Volkswagen e-Golf
test

Volkswagen e-Golf

Černý kůň elektromobility
2

Standardní, nenápadný, ale spolehlivý, výborně vybavený a dost možná nejlepší. Takový je Volkswagen e-Golf, který v letošním roce dostal dvojnásobný dojezd až 300 elektrických kilometrů a několik nových funkcí. Potěší tradiční spolehlivostí, vychytaným interiérem i on-line funkcemi. Skrývá se za nenápadnou fasádou nejlepší běžný elektromobil? To jsme zjišťovali v našem testu.

Interiér: německá klasika plná synergií

Koncernový interiér e-Golfu ve vás asi žádné emoce nevyvolá. Stejně jako v exteriéru, i zde se e-Golf od spalovacích variant prakticky neliší. Koncernová německá střídmost, konzervatismus, přitom ale preciznost a vyspělost – to na vás dýchá z každého centimetru.

Sedadla jsou pouze manuálně nastavitelná, za elektrická si ani nemůžete připlatit. Jsou to klasická městská sedadla, mají pohodlné tvarování a standardní tvar. Žádné velké boční vedení nečekejte, ostatně ani není potřeba. Tohle auto pro dovádění na okreskách opravdu není.

Překvapí standardní řadící páka, kterou známe ze spalovacích variant s DSG převodovkou, jen ty volby jsou trochu jiné. Inu, snaha o co nejvyšší unifikaci se projevila i zde. Trochu škoda, neb vždy musíte manuálně zařadit polohu P při parkování. Startování je možné také jen při zařazeném „Péčku“. Jiné elektromobily toto eliminovaly zcela nebo alespoň částečně zautomatizovaly. Nevýhodu představuje také nutnost vždy ručně zařadit režim „B“, chcete-li rekuperovat po sundání nohy z plynu. U elektromobilu je to jedna ze základních věcí a měla by zde být možnost toto přednastavit jako výchozí režim.

Za volantem si najdete pohodlnou pozici velmi rychle. Potěší příplatkový Active Info Display místo klasických budíků, pochválit musíme i pohodlný infotainment. O obojím bude řeč ještě později, obrazovku infotainmentu bychom ale ocenili výše v zorném poli řidiče. To je ostatně u Volkswagenu klasika, displeje pozicuje takto nízko vždy. Pokud ale máte navigaci a další prvky na digitální přístrojové desce před řidičem, už to tolik nevadí.

Je to klasický Golf, potěší tedy poměrně hodně místa na zadních sedadlech, a to včetně prostoru na hlavu i pro osoby kolem 190 centimetrů. Potěší výstupy klimatizace i vzadu. Baterie z prostoru neubírají prakticky nic, to samé platí i o kufru se standardní kapacitou 341 litrů. Po sklopení zadních sedadel dostanete až 1 231 litrů. Obě hodnoty jsou mimochodem vyšší než u Golfu GTE s hybridním pohonem. Kufr má navíc dvojité dno, po jehož odklopení se vám otevře překvapivě další velký prostor, kam pohodlně uložíte všechny nabíjecí kabely a mnoho dalšího. Přední úložný prostor e-Golf na rozdíl třeba od tesel nemá, pod kapotou je uložen elektromotor a měnič.

Chytré systémy a technologie: současná špička

Zde nás čekalo velké překvapení. Řekli byste, že je e-Golf v současnosti asi technologicky nejnašlapanější elektromobil co se infotainmentu týče? Že ne? A přeci je.

Klasické budíky si můžete za příplatek nahradit digitálním přístrojovým štítem Active Info Display, který rozhodně doporučujeme. Nenabízí sice takové možnosti jako týmové Audi, ale stále je to skvělý a užitečný pomocník.

Můžete si zvolit mezi pěti vzhledy budíků, bohužel to jsou vždy jen kruhové ukazatele s několika doplňkovými informacemi v nich a hlavní obrazovkou mezi virtuálními budíky. Určitě bych ocenil třeba úplně jiný vzhled s digitálním rychloměrem uprostřed a mnoha informacemi po stranách. Celkově se ale grafika povedla a pohodlně zde můžete procházet kontakty či multimédia. Samozřejmě si můžete zobrazit i navigaci, kterou lze roztáhnout a zmenšit tak virtuální budíky, ne ale tak moc jako v Audi, kde mapa – klidně tvořená i satelitními podklady – zabírá doslova celou obrazovku.

Jinak ale musím ocenit dobré grafické zpracování fungování elektropohonu. Dojezd, dostupný výkon, míru rekuperace, aktuální a dlouhodobou spotřebu – vše máte hezky na očích ve slušivém kabátku. E-funkce si můžete dále zobrazovat i na velkém displeji infotainmentu, kde si lze procházet statistiky, podívat se dokonce kolik cenných kilowatthodin vám žere klimatizace či osvětlení a abyste jezdili co nejvíce ekologicky, může vám e-Golf se stylem jízdy i radit a odměňovat vás body.

Obzvláštní pochvalu si pak zaslouží infotainment. Ne za umístění displeje, který leží příliš nízko, ale za jeho funkce, které jsou opravdu špičkové. Navíc se zbavil přebytečných tlačítek, která jsou nyní dotyková a jen na levé straně. Vše tak působí čistším a elegantnějším dojmem než u dřívějších volkswagenů. Už v základu najdete nový 9,2palcový displej s velmi hezkým prostředím. Systém je navíc rychlý, ovládání intuitivní, k dispozici máte i použitelné hlasové ovládání v češtině. Samozřejmostí je propojení s vaším telefonem přes Bluetooth a přístup k hudbě, telefonu i zprávám, pochválit musím také za možnost rychlých odpovědí na SMS, což řada konkurenčních automobilek vůbec neumí.

Řekli byste, že je e-Golf v současnosti asi technologicky nejnašlapanější elektromobil co se infotainmentu týče? Že ne? A přeci je.

Libůstku pak představuje ovládání bezdotykovými gesty, které funguje překvapivě dobře. Máchnutím ruky před displejem tak lze třeba přepnout skladbu a občas se to hodí.

Aby se vám telefon nevybil, hodit se určitě bude také integrované bezdrátové nabíjení telefonů standardem Qi. Nastoupíte, odložíte telefon do přihrádky, sám se začne bezdrátově nabíjet, propojí se s externí anténou auta pro lepší signál a přes Bluetooth s infotainmentem a začne hrát hudba. Skvělé. Další multimédia můžete stahovat po připojení zařízení přes USB nebo vložením SD karty do jednoho ze dvou slotů.

Po vložení SIM karty pak ožije druhá část systému nazvaná Car-Net. Volkswagen nabízí řadu užitečných on-line funkcí, zejména pak automatické stahování aktuálních dopravních informací, které vám ušetří nejednu vrásku na českých dálnicích. Kolony totiž prostě objedete, protože auto vám automaticky nabídne objízdnou trasu, když zaznamená kolonu na vaší trase. Hodí se také integrovaná předpověď počasí, pro fajnšmekry i se srážkovým radarem, možnost zobrazení satelitních podkladů v mapách a také on-line vyhledávání bodů zájmů na Googlu. Cíle do navigace si můžete poslat do auta přímo z Google Map na počítači nebo mobilu a v autě si cíl rovnou vyvolat. Chuťovkou je pak vestavěné Google Street View.

A pokud nechcete používat funkce vestavěného infotainmentu, svěřte vše svému mobilu. Připojte Android nebo iOS zařízení přes kabel a díky podpoře Android Auto a Apple CarPlay používejte navigaci, Spotify a další přizpůsobené aplikace, co máte v mobilu.

Když jsme u toho mobilu, ten si rozumí s e-Golfem i na dálku. Díky e-Remote si můžete auto najít na mapě, naprogramovat si nabíjení, nastavit klimatizaci či zkontrolovat stav baterie, zamčení a světel. Celkově tedy e-Golfu opravdu nic nechybí a drtivá většina konkurence může závidět.

Není to ale jen o infotainmentu. Připlatit si můžete také za balíček asistenčních systémů, které také doporučujeme. Emergency Assist se aktivuje v situaci, kdy auto zpozoruje, že řidič nereaguje. Vůz v takovém případě aktivuje varovné blikání a tón. Pokud řidič pořád nereaguje, vůz začne „brnkat“ na brzdový pedál a cyklicky natáčet volant. Když už si auto vážně nebude vědět rady, kontrolovaným způsobem zastaví.

Traffic Jam Assist vám rád pomůže v koloně a Park Assist zase pohlídá okolí, když budete vyjíždět z parkovacího místa. Side Assist pak v „hantýrce“ Volkswagenu znamená hlídání mrtvých úhlů a Lane Assist vás udrží v jízdním pruhu. Právě asistent pro jízdu v jízdním pruhu funguje jako ve vlajkových lodích prémiových automobilek. Korekce do volantu přicházejí včas a velmi vlídně, s adaptivním tempomatem pak budete mít na dálnici opravdu minimum práce.

Diskuze ke článku
Pepíno
Takových malých e-aut bychom do sociálních služeb brali více. (V celé ČR se jedná o tisíce vozů). Jen by museli mít vyšší střechu, aby se do nich vešla naše pečovatelka s klientem na vozíku. Auto použitelné na rozvoz drobného zboží, pro důchodce, vysoké osoby, cyklisty, zahrádkáře, řemeslníky, vozíčkáře atd. atd., typu MiniMPV-EV absolutně chybí na trhu. Od r. 2005 se nedělají vysoké typy jako byl Opel Agila (Suzuki Vagon) 2000-2006, Toyota Yaris Verso 1999-2003 současná Kia Ray EV 2018 Jižní Korea (která se do EU nedováží), atd. Prostě všichni co potřebují úzké, krátké a vysoké auto do městských uliček mají smůlu. Automobilky v honbě za co nejnižší spotřebou se chovají jak padlí na hlavu, nehledí na potřeby lidí a produkují čím dál nižší auta. Za chvíli se v nich bude jen ležet. O EV užitkáč do úzkých uliček nezavadíš. Jediný e-auto MPV na trhu Kango ZE je už moc široký a dlouhý a navíc ho Renault_CZ už neprodává!!. A pak si jako firma čerpejte dotace na chytrá města, elektromobiltu, nízkouhlíkové technologie, atd. když za ně není v MiniMPV a v MPV co pořídit!!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze