Spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
test

Spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Zaostřeno na spotřebu
7

Mitsubishi Outlander PHEV je průkopníkem plug-in hybridního pohonu a jeho techniku dostalo i menší Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, které má ale trochu snížený výkon. A jelikož jde o menší auto, mělo by být i úspornější. Jestli je tomu tak i v praxi, na to se zaměříme v tomto testu spotřeby.

Plug-in hybrid Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jsme již ve standardním testu měli a kolega jej nazval třímotorovým společníkem do nepohody. Unikátní sériově-paralelní hybridní systém bez převodovky má skutečně tři motory. Jeden je spalovací a na nápravách jsou dva elektromotory. Pojďme se tedy podívat na reálnou spotřebu tohoto crossoveru s velmi propracovaným hybridním pohonem.

Technické parametry Mitsubishi Eclipse Cross (2020) PHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 545 × 1 805 × 1 680 mm, 1 970 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon138 (72 + 130) kW, 188 (98 + 177) koní, točivý moment: 332 Nm
Baterie13,8 kWh
Nabíjeníkonektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2 l / 100 km
Cena od959 960 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 2,0 l/100 km a spotřebu elektřiny 17,4 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází na 45 kilometrů. Cena startuje v základní výbavě Intense+ na 949 950 Kč včetně DPH, ale testovaný kus byl ve výbavě Instyle, která vyjde minimálně na 1 119 950 Kč.

Palubní počítač Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ukázal spotřebu 1,3 l/100 km

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ukázal krásnou spotřebu 1,3 l/100 km. To jej řadí mezi úspornější plug-in hybridy. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 17,4 kWh/100 km.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 8,9 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 9,8 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 12,4 litru na 100 km. Musím ale dodat, že ve všech případech Ecliopse Cross PHEV při jízdě na benzín jel na vyšší výkon, než je potřeba, aby mohl energii ukládat do baterie. Tu by poté využil na čistě elektrickou jízdu a dosáhl výrazně nižší spotřeby, ovšem projevilo by se to až na podstatně delším úseku, než jaký u ostatních aut pro vyhodnocení spotřeby stačí.

Eclipse Cross PHEV takto ujelo 51 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Eclipse Cross PHEV takto ujelo 51 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 17,9 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 59,2 km) 3,71 l/100 km 14,92 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 8,9 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 9,8 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 12,4 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 1,3 l/100 km 17,4 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle palubního počítače) - 17,9 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 25 °C a během testu elektrického dojezdu 20 °C. Celkově se teplota během testu pohybovala v poměrně malém rozpětí od 18 do 26 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 50,9 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 3,8 l/100 km.

Za celý test jsem ujel 626 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 23,6 litrů benzínu a během testu celkem nabil 73,96 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 3,8 l/100 km a 11,82 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (626 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 11,82 kWh/100 km
Benzín 3,76 l/100 km

Komentář autora:

Hybridní systém, který používá Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, je založený na tom, že pro pohon slouží primárně elektromotory na nápravách, stejně jako u elektromobilů s pohonem všech kol. Na rozdíl od běžných plug-in hybridů tak Eclipse Crossr PHEV nepotřebuje převodovku. V nižších rychlostech (cca do 80 km/h) funguje spalovací motor pouze jako pohon generátoru a až ve vyšších rychlostech se dokáže připojit na přední nápravu jedním stálým převodem. Díky tomuto systému může spalovací motor běžet stále „na plný plyn“, kdy má nejvyšší účinnost. Energii, která zrovna není potřeba, posílá generátor do baterie, aby následně mohlo auto jet jen na elektřinu. Spalovací motor tedy běží v pásmu nejvyšší účinnosti a hybridní systém se snaží maximálně zkrátit dobu jeho chodu.

Právě kvůli výše zmíněnému principu byly hodnoty spotřeby benzínu (při jízdě s vybitou baterií) poměrně vysoké. Zkrátka chvilkově je spotřeba vyšší, ale při jízdě na delší vzdálenost by se průběžně vypínal spalovací motor a spotřeba benzínu by klesala. Efektivitu tohoto systému dokazuje, že i když jsem zrovna při tomto testu neměl tolik příležitostí k nabíjení mezi jízdami, spotřeba vyšla na velmi pěkných 3,8 l/100 km. Hodně k tomu pomohlo i rychlonabíjení, díky kterému jsem i při krátkých zastávkách (třeba na nákup) mohl rychle doplnit většinu baterie. To většina plug-in hybridů nedokáže.

Zatímco větší Outlander PHEV má vzhledem k velikosti auta nižší kapacitu baterie, u menšího Eclipse Cross s lepší aerodynamikou je kapacita baterie dostatečná. Rychlostí do 90 km/h se mi tedy podařilo ujet mírně přes 50 kilometrů čistě na elektřinu, což je o 8 kilometrů více než u Outlanderu se stejnou baterií. Drobnou výtku bych měl k tomu, že i když má Eclipse Cross PHEV možnost rekuperace pomocí pádel pod volantem, není možné rekuperaci vypnout úplně a docílit plachtění. Vždy tam mírná rekuperace zůstává. Celkově je ale Eclipse Cross PHEV jedním z nejdokonalejších plug-in hybridů a to i přesto, že jeho technický základ vznikl před než 10 lety pod kapotou Outlanderu.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mitsubishi-eclipse-cross-2020
Klady
  • možnost rychlonabíjení
  • absence klasické převodovky a spojky
  • velmi efektivní hybridní systém
Zápory
  • abence možnosti vypnutí rekuperace
  • dojezd na elektřinu mírně pod průměrem trhu
Diskuze ke článku
karlos
karlos
Naposledy upraveno: 27. 12. 2021 08:53
Z faceliftu Mitsubishi Eclipse Cross jsem byl původně natčen, povedl se ohromně. Ovšem nastalo velké zklamání z toho že se do Evropy bude dodávat jenom jediná verze a to plug-in Hybrid.
Pochybuji že s tímto systémem bude tento model prodejní trhák, spíš naopak. Složitost systému, vysoká cena a návratnost investice ( realně nenávratnost ), jsou věci které jaksi odrazují od koupi. Ano pár desítek nadšenců se najde, ale jak píši, nadšenců, běžný smrtelník po takovém autě nesáhne a to je škoda.
Mirek Sekera
Mirek Sekera
co je tech 17kwh? pokazdy kdyz to ctu tak jsem zjistil ze se tim platit NEDA. VZDY u toho chybi za kolik se dobilo a za kolik se kupoval benzin. Jinak ten test straci smysl. To muze stat 1 km ujety treba 20 korun ceskych a NIKDO mi to nevyvrati. To je u vsech testu jak na elektro auta tak i na PHEV. Tvrdit ze jezdi levne a nedat k tomu cenu, to uz chce opravdu vysoke IQ. Az takove auto bude jezdit zadarmo tak mozna, ALE ted se musi i za elektrinu platit, teda az na vyjimky u nekterych obchodu, tak se to brzo zmeni na placene. pocitam ze od brezna ci dubna roku 2022 se zadarmo nenabije snad nikde. TEST je pro me o nicem a to prave o PHEV ate premyslim, skoda ze to neni s cenama, bez cen je to jen jezdeni v pracovni dobe a to je drahe.
Ing. arch. Pavel Kyncl
Ing. arch. Pavel Kyncl
Nevím, čím jste to jezdil, ale nám auto v režimu B0 normálně "plachtí". Při hmotnosti storo dvě tuny je pak setrvačnost a tím pádem i dojezd po rovince úplně neskutečný. Manželka, která s autem jezdí každý den už pět měsíců do práce, právě s použitím této výhody u nás na kopcovité Českomoravské vrchovině ujede i přes šedesát kilometrů na jednmo nabití.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze