Škoda Citigo-e iV
test

Škoda Citigo-e iV

První jízdní dojmy
13
  • Škoda Auto začíná psát novou kapitolu – elektrickou
  • Zakládá kvůli tomu nové označení iV a dvě první vlaštovky dorazí na trh zkraje roku 2020
  • Jde o čistě elektrické Citigo-e iV a hybridní Superb iV
  • Obě žhavé novinky jsme si mohli vyzkoušet na dynamických jízdách v reálném provozu v ulicích a okolí nizozemského Amsterdamu a Haagu
  • Níže najdete odpověď, jak jezdí právě čistě elektrické Citigo

Elektrické Citigo sdílí kompletní technologie a platformu se sesterským Volkswagenem e-Up! v jeho inovované verzi. To znamená akumulátor s kapacitou 36,8 kWh a využitelnou kapacitou 32,3 kWh + výkon elektromotoru 61 kW. Ostatně na technické údaje se můžete podívat do našeho katalogu.

Jaká je první elektrická Škodovka? Se Citigo iV jsme se projeli v Holandsku

Technické parametry Škoda Citigo iV (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 597 × 1 645 × 1 481 mm, 1 235 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon61 kW, 80 koní, točivý moment: 212 Nm
Baterie36,8 kWh (32,3 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 40 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,8 kWh / 100 km, dojezd: 252 km
Cena od499 900 Kč

Zatímco původní e-Up! je na trhu již několik let, pro Škodu znamená elektrické Citigo velkou premiéru. Společně se Superbem iV jde totiž o první elektrifikovaný model v nabídce automobilky a Škoda s ním chce změnit to, jak Češi nahlíží na elektromobilitu. A částečně se to již povedlo, protože všech 500 kusů určených v letošním roce pro předobjednávky se vyprodalo a nejen to. Prodalo se už bezmála 900 vozů. Jen pro srovnání, to je víc, než kolik se v roce 2019 zaregistrovalo elektromobilů celkem. Je tak jasné, že zejména díky novému Citigu příští rok prodeje nových elektromobilů v Česku raketově vzrostou. Ale zpět k autu samotnému.

Design faceliftované a elektrické verze se oproti původnímu Citigu moc neliší. Elektrické Citigo-e iV v provozu poznáte zejména díky předním LED světlometům a specifické masce s částečně zaslepenou chladící mřížkou, která díky absenci spalovacího motoru není potřeba. Elegantně působí také nová kola.

Ve městě jako doma a stále a internetu

Stále jde o sympatické malé autíčko určené zejména do městského a příměstského provozu. Tomu odpovídá i jednoduchý interiér a plochá sedadla, ve kterých nebudete trávit hodiny na cestách. Účelnému a praktickému interiéru vévodí tvrdé plasty, oživením je šachovnicový vzor na přístrojové desce, podle kterého elektrickou verzi také bezpečně poznáte.

S elektromobilem dostanete automaticky vyšší výbavu Style a příplatkový paket Extra Top s většinou příplatkových prvků. Nechybí tak vyhřívání sedadel, předního skla, automatická klimatizace nebo jednoduché ovládání multimédií. Ve výbavě dále najdeme i tempomat nebo parkovací senzory vzadu. Navigaci a infotainment však Citigo stála nemá a musíte použít svůj telefon, pro který je k dispozici držák. Také analogové budíky před řidičem s malým černobílým informačním displejem působí trochu zastarale a auto za bezmála půl milionu korun by si v roce 2020 zasloužilo určitě modernější přístroje. V celém interiéru pak nenajdete jediný měkčený plast, což je také škoda, stejně tak nepotěší nutnost startování otočením klíčku.

Elektrické Citigo-e iV je však, na rozdíl od spalovací verze, připojené k internetu a lze ho ovládat pomocí mobilní aplikace. Můžete se nejen podívat, kde se auto nachází, ale i jaký je stav nabíjení, dojezdu a na dálku si auto lze například vytopit.

Hbitá městská myška

Elektrické Citigo je naprosto perfektní městské auto. Malé, obratné, svižné a přitom nikoho neobtěžující lokálními emisemi a hlukem. Dokonce nevydává žádný umělý zvuk motoru, i když například hybridní Superb iV ano.

Jízdní projev je zcela nepřekvapivě totožný s původním e-upem, Citigo-e je však ještě svižnější. Reakce na plynový pedál jsou ochotné a auto se mrštně proplétá městským provozem. I když jsem testoval na mokru, netrpělo auto moc na prokluz předních kol jako například e-Golf. Zvukový projev elektromotoru je pak dobře známý a slyšet je, i když příjemně tlumeně. Elektrické Citigo je celkově mnohem tišší a jízda pohodlnější než u spalovacích verzí.

K dispozici jsou dva šetřící režimy, které mírně prodlouží dojezd za cenu nižšího výkonu a komfortu. Režim E sníží výkon elektromotoru na 50 kW, režim E+ pak pouze na 40 kW, vypne klimatizaci a odezva na plynový pedál je gumovější. Ani v tomto režimu však není auto líné.

Reálný dojezd přes 200 kilometrů

Dojezd, to je to, co uživatele na elektromobilech reálně zajímá nejvíce. Vzhledem k tomu, že Citigo je, už podle svého názvu, určeno zejména do městského provozu, nebude deklarovaný dojezd podle cyklu WLTP omezující. Ale jaká je realita?

V Haagu jsem s autem absolvoval dvě testovací jízdy o délce zhruba 50 kilometrů. Trasa vedl převážně ve městě, tedy prostředí, kde se elektrické Citigo bude pohybovat nejčastěji. Vnější teplota činila 10 stupňů, tedy zdaleka ne ideální podmínky pro provoz elektromobilu, a v průběhu celé jízdy jsem měl nastavenou klimatizaci na 21 stupňů a zapnuté vyhřívání sedadla. Co se dynamiky týče, nejel jsem nijak ekologicky či na spotřebu, ale běžným způsobem na hranici povolených rychlostních limitů. Reálný dojezd v tomto režimu činí 215 kilometrů při vypnutém topení a vyhřívání. Se zapnutým topením pak ukazatel zobrazoval hodnotu 185 kilometrů, přičemž ubýval velmi konzistentně a těmto údajům tak lze věřit. V létě tak lze očekávat, že se budete běžně pohybovat s dojezdem kolem 230 kilometrů, v zimě si naopak ještě zhruba 15 kilometrů odečtěte.

Spotřeba ve městě se pohybovala kolem 15 kWh/100 km, při mírnější jízdě by se dalo určitě dostat zhruba na 13 kWh/100 km, což by znamenalo dojezd kolem 250 kilometrů. Citigo ve výchozím nastavení nerekuperuje a plachtí. V režimu D lze zvolit jednu ze tří úrovní rekuperace, po přepnutí do režimu „B“ je pak rekuperace ještě silnější a v tomto režimu jsem používal jen plynový pedál až do zhruba 15 km/h, kdy je potřeba pro dobrzdění již sešlápnout brzdu. Rekuperace je velmi dobře na ukazateli znázorněna.

Při našem testování jsme bohužel zatím neměli možnost vyzkoušet rychlost nabíjení. Citigo má palubní 7,4kW nabíječku pro nabíjení střídavým proudem a maximální výkon rychlonabíjení by měl činit 40 kW.

Cena nového elektrického Citiga-e iV začíná na 449 000 Kč včetně DPH, což je znatelně více, než kolik stojí srovnatelně vybavená spalovací verze. V případě využití státní dotace pro firmy je však možné se dostat na velmi podobnou částku srovnatelnou právě se spalovací verzí. Zároveň je nutné uvědomit si, že provoz elektrického auta je výrazně levnější než spalovacího, a to co se týká „tankování“ i servisu. Nezanedbatelný je také ekologický aspekt, kdy podle všech relevantních studií je elektromobil i při nabíjení z veřejné sítě čistší než spalovací, a to zhruba po 3 až 4 letech provozu a při započítání všech aspektů výroby a recyklace baterií. Pokud tedy chcete vykročit do budoucnosti, mít přitom osvědčený okřídlený šíp na kapotě a hledáte ideální městský vůz nebo druhé auto do rodiny, je Citigo-e iV skvělou volbou.

Diskuze ke článku
Standa
Zajímalo by mě, jak je to s tím mobilním připojením - je potřeba mít v autě SIM kartu a nebo se k autu da připojit jen prostřednictvím mobilního telefonu ? Dá se mobil pripojit k autu jen kabelem a nebo je nutne pouzit Bluetooth/WIFI?
Honza
Vypada to, ze ziskani firemni dotace na nakup 1 Citigoe iV nebude možne - minimalni dotace ma byt 250.000 Kc cemuz odpovida cena vozu 850.000 Kc. To znamena, ze si musite koupit 2 a nebo 1 auto s nabijeckou za 400.000 Kc. Co se tyce podpory electromobility, tak jsme na tom nejhure z cele Evropy a nevypada to ze by se melo neco zlepsit. Podminky dotaci pro nakup elektromobilu budou zverejnene 2.12.2019 na strankach MPO.
Jan
Nekombinujte česko-anglickou výslovnost, "é ajví". Těch 800 prodaných elektromobilů je opravdu jen pro ČR?
Martin Pultzner
Ano, jen ČR.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze