dále. Pokud je funkce „vysvětlení“ k dispozici, ukrývá se pod malým písmenem „i“ v kroužku. Jak přesně daná obrazovka vypadá a jak to celé funguje se dozvíte ve videu.

Druhý displej najdete před volantem. Jeho úhlopříčka je deset palců a nabízí hned několik módů zobrazení, což už můžete znát ze Škody Scala, Kamiqu a tak podobně. Jen s tím rozdílem, že pro mě osobně Volkswagen používá hezčí design. Vybrat si můžete i podružné informace, které chcete vidět, například spotřebu, dojezd, dobu jízdy atd. Díky tomu, že Golf zná vaši polohu, dokáže vás prostřednictvím displeje upozornit, že je čas sundat nohu z plynu, protože se blíží vesnice. Jízda tak bude efektivnější: využijete setrvačnost vozu a nebudete zbytečně pálit energii v brzdách. Opět nejde o nic nového, ale je krásně vidět, jak se technologie, které dříve nabízel jen luxusní segment, dostávají i do daleko dostupnějších vozů.

Asi největší problém bych vidět v tom, že automobilky za každou cenu sází pouze na USB-C.

Asi největší problém bych vidět v tom, že automobilky za každou cenu sází pouze na USB-C. Pokud takovou nabíječku máte, jste v pohodě. Pokud ne, musíte ji koupit. Naštěstí nejde o nic, co by se nedalo vyřešit, ale i tak moc nerozumím, proč to nelze využít kombinací obou konektorů, tedy USB-C i klasického USB. Naštěstí v Golfu můžete mít i bezdrátové nabíjení. Jen si dejte pozor: obal nabíjení dost zpomaluje. Moje zkušenost je, že za 40 minut jízdy můj iPhone XS s originálním obalem dobil šest procent. Řešení je telefon vytáhnout z obalu.

Interiér se mi líbí – je jednoduchý, používá měkčené plasty, k dispozici je i prostor pro nápoje a něco se vejde pod loketní opěrku a do dveří. Sedadla ergoActive mají i velmi dobré boční vedení a dají se v oblasti beder nafouknout. Nový volič převodovky je něco, co možná na první pohled vypadá divně, ale na funkčnost to nemá vliv.

Na cestách se můžete spoléhat na adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu a při parkování na senzory vpředu i vzadu. Samozřejmě záleží na konfiguraci auta a je na vás, za co budete připlácet. Adaptivní tempomat funguje dobře, není nikterak citlivý, a to stejné platí i pro hlídání jízdního pruhu, které mě překvapilo. Dokáže totiž vůz v pruzích držet i poměrně dlouhou dobu poté, co vám vše možně automobil dává najevo, že byste volant měli chytit.

Doba hardwarových tlačítek je minimálně na několik let, ne-li napořád, pryč.

Ať mě naši pravidelní čtenáři klidně ukamenují, ale podělit bych se měl i se spotřebou. Nejdříve vám však povím, že plug-in hybridní Golf dorazí až později, takže pod kapotou jsme měli dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 110 kW. S tímto motorem v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou můžete žehlit dálnici častěji než starou košili a stejně se budete pohybovat okolo spotřeby čtyř litrů na 100 km.

Po technologické stránce je na tom nový Volkswagen Golf opravdu dobře a je jen otázkou, kolik takových vychytávek potřebujete/chcete. Ať už upřednostňujete funkce infotainmentu, odemykání chytrým telefonem nebo široký repertoár asistenčních prvků, vyberete si přesně to své. Doba hardwarových tlačítek je minimálně na několik let, ne-li napořád, pryč. A vy si musíte zvyknout, ať se vám to líbí, nebo ne. Zpracování, spotřeba a široký seznam funkcí, které Golf pro mladší generace dělají více „cool“, jsou největší benefity nové generace. Každopádně pokud máte rádi jednoduchost, dobré zpracování a zajímavou spotřebu, o Golfu byste při výběru nového auta rozhodně měli uvažovat.

volkswagen-golf-2020
Klady
  • světlomety IQ Light
  • široký repertoár asistentů a funkcí infotainmentu
  • spotřeba
  • zpracování
Zápory
  • v určitých případech je kabel spolehlivějším připojením
  • pouze USB-C porty