Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd Mercedesu-AMG EQE 43
test

Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd Mercedesu-AMG EQE 43

Zaostřeno na spotřebu
1

Mercedes nedávno uvedl na český trh sportovní derivát třídy EQE. My jsme jej jako první v ČR otestovali a přinášíme vám první výsledky z testů.

Kdo má rád sportovněji laděné sedany a přitom hledí na ekologii provozu, zaujme ho nově uvedená verze EQE 43, která je vstupenkou do světa elektrických sportovních Mercedesů. Plně elektrický sedan nabízí 476 koní, točivý moment 858 Nm a solidní dynamiku za všech okolností. Proto nás zajímalo, jak moc úsporný dokáže být v případě, že se s ním zachází tak, jako by to byl klasický manažerský sedan s průměrným výkonem.

Technické parametry Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 964 × 1 906 × 1 492 mm, 2 535 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon350 kW, 476 koní, točivý moment: 858 Nm
Baterie100 kWh (90,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 503 km
Cena od2 847 000 Kč
Cena vozu činí v základu 2 722 640 Kč, ovšem testovaná verze na snímku se vzhledem k příplatkům vyšplhala na 3 060 459 Kč. Za ně dostanete velmi slušně vybavený sedan, který je plnohodnotnou alternativou ke klasickému Mercedesu třídy E. Nás však zajímá tentokrát průměrná spotřeba, takže jsme vůz projeli po různých typech silnic a odlišnými rychlostmi.
Palubní počítač Mercedesu-AMG EQE 43 ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 26 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 17,45 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 22,71 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazně na 27,75 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 21,90 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 181 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 94 kilometrů a spotřeba tam byla 20,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test přívětivých 20,2 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterií vozu si Mercedes odebral 39,653 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 21,90 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 94 km) 20,7 kWh/100 km 435 km
Mimo město (90 km/h) 17,45 kWh/100 km 516 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 22,71 kWh/100 km 396 km
Dálnice (130 km/h) 27,75 kWh/100 km 324 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 18,7 kWh/100 km 481 km
Celý test (181 km) podle nabíjení 21,90 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hodnotě 26 °C . Během celého testu to pak bylo v rozmezí 24 až 29 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 90,6 kWh.

Komentář autora:

Mercedes-AMG EQE 43 je skvělým společníkem na okresky a ani město mu není úplně cizí. Jakmile ale budete chtít využívat plný potenciál dvou elektromotorů a čeká vás delší dálniční přesun, dojezd se smrskne na sotva 324 km. Vyzkoušel jsem i velmi dynamickou jízdu a baterie vozu s využitelnou kapacitou 90,6 kWh se dokáže v extrému vybít za 290 km. Kdo ale naopak jezdí pomaleji a výkon přes 460 koní má pouze jako zálohu pro nutné situace, toho může německá novinka příjemně překvapit svým malým apetitem.

Verze AMG EQE 43 je přitom úspornější než nedávno představený vrchol nabídky v podobě provedení AMG EQE 53+. Kdo však hledá úsporné elektrické „Éčko“ od Mercedesu, verze AMG by pro něj měly být zapovězeny. Dost mě překvapilo, že zatímco na okresní silnici může být dojezd klidně i 500 km, po najetí na dálnici rapidně klesá. Přitom samotná jízda s vozem je nadmíru pohodlná a sportovní adaptivní podvozek svádí k netradičním jízdním zážitkům. Nejvyšší maximální rychlost verze AMG EQE 43 dosahuje 210 km/h, přičemž narazit na omezovač je díky zmiňované technice více než snadné.

Mercedes-Benz EQE

Auto tak rozhodně nezklamalo a pokračujeme v testu. Brzy vám přineseme výsledky testu dálničního dojezdu, video a také nezapomeneme na nabíjení. Druhý nejvýkonnější Mercedes třídy EQE je luxusním nástrojem, kvůli vyšší spotřebě ve vyšších rychlostech se ale musíte smířit s častějším nabíjením. To ale díky kartě Mercedes MyCharge a rychlonabíjení výkonem až 170 kW nebude takový problém. Sbírání energie přitom umožňují taktéž dva stupně rekuperace, kdy ten nejsilnější je velmi účinný. S vozem ale nelze jezdit v režimu „one pedal drive“, to rekuperace neumožní. Kdo by pak nechtěl rekuperovat, s vozem lze i plachtit, což je jednoznačné plus.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

mercedes-benz-eqe
Klady
  • úsporné pohonné ústrojí ve městě a na okreskách
  • sportovní podvozek a jízdní komfort
  • tři stupně rekuperace
Zápory
  • vyšší rychlost velmi rychle vyčerpá baterii
  • extrémní spotřeba na dálnici
Diskuze ke článku
Jiří Šťastný
Jiří Šťastný
Pětiset koňový Mercedes s rychlostí omezenou na 210 km/h. Relativně pomalým nabíjením (záleží tedy na nabíjecí křivce)a masivní spotřebou při loudavé dálniční rychlosti. K tomu cena přes 3 miliony. No to je mi panečku pokrok🤦‍♂️

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze