Range Rover Velar P400 MHEV
test

Range Rover Velar P400 MHEV

Více než dokonalé SUV

I ve světě luxusních SUV se vyskytují modely s hybridní technikou, jak dokazuje i testovaný Range Rover Velar. Navzdory výkonnému benzinovému motoru se 400 koňmi dokáže jezdit překvapivě úsporně. Otázkou však je, jestli má smysl testované provedení P400, nebo jít rovnou do plug-in hybridní verze P400e. Právě na to vám odpovíme.

Větší bratr modelu Evoque přišel na trh sotva před pár lety a od té doby lze vůz celkem často potkávat nejen na českých silnicích. Koncernu Jaguar Land Rover se tento automobil povedl a oblíbenost u zákazníků to jen potvrzuje. O to více se musel výrobce snažit, aby nabídnul v současné „eko době“ něco úsporného a přitom zajímavého. V případě testované specifikace P400 se však pojem mild-hybrid trošku míjí účinkem. Toto středně velké SUV na vzduchovém podvozku (za příplatek) totiž nabízí třílitrový šestiválec s turbodmychadlem a věřte nám, ten pocit z dechberoucí dynamiky je skoro nepopsatelný.

Technické parametry Land Rover Range Rover Velar P400

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 803 × 2 032 × 1 665 mm, 2 085 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: 4×4
Výkon294 kW, 400 koní, točivý moment: 550 Nm / 2 000 ot/min
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 5,4 l / 100 km
Cena od1 585 990 Kč

Přitom už zvenčí vypadá Velar dost divoce a třeba ostře tvarované světlomety dávají všem na vědět, že s tímto vozem si není radno zahrávat. Přidejte k tomu velká 20" kola, možnost přifouknutí podvozku, temnější lak karoserie a najednou stojí před vámi atraktivně vypadající rodinný vůz, který neudělá ostudu nikdy a nikde. V rámci námi zvolené specifikace vůz dostal taktéž paket R-Dynamic Black Pack. Díky tomu ho zdobily prvky jako černě lakovaná střecha, zatmavená skla od B-sloupku, LED mlhové světlomety a tmavé panoramatické střešní okno. Na výslednou kombinaci se můžete podívat v přiložené galerii.

V kabině se Land Rover nejspíše nechal inspirovat německou konkurencí, protože v aktuálním vydání auta najdeme dvojici velkých displejů. Ty nahrazují většinu fyzických tlačítek a ovládají se skrze ně hlavní funkce vozu. Zapomeňte tak na to, že si směr ofuku klimatizace jednoduše naklikáte skrze příslušné tlačítko. Jediné, co zůstalo po staru, jsou dva kruhové ovladače se stříbrným rámečkem. Díky nim si posádka vpředu může zvolit teplotu klimatizace. Spodní displej nabízí i další dvě lišty, kdy v jedné řidič ovládá nastavení podvozku vozu a v další výhřev/odvětrávání předních sedadel.

Středový hlavní displej sice disponuje naklápěním v rámci lepší viditelnosti na přímém slunci, ale párkrát se nám stalo, že po nastartování vozu zobrazovač zůstal v základní pozici a odmítal se naklopit zpět do té původně nastavené. Ve Velké Británii tak mají opět co ladit, protože s pozicí sedadla řidiče a elektricky ovládaného volantu souvisí i nastavení zpětných zrcátek a sklon středové hlavní dotykové obrazovky. Drobným negativem celého dotykového pole je trochu očekávaná náchylnost na otisky prstů a prach. Doporučujeme proto vozit s sebou hadřík z mikrovlákna. Největším překvapením testovaného vozu je pohonná jednotka.

Již zmíněný benzinový šestiválec nabízí točivý moment 550 Nm a k přenosu sil na všechna čtyři kola využívá osmistupňovou automatickou převodovku ZF. I přestože v této specifikaci vůz váží skoro 2,1 tuny, nedělá mu žádný problém sprint z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy. V rozletu jej pak zastaví omezovač rychlosti, který dovolí nanejvýš tempo 250 km/h. Možná se teď ptáte, proč je tady vlastně mild-hybridní ústrojí. Odpověď vás možná překvapí. Toto není žádný dálniční sprinter, ale spíše kliďas s obřími svaly, které se nebojí použít kdykoliv, když je to potřeba. Nebudete řešit, jestli s pěti osobami na palubě budete stíhat předjetí pětice vozidel před vámi na okresní silnici. Jednoduše sešlápnete plyn, vůz se zhoupne dozadu a během pár sekund jste z celé situace pryč.

Skoro by se dalo říct, že posádka často nestihne ani postřehnout, co se vlastně stalo. Reakce motoru jsou totiž bleskurychlé, „turbodíra“ jako by zde neexistovala a kdo nebude chtít po Velaru P400 neustálé sportovní výkony, může se v rámci průměrné spotřeby dostat na spotřebu 11 litrů na 100 km. To je přitom na 400koňové SUV vynikající. Oceňujeme i velmi rychlý systém start & stop, který práci vykonává takřka nepozorovatelně. Vynikající odhlučnění motorové části může za to, že za běžné situace o motoru vlastně ani nevíte, což ještě více přispívá ke klidu na palubě vozu. Výtku však máme k nastavení podvozku, kdy jsou 20" disky vlastně už možná trošku moc na rozbité české silnice. Ani vzduchový podvozek s několika režimy nastavení totiž neuměl z Velaru udělat plavný kočár.

Mild-hybrid, nebo plug-in hybrid?

Zkraje testu zazněla otázka, která z variant Velaru je vlastně nejlepší, co se týče spotřeby a ekologie. V tomto ohledu je potřeba od sebe odlišit dvě zásadní věci. Ačkoliv je v nabídce značky i provedení P400e, určitě nečekejte něco, co má šest válců a tři litry objemu. V rámci plug-in hybridní verze se výrobce uchýlil k instalaci dvoulitrového čtyřválce a elektromotoru. Výsledný výkon jen o kousek převyšuje aktuálně testovaný Velar P400 a jsme si jisti, že za jeho volantem se budou cítit lépe všichni, kteří chtějí mít pod rukama něco, co má zvuk a charakter. Naopak ti, kteří se rádi pohybují po silnicích s co nejmenší spotřebou a nevadí jim obyčejná charakteristika pohonné jednotky, těm se bude zamlouvat ekologičtější Velar P400e.

A vlastně, buďme rádi, že máme pořád z čeho vybírat. Budoucnost značky Jaguar Land Rover je totiž taktéž čistě elektrická, a tak kdo miluje pořádné benzinové motory, jejich hutný zvuk a nevadí mu, že při plné dynamice si umí říct 400koňový mild-hybrid o 16 litrů na 100 km, ten by si mohl námi otestovaný vůz zamilovat. V rámci ekologie z nabídky značky loni vypadl vrcholný model Velar SVA, který dynamikou strčil do kapsy zbytek modelové řady. U něj však emise CO2 dosahovaly tak enormních hodnot, že výrobce by za jeho existenci v nabídce aktuálně platil šílené finanční pokuty. Za nás je i proto mild-hybridní Range Rover Velar P400 ideální náhradou.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

land-rover-range-rover-velar
Klady
  • kultivovaná pohonná jednotka
  • vnitřní prostor a bohatá výbava
  • spotřeba paliva
  • nezaměnitelný design
Zápory
  • až příliš lesklá plocha okolo středového displeje
  • občasné nevyklopení obrazovky infotainmentu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze