Renault ZOE
test

Renault ZOE

Bublinka s reálným dojezdem 300 km
1

Když se řekne Zoe, je to pro mnoho lidí pouze hezké dívčí jméno. Ti znalejší však vědí, že jde už sedmým rokem o stálici mezi elektromobily, která patří mezi nejprodávanější elektromobily nejen v Evropě, ale i na světě. ZOE nyní začal Renault prodávat i v Česku my jsme se mu podívali na zoubek. Dojede skutečně 300 kilometrů? Nevadí absence rychlonabíjení? Jak se s ním celkově žije a jezdí? To prozradí náš redakční test.

Jen v roce 2017 prodal Renault 35 tisíc elektromobilů, což je meziroční nárůst o 43 %. Renault ZOE pravidelně vylepšuje, před dvěma lety dostal velkou 41kWh baterii. Česko bylo jednou z posledních evropských zemí, kde Renault svůj ikonický elektromobil neprodával. To se změnilo letos v létě, od 1. června je totiž možné nejen ZOE, ale i Twizy a elektrické Kangoo objednat v Česku. Dostali jsme možnost ZOE testovat neobyčejně dlouho a můžeme tak zodpovědně odpovědět nejen na otázku, zda skutečně dojede reálně až 300 kilometrů.

Technické parametry Renault Zoe (2018) R110

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 084 × 1 954 × 1 562 mm, 1 555 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon80 kW, 108 koní, točivý moment: 225 Nm / 250 ot/min
Baterie41 kWh
Nabíjení0palubní: 22 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,3 kWh / 100 km, dojezd: 400 km
Cena od897 400 Kč

Renault ZOE – test

Vnější design: pojízdná bublinka

Renault ZOE je na trhu už sedm let bez větších zásahů a pořád vypadá zajímavě, neokoukaně. Je to taková malá bublinka. Asi neosloví ostré hochy a spíše zaujme jako milé městské autíčko. A to byl cíl. Ale pozor, vzhled může klamat. Pokud ZOE zaparkujete vedle běžného auta, uvidíte, jak ZOE vyčnívá. Kvůli bateriím je o něco vyšší (1 562 milimetrů) a i posez v něm je podobný spíše tomu v crossoveru.

V přední extrémně oblé masce zaujmou úzké protáhlé světlomety, které bohužel ani ve vyšší výbavě nebo za příplatek nemají uvnitř xenony nebo LEDky. Spokojit se musíte se základními halogeny. LEDky pro denní svícení jsou pak v předním nárazníku. Zadní světla zajímavého kosočtvercového tvaru pak dotvářejí celkový originální vzhled auta. Obutí zajišťují speciální pneumatiky Michelin Energy E-V s nízkým valivým odporem. U výbavy Intens, kterou jsme testovali, vůz stojí na 16palcových discích, základní verze Life má dokonce jen 15palcová kola. Za příplatek si můžete pořídit i 17ky.

Technika pod kapotou: tři verze na výběr

Renault ZOE je určen zejména do města a tomu odpovídá i výkon. Nenechte se ale zmást, díky elektrickému motoru s okamžitě přístupným maximálním točivým momentem budete nejen ve městě patřit k nejsvižnějším účastníkům provozu.

Základní verze R90 nabídne 68kilowattový, vyšší R110 pak 80kilowattový elektromotor (109 koní). Cenový rozdíl činí 70 tisíc s tím, že výkonnější verze má rovnou i vyšší výbavu Intens. A určitě bych doporučoval pořídit tuto i proto, že na dálnici nebo v kopcích těch pár koní navíc oceníte. Příjemná je také dodatková výbava.

Všechny verze mají shodný 41kWh akumulátor, ale rozdíl je v rychlosti jeho dobíjení. ZOE bohužel zcela postrádá rychlonabíjení stejnosměrným proudem a vždy se budete muset spolehnout na mnohem pomalejší nabíjení střídavým proudem. Verze R90 a R110 je limitována výkonem nabíječky 22 kW, k dispozici je ale i verze Q90, která dovolí nabíjet výkonem až 43 kW. Takových nabíjecích stanic je ale v Česku velmi málo a navíc má verze Q90 opět jen nižší výkon 90 koní. Teoretická maximální rychlost všech verzí je 135 kilometrů za hodinu, v praxi jsme se dostali na 140 – pak zasáhl elektronický omezovač.

Hmotnost 1 555 kilogramů je velmi podobná třeba Nissanu Leaf, a to kvůli akumulátoru, který má hmotnost 300 kilogramů. Na karbonové a superlehké BMW i3 ale ZOE samozřejmě nemá, to váží jen 1,3 tuny.

Interiér: kombinace budoucnosti a současnosti

Beru za kliku a usedám do sedadel, která se designově povedla, neb mají integrovanou hlavovou opěrku. Boční vedení není jejich silná stránka, ale to není nevýhoda, protože ZOE je určen hlavně do města. Na zadních sedadlech je místa tak akorát pro převezení přátel z jedné čtvrti do druhé, na delší cestování to není. Navíc jsou sedadla trochu výše a cestující vyšších postav mohou mít trochu problém s tím, kam dát hlavu. Přístup na zadní sedadla není moc praktický – skryté kliky zadních dveří jsou totiž poměrně malé a nechytají se příliš dobře. Přitom víme z jiných aut, že podobná řešení se dají udělat poměrně dobře. Nepotěší ani hodně plechový zvuk při zavírání všech dveří. Zní to zbytečně levně, což byste u auta za skoro milion korun nečekali.

Interiér se nese v jednoduchém, ale praktickém duchu, jen škoda levných a tvrdých plastů

Místo na předních sedadlech naopak potěší. Je ho tam dostatek a nechybí ani dost místa na hlavu. Interiér je vzdušný a poskytuje mnoho odkládacích prostor, i když spíše menších. Pěkný je také futuristický design přístrojové desky, která nabídne hezké vzory a modré nebo fialové doplňky, které se pak linou celým interiérem (za příplatek jen 3 tisíce korun). Hodně ale zamrzí tvrdé plasty, a to úplně všude. Měkčené není vůbec nic a zbytečně to jinak dobrý dojem z interiéru sráží.

Pochválit mohu kufr, který nabídne objem 338 litrů. Je hlavně hodně hluboký a akumulátor ho nijak nezmenšuje. Naložíte tak do něj překvapivě hodně věcí. Co naopak zamrzí je absence předního úložného prostoru (alespoň malého) pod kapotou na nabíjecí kabely.

Renault Zoe (2018)
Kufr potěší svou hloubkou

Chytré systémy a funkce: stále on-line

ZOE si mě získal širokoúhlým a zároveň designově hezkým barevným displejem za volantem. Je dobře viditelný i za ostrého slunce a poskytuje všechny důležité informace. Tlačítkem vedle něj si můžete přepínat různé režimy zobrazení, já jsem si nakonec oblíbil ten s grafickým znázorněním rekuperace. Uprostřed pak je vždy rychloměr a vpravo doplňková informace (spotřeba apod.), kterou si přepínáte tlačítky na páčce pod volantem. Škoda že displej neumí česky.

Uprostřed, poměrně vysoko a prakticky, najdeme obrazovku infotainmentu R-Link Evolution, který nabídne veškerou funkcionalitu, kterou byste očekávali, včetně připojení Bluetooth k telefonu, přehrávání hudby z něj a telefonování. Samozřejmě nechybí USB port, do kterého lze připojit zařízení a z něj pak přehrávat hudbu. Nechybí možnosti zobrazení ekologie jízdy s motivačním programem, kdy vám ZOE za různé splněné cíle uděluje body. A to si pište, že pak budete jezdit s lehkou nohou, abyste tu stovku získali. Skrze displej si můžete i naplánovat nabíjení či předehřev/klimatizaci vozu. Vše navíc komunikuje v češtině.

Navigace vyžaduje vloženou SD kartu s mapovými podklady. V ceně máte bohužel pouze podklady pro země Visegrádské čtyřky a pobaltské země. Pokud chcete třeba do Německa, musíte si připlatit 3 tisíce Kč za mapy celé Evropy. Skutečně to je nutné? Navigační data zajišťuje TomTom a jsou kvalitní, navíc si je můžete zdarma z obchodu aktualizovat, případně si zakoupit i mapy dalších části světa. Mapy jsou povedené, s 3D budovami a náhledem, vyznačením rychlostních limitů. I navigace je zpracována dobře.

ZOE jde s dobou a proto je on-line. Přímo v systému najdete několik funkcí, které můžete využít, ale jde spíše o základní funkcionalitu. Vhod jistě přijdou on-line dopravní informace TomTom Live, a to na 36 měsíců zdarma. Nové funkce a aplikace si můžete instalovat z obchodu s aplikacemi R-Link Store, moc praktických a užitečných jich tam ale nenajdete. Zmínit mohu třeba Twitter nebo aplikaci Trip Expenses pro automatické zaznamenávání vašich služebních cest pro vašeho zaměstnavatele či jinou evidenci. Zamrzí nedostupnost Android Auto a Apple CarPlay, a tak se budete muset spolehnout na vestavěnou navigaci a funkce.

Nadstavbou pak jsou on-line funkce dostupné i přes mobilní aplikaci Z.E. Connect pro Android a iOS. Můžete si v ní jednoduše na dálku zjistit stav nabití či dojezdu. Renault dává tuto funkcionalitu na 3 roky zdarma, pak musíte zaplatit. Přes Z.E. Inter@ctive navíc můžete na dálku spustit nezávislé topení či klimatizaci nebo zapnout nabíjení. Vzdálené ovládání je ale zdarma jen na 12 měsíců.

Další technologické vychytávky už nečekejte, ZOE je spíše účelný vůz. Zapomeňte na bezdrátové nabíjení telefonů, adaptivní tempomat, head-up displej či automatické parkování.

Jízdní vlastnosti: ve městě jako doma

Renault ZOE je jedním z nejúspornějších, ale i nejslabších elektromobilů na trhu. To ale neznamená, že by vás 108 koní u silnější verze R110 omezovalo. Určitě ji ale doporučujeme, u slabší R90ky s 92 koni už je vidět určení hlavně do města. S R110 se ale klidně můžete pustit i na kopcovitou dálnici a ve 130 km/h nebudete nikoho omezovat.

Jízda probíhá za skutečného ticha. ZOE jen mírně piští, elektromotor ale skoro žádný zvuk nevydává, a to ani při prudké akceleraci. Vůz je tak tichý, že do 30 km/h automaticky aktivuje umělý futuristický zvuk upozorňující chodce. Je hodně podobný Nissanu Leaf a jsem rád, že se Renault nevydal cestou imitace spalovacího motoru jako Volkswagen.

Zrychlení v nižších rychlostech do 50 km/h je velmi pěkné, i přes nižší výkon vás dokáže vtlačit do sedačky. Aspoň trochu. Nad tuto rychlost už zrychlení vadne, i na dálnici je ale dostatečné a kilometry za hodinu ochotně naskakují i v kopci. Reakce na plynový pedál jsou celkem gumové, nečekejte elektrokopance jako od silnějších elektromobilů.

Nejlépe se cítí ve městě.

I přes vyšší a užší karoserii sedí ZOE na silnici dobře, a to díky nižšímu těžišti s akumulátorem v podlaze. Ani v serpentinách se moc nenaklání. Volant má v rámci možností dobrou odezvu, posilovač je ale trochu mírnější než třeba v e-Golfu. Nejlépe se ale cítí ve městě, kde mu velmi dobře jdou různé myšky. Díky měkkému nastavení podvozku a standardním pneumatikám mu nevadí ani méně kvalitní silnice.

Renault Zoe (2018)

Pokud sundáte nohu z plynu, auto začne zpomalovat a rekuperovat, díky čemuž obnovíte cennou energii do baterek. Rekuperace ale není nijak silná, oproti BMW i3 nebo e-Golfu na režim B je mírnější, rozhodně se pak nemůže srovnávat s e-Pedalem Nissanu Leaf. Bohužel nikde není možnost rekuperaci regulovat či třeba vypnout. V případě použití brzdového pedálu však probíhá silnější rekuperace a až při silnějším brždění nastoupí klasické brzdy. Ač jsou vzadu bubnové, brzdí ZOE slušně a ani v táhlých klesáních účinek brzd nevadne, a to právě díky rekuperaci. Brzdy se totiž používají skutečně jen minimálně.

Ve vyšších rychlostech už do interiéru poměrně hodně proniká aerodynamický hluk, určitě více než u konkurence. Stejně tak je vůz na dálnici citlivější na boční vítr, ale 140 kilometry za hodinu, což je reálná maximální rychlost ZOE, asi příliš často jezdit nebudete, takže vás to moc trápit nemusí.

Dojezd, spotřeba a nabíjení: dojede nejdál

Ach ten dojezd. I když většina lidí ujede denně průměrně jen pár desítek kilometrů, je dlouhý dojezd na jedno nabití pro mnoho z nich stěžejní. A Renault jim se ZOE vychází vstříc. Díky 41kWh baterii slibuje ujetí až 300 kilometrů v reálných podmínkách. A praxe? Musíme potvrdit, že s informací od výrobce opravdu můžete počítat. Pokud jezdíte s hodně lehkou nohou a často využíváte rekuperace, lze se dostat i přes 300 kilometrů. Hodně tomu pomůže Eco režim, který sice omezí výkon, ale přidá cenné kilometry navíc.

Běžná kombinovaná spotřeba činí zhruba 13 kWh / 100 km, což je v porovnání s konkurencí velmi dobrá hodnota. Mimo město a při svižnější jízdě budete jezdit zhruba za 15 kWh / 100 km. Dálnice se slušným dálničním tempem s rychlostí mezi 120–130 km/h znamená spotřebu kolem 18 kWh. To vše jsou hodnoty se zapnutou klimatizací a bez Eco režimu. To znamená, že i na dálnici se bez nějakého omezování dostanete přes 200km dojezd. Trasu z Prahy do Brna po D1 tak lze zdolat na jeden zátah, i když vám v baterii nezbude žádná rezerva.

Renault Zoe (2018)

A teď praktický příklad, který nejlépe ukáže, jak ZOE jezdí. Vyjeli jsme z Liberce na Ještěd, poté svižným tempem na zámek Sychrov a poté po dálnici do Prahy až do centra na Karlovo náměstí. Následovala několikakilometrová jízda po městě na Jarov. Celá trasa měla 150 kilometrů a skládala se z měst, kopců a meziměstského provozu. Velkou část pak tvořila dálnice, na které jsem jel průměrně kolem 110 km/h. Po dojezdu do cíle zbývalo zhruba 40 % baterie a dojezd 128 kilometrů. Jak vidno, cestování po Čechách nepředstavuje problém a úzkost z malého dojezdu není na místě. Dojezd je tedy silnou stránkou ZOE a v tomto ohledu poráží veškerou konkurenci. Klobouk dolů!

Jiné to pak bude v zimě, kdy sám Renault udává reálný dojezd maximálně kolem 200 kilometrů, ale zatímco u jiných elektromobilů byste navštívili rychlonabíjecí stanici a za 30 minut pokračovali dál se skoro nabitým autem, ZOE nepodporuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem. Na cestování na delší vzdálenosti s krátkými přestávkami u rychlonabíječek zapomeňte. ZOE se hodí pro cesty z bodu do bodu, kde se pak musí nabíjet déle. Díky delšímu dojezdu vás ale toto většinou omezovat nebude.

V dojezdu ZOE poráží veškerou konkurenci.

V přídi je v odklápěcím logu Renault umístěn pouze konektor Mennekes. V případě nabíjení z veřejné dobíjecí stanice s výkonem 22 kW trvá nabití z 0 na 100 procent celkem 2 hodiny 40 minut. Na trhu je i verze ZOE Q90, která podporuje nabíjení až výkonem 43 kW, kdy nabití z 0 na 80 % trvá 1 hodinu 40 minut. Nabíječek, které by podporovaly nabíjení střídavým proudem s tímto výkonem, ale v Česku stojí velmi málo a většina stanic je limitována právě 22 kW.

Praktické umístění konektoru pro nabíjení v čumáku

A nabíjení doma? Tam to je na delší dobu. Z běžné domácí zásuvky může nabíjení trvat až 25 hodin. Příklad z praxe? Například při hodnotě 43 % a po připojení ke standardní domácí zásuvce byla doba nabíjení zhruba 16 hodin. Vždy záleží na výkonu, kterým nabíjíte. Hodnota 25 hodin je tedy v běžných podmínkách v některých případech reálná. Pokud je možné nabíjet výkonem 3,6 kW, lze se z úplného vybití do 100 % dostat za asi 12 až 15 hodin.

Nabíjení probíhá velmi jednoduše – stačí zapojit kabel a máte hotovo. Displej před řidičem nebo mobilní aplikace vás průběžně informují o zbývajícím čase do úplného nabití. Při nabíjení vydává ZOE vysokofrekvenční pištivý zvuk. Není to nijak silné, ale pokud máte ještě mladé uši, mohlo by vám to vadit. K dispozici je i možnost předehřevu v chladných klimatických podmínkách a vůz dokáže baterii i chladit.

Na akumulátor je záruka 8 let nebo 160 000 km. Pokud v průběhu této doby poklesne maximální využitelná kapacita baterie pod 66 %, bude akumulátor v rámci záruky vyměněn za nový.

Zhodnocení: městský společník s dlouhým dojezdem

Na Renault ZOE jsme se v redakci těšili, zejména kvůli dlouhému dojezdu. A nezklamal. Avizovaných tří set kilometrů v reálných podmínkách skutečně není problém dosáhnout a se ZOE se tak dá dobře cestovat. Delší dojezd trochu zmenšuje největší nevýhodu ZOE, a sice absenci rychlého nabíjení. ZOE není a nebude určen pro dlouhé cesty s krátkými zastávkami u rychlonabíječek. Hodí se do města a na příměstské cestování, kdy nabíjíte doma nebo v práci. Pokud takovou možnost nemáte a denně ujedete pár desítek kilometrů z práce nebo do práce, tak ho stačí dvě a půl hodiny nabíjet jednou týdně třeba ve vašem oblíbeném nákupním centru.

Velká baterie něco stojí, a tak se jinde šetřilo.

Městská džungle je ideálním prostředím této svižné bublinky. Díky délce čtyři metry se snadno vejde i na menší parkovací místa a oceníte také snadné ovládání i bezhlučný provoz. Pro kratší cesty ani tak moc nechybí technologické vychytávky, spíše zamrzí levné plasty v interiéru a pocit, že se na spouště míst muselo šetřit pro minimalizaci výrobních nákladů. Velká baterie něco stojí a osobně dám raději přednost dojezdu o 100 kilometrů delším před prošívanou palubní deskou.

Renault Zoe (2018)

Hledáte-li praktický městský elektromobil, který nemusíte často nabíjet a pokud ho vezmete někam na výlet, dojedete s ním poměrně daleko, a přitom překousnete levnější zpracování, je ZOE přesně pro vás. Nejlevnější verze začíná na 830 tisících korunách, dražší verze Intens se silnějším elektromotorem, který doporučujeme, vás vyjde na 900 tisíc.

Konkurence

Renault ZOE je o něco levnější než srovnatelné elektromobily na trhu. Přímým městským konkurentem může být BMW i3, které nabídne lepší technologie a zpracování i výrazně větší požitek z jízdy. V rozumné výbavě však vyjde minimálně o 300 tisíc dráž a zdaleka nemá takový dojezd na jedno nabití. O něco větší jsou pak stálice elektromobilního trhu v podobě Volkswagenu e-Golf, Nissanu Leaf nebo Hyundai Ioniq, který Renaultu zatopí i cenou, a to přesto, že je větší.

renault-zoe-2018
Klady
  • velmi dobrý dojezd 300 reálných kilometrů
  • nízká spotřeba
  • praktický interiér
  • on-line funkce a mobilní aplikace
  • praktický barevný displej před řidičem
  • velmi příznivé ceny příplatkových výbav
  • solidně velký a hluboký kufr
Zápory
  • absence rychlonabíjení
  • pouze tvrdé plasty v interiéru
  • vyšší cena v Česku oproti zahraničí
  • bezklíčkové otevírání občas zlobí
  • horší fungování infotainmentu
  • nepraktické otevírání zadních dveří
  • absence Android Auto / Apple CarPlay
Diskuze ke článku
Peppa
Co nabíjení doma ze 3 fází? 3x16A (11kW) nebo méně, třeba 3x10A (kdyby měl někdo strach, že 3x25A na vstupu domku nestačí pro všechny další spotřebiče)?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze