Opel Corsa-e
test

Opel Corsa-e

Překvapí rychlým nabíjením a dobrou cenou
3

Vypadá jako spalovací, ale jeho srdce je elektrické. Líbivý vzhled pak vylepšuje velmi rychlým nabíjením, solidním interiérem i jízdními vlastnostmi a sympatickou cenou. Opel ale zanedbal softwarovou stránku přizpůsobení elektromobilitě. Jaký je první elektrický Opel vzniklý ve spolupráci s koncernem PSA? To se dozvíte v našem testu.

Rok 2020 je jednoznačně ve znamení elektromobility a na český trh se dostávají i první elektromobily od značek, které tu zatím auto s čistě elektrickým pohonem neprodávaly. A jedním z nich je i nový Opel Corsa-e. Možná si říkáte, že Opel přeci už elektromobil má a jmenuje se Ampera-e. To je sice pravda, ale tento nadějný elektromobil s dlouhým dojezdem byl vyvinut ještě ve spolupráci s koncernem GM (v USA se auto prodávalo jako Chevrolet Bolt EV). Než se ale stihl vůz podívat na český trh, koupil Opel francouzský koncern PSA a prodej Ampery byl postupně ukončen.

Opel Corsa-e – test

Prvním elektromobilem německého Opelu, který se dostává oficiálně na český trh, je tak právě Corsa-e. Stojí na jednotné platformě koncernu PSA, kterou využívá Peugeot e-208, Peugeot e-2008 nebo třeba DS3 Crossback E-TENSE a další modely, a přináší tak zajímavou výbavu za rozumnou cenu. Ba co víc, za méně peněz nabídne v několika ohledech více, než jiní električtí konkurenti a na českém trhu předběhla Corsa-e i mateřský Peugeot, jehož e-208 je sice stylovější, ale také o něco dražší.

Technické parametry Opel Corsa-e (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 060 × 1 809 × 1 437 mm, 1 455 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 330 km
Cena od879 990 Kč

Design: elektromobil incognito

V průběhu testu to budu psát zřejmě ještě hodně krát, ale přesně takové auto na trhu chybělo. Velikostně, elegancí a jednoduchostí. Corsa-e vypadá úplně stejně jako její spalovací sourozenec a zvenku těžko rozeznáte, že jde o elektromobil. Má elegantní, ale konzervativní tvary a pro ty, kteří chtějí normálně vypadající auto s elektrickým pohonem menší velikosti s cenovkou výrazně pod milion korun, je Corsa-e v současnosti vlastně jedinou možností.

Normální ale neznamená nudná. Naopak, Corse to skutečně sluší. Kromě základní výbavy (789 tisíc Kč) si můžete pořídit i vyšší výbavu e-Elegance (829 tisíc Kč) nebo sportovně vyhlížející e-GS Line, kdy obě mají například LED světla a dále si můžete přikoupit doplňkovou výbavu včetně skleněné střechy.

Elektrickému Opelu to sluší a prakticky nikdo nepozná, že jde o elektromobil

Náš testovaný vůz byl právě ve verzi Elegance s černě lakovanou střechou, chromovými lištami a příplatkovými 17palcovými koly (standardní jsou 16palcová) a autu to prostě slušelo. A jak tedy na ulici poznáte, že jde o elektromobil, nikoliv o benzinovou/naftovou verzi? Kromě absence výfuku snad jen pomocí malého loga „E“ na B sloupku a samozřejmě dle označení na zádi. Jinak je to skutečný incognito elektromobil a tváří se jako standardní Corsa, což může být pro někoho plus.

Technika a výbava: vítej do PSA

Jak už bylo řečeno, Corsa-e je v podstatě sourozencem Peugeotu e-208, ale i e-2008 nebo DS3 Crossback E-TENSE . Všechna auta používají stejnou platformu pro elektrická vozidla koncernu PSA, do které je zabudována baterie s kapacitou 50 kWh a elektromotor uložený pod kapotou s výkonem 100 kW. Jde o stejné auto, jaké si můžete pořídit i v benzinové/naftové verzi, oproti kterým ale elektromobil nemá nijak zmenšený vnitřní prostor.

Opel Corsa-e (2019)

I přes baterii s poměrně vysokou kapacitu se podařilo dostat hmotnost pod 1,5 tuny, pohotovostní hmotnost auta je 1 455 kg, což je o 300 kg více, než má nejsilnější zážehová varianta. Díky elektromotoru jsou ale i tak dynamické parametry u elektromobilu znatelně lepší a na stovku se z nuly auto dostane za 8,1 vteřiny (nejsilnější zážehová verze za 8,7 s), o další jízdní dynamice nemluvě. Jediným omezením je maximální rychlost 150 km/h, která je pochopitelně znatelně nižší než u spalovacích verzí, v Česku nás ale toto omezení trápit nemusí.

Zatímco spalovací verze ale pořídíte v nižší výbavě už za zhruba 350 tisíc korun, na elektromobil si musíte připravit minimálně 780 tisíc. Takové srovnání ale není úplně férové a pokud bychom chtěli porovnat výkonově podobné verze a zvolili bychom nejsilnější benzinovou variantu s 96 kW, kterou bychom dovybavili alespoň do základní výbavy, kterou poskytuje nejlevnější verze elektromobilu, dostali bychom se na částku 536 tisíc Kč. Vzhledem k výrazně levnějšímu následnému provozu elektromobilu už to pak není tak markantní rozdíl, ale pochopitelně je nutné si vypočítat, zda se vám elektromobil dle vašeho použití vyplatí.

Už základní verze Corsy-e za 789 tisíc Kč je hezky vybavené auto, kterému nechybí bezklíčkové odemykání a startování, dešťový senzor, rozpoznávání dopravních značek, automatická klimatizace či tempomat. Příplatková výbava je pak naceněná velmi příznivě a za parkovací asistent dáte 9 tisíc Kč, za navigační systém včetně 10palcového displeje pak 20 tisíc Kč a stejnou částku zaplatíte i za panoramatickou střechu. Kožené čalounění vás pak vyjde na 30 tisíc Kč. Pokud si svoji elektrickou Corsu vybavíte vším, co Opel nabízí, dostanete se na rovný milion korun včetně DPH, což je za elektromobil stále zajímavá cena.

Interiér: německá účelnost

Vnitřek auta je jednoduchý, leč elegantní. Bohužel se opět opakuje neduh stejný u mnoha elektromobilů, které vycházejí z mnohem levnějších spalovacích sourozenců, a to jsou prakticky všudypřítomné tvrdé plasty. U auta za 800 tisíc korun bych si přeci jen představoval trochu lepší zpracování, zde však vládne účelnost. Základní textilní sedačky jsou poměrně pohodlné, se solidním bočním vedením a určitě bych je neoznačil jen za městské. Dobře se na nich sedí i na delších cestách. My jsme měli příplatková kožená sedadla, která mohu určitě doporučit Stejně tak dobře padne do ruky sportovní kožený volant. Plastová tlačítka na něm a na přístrojové desce se také dobře tisknou, jsou přehledně uspořádána a je vidět, že zde Opel přemýšlel.

Pochválit musím dvojici velkých displejů, zejména ten před řidičem. Má hezkou grafiku, je přehledný, s mnoha různými zobrazeními a dokonce si na něj můžete umístit i navigaci, což u aut této cenové kategorie vůbec není běžné. Rychlost je hezky zobrazena v horní části displeje, není tak potřeba tolik klopit zrak. Za mě jednička s hvězdičkou.

Opel Corsa-e (2019)

Místa na zadních sedadlech samozřejmě není na rozdávání, i tak ale Corsa-e příjemně překvapila a se svými 185 cm jsem si sám za sebe pohodlně sednul a nic mě neomezovalo. Osoby vyšší než 190 cm se ale dozadu pohodlně neposadí. Trochu mě mrzí, že na podlaze u zadních sedadel nechal Opel vyvýšený středový tunel, který je u elektromobilu zbytečný, pozitivní ale je, že nebyla nijak zvýšena podlaha kvůli baterii a sezení vzadu je pohodlné.

Kufr má jen o trochu menší objem než spalovací verze, konkrétně 267 litrů. Stále ale jde o solidní hodnotu, která pro běžné používání bez problémů postačí. Vzhledem k tomu, že je pod přední kapotou motor, nemá auto přední kufr, ale na to jsme si u elektromobilů, které sdílí karoserii se svými spalovacími sourozenci, bohužel už zvykli.

Opel Corsa-e (2019)

Do interiéru si můžete přidat celou řadu užitečných prvků. Telefony lze nabít nejen ze dvou USB portů, ale i bezdrátově. Už v základu je přítomné bezklíčkové odemykání a startování, potěší i vyhřívání sedadel a volantu.

Chytré systémy a funkce: základ, ale on-line

Hlavní displej má v případě příplatkové výbavy 7 palců a ovládá se jen dotykem. Systém je přehledný a rychlý, umí ale jen naprostý základ, tedy rádio, spárování s vaším telefonem a přehrávání hudby či ovládání hovorů. Prakticky nic dalšího na něm nehledejte. Tváří se sice, že má podporu pro instalaci dalších aplikací, zde ale vyskakovaly jen nesrozumitelné maďarské hlášky. S překlady má obecně Opel problém, protože například v navigaci se čeština míchá s angličtinou. Infotainment ale podporuje i Apple CarPlay a Android Auto, což jsem využíval nejčastěji.

K dispozici je však i základní navigace, která funguje celkem dobře, dokonce obsahuje i živé dopravní informace stahované přes internet. Zamrzí však, že si Opel nedal příliš práce s přizpůsobením navigace pro elektrický provoz. Nabíjecí stanice sice v databázi jsou, ale po stisknutí tlačítka pro hledání bodů zájmu je není možné vyhledat a auto nabízí jen čerpací stanice. Při plánování delší trasy pak auto nenavrhuje nabíjecí stanice po cestě a nabíjecí zastávky si musíte udělat sami. K dispozici je však zobrazení elektrického dojezdu, i když formou obyčejné kružnice.

Displej před řidičem musím pochválit za přehlednou grafiku, několik módů zobrazení a dokonce i navigaci

Opel Corsa-e umí být on-line a můžete ji ovládat skrze mobilní aplikaci My Opel, která je ale hodně základní. Například ve srovnání s o polovinu levnější elektrickou Škodou Citigo iV postrádá celou řadu funkcí, což zamrzí. Aplikace on-line ukazuje dojezd a procento nabití, také lze plánovat odložené nabíjení nebo aktivovat nezávislou klimatizaci či vytápění, případně jej naplánovat. Bohužel ale není možné zobrazit polohu vozidla dle GPS, auto zamknout/odemknout a chybí i další pokročilejší věci.

Aplikace má pouze základní funkce a umožňuje pouze na dálku spustit klimatizaci a ovládat nabíjení. Neukáže ale polohu auta a neumí vůz třeba zamknout.

Corsa-e není technologiemi nadupané auto, ale základní asistenční systémy mít můžete. Nechybí parkovací kamera nebo třeba aktivní asistent jízdy v pruzích, který vás, zejména na dálnici, základně udrží v pruhu. Potěší rozpoznávání dopravních značek, které je dokonce v základu, na displeji před řidičem tak vždy vidíte, jaká je maximální povolená rychlost. Nechybí ani indikace vozu v mrtvém úhlu, stejně jako LED Matrix světlomety za příplatek. Vůbec poprvé si tak můžete objednat matrixová světla v autě této velikosti.

Infotainment má pouze základní funkce a zamrzí chyby v překladu nebo místy maďarské či anglické texty místo českých. Naštěstí ale nechybí Android Auto a Apple CarPlay

Jízdní vlastnosti: elektrický pohodář

Opel Corsa-e je jízdně velmi příjemné auto. Je to elektromobil, tedy hezky tichý a pochválit musím fakt, že do interiéru neproniká prakticky vůbec zvuk elektromotorů. I při vyšších rychlostech na dálnici je Corsa dobře odhlučněná a překvapivě komfortní. Vůbec se v ní necítíte jako v malém autě, k čemuž přispívá i dobrá stabilita. Naladění podvozku i řízení je celkově komfortní a Corsa je v tomto hodně podobná elektrickému Nissanu Leaf a nečekejte sportovní hot-hatch.

Zatímco při jízdě je auto prakticky tiché, poměrně výrazný pištivý zvuk, zejména zvenku, se ozývá při zpomalování s rekuperací. Nijak to nevadí a v interiéru slyšet moc není, ale je to zajímavé. Rekuperaci si lze nastavit pomocí voliče jízdního režimu. V klasickém režimu D rekuperujte jen mírně, silněji pak zpomaluje vůz v režimu „B“, ale ani tak se Corsa neovládá jedním pedálem a i v normálním provozu jsem občas na brzdu musel šlápnout. Také po puštění nohy z plynu zcela nezastaví a kolem 10 km/h je potřeba dobrzdit.

Opel Corsa-e (2019)

V městském provozu je výkon synchronního motoru 100 kW znát a je to příjemně svižný elektromobil, opět srovnatelný právě s dynamikou Nissanu Leaf. Z nuly na padesát vystřelí Corsa za 2,8 vteřiny, na stovku jí to trvá 8 vteřin. Pochválit musím protiskluzový systém a i když má Corsa-e přední náhon, netrpí protáčením kol jako například e-Golf. Pozitivní je, že ani na dálnici vozu síla moc neubývá, i v táhlých stoupáních na D1 solidně zrychluje až po maximální rychlost 150 km/h, kde další rozlet utne omezovač. I když je Corsa-e primárně městské a příměstské auto, vůbec se s ním nebojte vyrazit na delší cestu. Poskytuje dostatek komfortu i dynamiky.

Můžete si zvolit jeden ze tří režimů, které se odlišují ochotou zrychlovat a reakcí na plynový pedál. Já jsem většinou jezdil v režimu Normal, ale k dispozici je i Sport a obligátní Eco, ve kterém jsou ale už reakce auta poměrně gumové.

Spotřeba a dojezd: nebojte se vyrazit i někam dál

Opel Corsa-e je elektromobilem nové generace, pro který už není problém reálně ujet 300 kilometrů a díky velmi rychlému nabíjení se s ním dá vcelku pohodlně cestovat i na delší vzdálenosti. Nemusíte se tak omezovat jen na dojíždění do práce nebo pojížďky po městě. Pokud bych nepotřeboval velké auto, bez problémů bych si Corsu-e dokázal představit i jako primární auto do rodiny, se kterým se není potřeba omezovat.

Elektrická Corsa-e na nabíjecích stanicích ČEZ a PRE v Praze

Ve městě jsem se pohyboval se spotřebou průměrně kolem 15 kWh/100 km a reálný dojezd činí v tomto typu provozu zhruba 300 kilometrů. Mezi městy se dá jezdit za 13 kWh/100 km. Ano, jsou to celkově hodnoty vyšší než třeba u Hyundai Ioniq nebo Tesly Model 3, což jsou navíc obecně větší auta. Na dálnici to pak Corse-e příliš nesvědčí a na 80 km úseku po D1 z Prahy a na stejném úseku zpět jsem dosáhl spotřeby průměrně 19,5 kWh/100 km při běžné dálniční rychlosti dle limitů. To znamená, že z Prahy do Brna bez problému dojedete, ale dál už ne. Nepraktické také je, že se nikde nezobrazuje procento nabití baterie. To musíte odhadovat z osmi dílků na displeji před řidičem. Naštěstí ukazatel dojezdu je docela přesný a dá se na něj spolehnout.

Corsa-e má ve výbavě tepelné čerpadlo pro temperování interiéru, které je obecně energeticky úspornější. Baterie má také kapalinový tepelný management, dojezd v zimním režimu by se tak neměl snížit o více než 10 až 15 procent.

Opel Corsa-e (2019)
Díky nabíjení s výkonem až 100 kW se Opel hodí i pro delší cesty

Na hlavním displeji infotainmentu je k dispozici i velmi jednoduchý režim pro zobrazení elektrického provozu, se kterým si ale Opel bohužel moc práce nedal. Vidíte tok energie, celkovou spotřebu za zadaný časový úsek a nastavit můžete ještě jeden čas pro odložené nabíjení, a to je vše. Chybí omezení výkonu pro nabíjení, limitu nabíjení třeba jen do 80 %, podrobnější informace o spotřebě a dojezdu a vůbec cokoliv dalšího.

Opel Corsa-e (2019)

Nabíjení: premiant se 100 kW

Nabíjení je disciplína, kde Corsa-e díky nové platformě PSA exceluje a svoje konkurenty doslova deklasuje. Z rychlonabíjecích stanic se totiž umí nabíjet výkonem až 100 kW, což se blíží výkonu mnohem dražších aut. Tento parametr je velkou konkurenční výhodou oproti jiným cenově podobným i dražším elektromobilům, kde je stále standardem maximální výkon kolem 50 kW, v případě Hyundai Kona nebo Kia e-Niro kolem 70 kW.

Jak rychle se nabíjí Opel Corsa-e?

Jak je vidět, 100 kW dokáže Corsa-e skutečně dosáhnout, i když jen na velmi krátký časový úsek do zhruba 20 % nabití. Poté nabíjecí výkon spadne na necelých 80 kW, tam se ale drží prakticky až do 50 %, což jsou oproti konkurenčním elektromobilům ve stejné cenové hladině výrazně lepší hodnoty. Z 13 % na 50 % jsme auto nabili jen za 13 minut. 50 % přitom znamená dojezd ve městě 150 kilometrů, mimo město asi 170 kilometrů, na dálnici pak 120 kilometrů.

Z 13 % do Délka nabíjení
50 % 13 minut
70 % 24 minut
85 % 39 minut
99 % 71 minut

Při 50 % nabíjecí výkon skokově klesne na 53 kW, kolem této hodnoty se ale drží až do 70 %, stále tak jde o lepší výkon, než má většina konkurenčních elektromobilů v této cenové hladině. Ze 13 % na 70 % jsme se dostali jen za 24 minut, což je stále velmi slušná hodnota. Se 70 % nabití se už dostanete o 200 kilometrů dál, na dálnici pak zhruba o 160 kilometrů. Právě do 70 % se Corsu-e vyplatí nabíjet, poté totiž výkon výrazně klesá na 28 kW, na kterém se drží do 85 %, na něž se dostaneme ze 13 % za 39 minut. Poté výkon dále klesne na 11 KW a pokud opravdu nepotřebujete plný dojezd, nemá smysl dál nabíjet.

Opel Corsa-e (2019)
Nabíjení na PRE Hyperchargeru

Obecně tak lze říci, že s Corsou-e se na delších trasách vyplatí dělat častější a kratší 20minutové zastávky po zhruba 150 kilometrech, díky čemuž se maximalizuje využití nejvyššího výkonu nabíjení. Samozřejmě je podmínkou nabíjení na ultrarychlých nabíjecích stanicích s výkonem nad 50 kW.

Při nabíjení jsme se bohužel setkali s netypickými problémy. Při stavu baterie 91 % šlo o opakovanou chybu, kdy auto odmítlo dále nabíjet a vždy nabíjení ukončilo, i když jsme nikde neměli nastaven limit nabíjení, který ani u rychlonabíjení nastavit nelze. I když jsme auto opakovaně připojovali a odpojovali, přes 91 % jsme se nedostali. Až na třetí pokus bez změny jakéhokoliv nastavení se nabíjení rozběhlo a doběhlo až do 100 %. Zároveň bohužel Opel postihuje několik nepříjemných bugů při nabíjení. Například zcela špatně přepočítává počet nabitých kilometrů za hodinu. Při ultrarychlém nabíjení výkonem přes 90 kW ukazoval zcela nesmyslnou rychlost nabíjení 22 km za hodinu. Jakmile nabíjecí výkon klesne na hodnotu kolem 50 kW, začne auto počítat správně. Zajímavé je, že třeba v mobilní aplikaci je vše v pořádku.

Opel Corsa-e (2019)
Auto nehlásí nabíjecí výkon a ukazuje pouze přepočet na kilometry, který je ale u rychlejšího nabíjení zcela nesmyslný

Co je ale snad ještě nepříjemnější, je, že při nabíjení se odečítá průměrná spotřeba, a to drasticky. K nabíječce jsme přijížděli s dlouhodobou průměrnou spotřebou podle palubního počítače 15 kWh / 100 km, při odjezdu jsme měli dlouhodobou spotřebu už jen 2 kWh / 100 km, a to za stejnou ujetou vzdálenost. Tohle je poměrně nepříjemné a stěžovalo nám to odečet reálné spotřeby, stejně jako to samozřejmě bude působit problémy i řidičům.

Součástí výbavy Opelu Corsa-e je i příplatková třífázová 11kW palubní nabíječka (základem je jednofázová 7,4 kW), díky které nabijete auto i z pomalých nabíjecích AC stanic nebo doma z třífázové zásuvky z 0 na 100 % za 4 hodiny. Celkově je tedy Opel Corsa-e po stránce nabíjení velmi příjemným překvapením a mezi elektromobily této cenové relace exceluje. Škoda, že celkový výborný dojem kazí zbytečné softwarové bugy, které je ale velmi jednoduché odstranit. Pak bude Corsa-e společně se svými sourozenci z koncernu PSA v dané cenové relaci, co se nabíjení týče, bez konkurence.

Závěr: povedený elektromobil nejen do města

Opel Corsa-e mě příjemně překvapila a zavedené elektromobily v podobě konkurenčního Nissanu Leaf nebo Renaultu ZOE získávají velmi vážného soka. Opel boduje vzhledem, vnitřním prostorem, ale hlavně velmi rychlým nabíjením a solidním dojezdem. I když jde o malé auto B segmentu, bez problémů se s ním dá vyrazit na delší trasy. Díky tepelnému managementu baterie není problém opakované rychlonabíjení.

Opel Corsa-e (2019)

Pochválit musím také dobře zpracovanou dvojici displejů, škoda jen, že si ale Opel nepohrál víc s vyladěním auta pro elektrický provoz. Těžší nalezení nabíječek v navigaci, chybějící pokročilejší funkce pro provoz elektromobilu nebo nepříjemný bug s odečítáním spotřeby jsou však věci, které lze softwarově odstranit.

Opel Corsa-e (2019)

Rozměry4 060 × 1 809 × 1 437 mm, 1 455 kg
Výkon100 kW
Baterie50 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)330 km

I přesto je Opel Corsa-e velmi zajímavým elektromobilem, který by měli reálně zvážit všichni, kdo uvažují nad menším elektrickým autem, jež bude doma jak ve městě, tak na delších cestách a zároveň nabídne relativně příznivou cenu.

opel-corsa-e-2019
Klady
  • elegantní vzhled
  • příznivá cena
  • dobře zpracovaný displej před řidičem
  • velmi rychlé nabíjení
Zápory
  • omezená mobilní aplikace
  • chyby v zobrazení spotřeby
  • špatný překlad v infotainmentu
Diskuze ke článku
Vladimir Hladová Liska
Vladimir Hladová Liska
Nepouzitelny elektrosrot
Petr Jedlička
Petr Jedlička
No celkem bych měl k článku výhrady. Vozidlo se do plného stavu nabije dle výběru dobíjecí stanice . Pokud použijete běžnou dobíjecí stanici , trvá dobíjení 4,5 hodiny . Další rozpor je v dojezdu. Reálný dojezd je 220 - 230 km při zapnuté rekuperací v městském provozu. Upozorňuji, v běžném užívání . Vozidlo jsem měl k dispozici 10 dní a tak můžu hodnotit. Vozidlo jsem testoval reálných podmínkách a nijak jsem se neohlížel na fakt , že jde o elektroauto. Jinak je to první elektromobil , který se tváří jako normální auto a tak se i chová . Bohužel , velikosti je to spíše druhé auto do rodiny nebo pro důchodce. Nicméně pořizovací cena je stále vysoká a ani nižší náklady na provoz investici nevrátí.
Za mě auto pěkné, kvalitní zpracování , příjemné ovládání , ale vysoká cena .

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze