Nextbase 522GW
test

Nextbase 522GW

Chytrá palubní kamera, kterou je radost používat
3

Takříkajíc povinnou výbavou každého řidiče by v dnešní době měla být podle mého názoru také palubní kamerka, která dokáže ušetřit spoustu starostí a podstatně usnadnit řešení případné havárie. V čem je unikátní Nextbase 522GW, která kromě záznamu videa nabídne také několik chytrých funkcí?

Výrobce Nextbase, který nedávno oficiálně vstoupil na náš trh, nabízí široké portfolio palubních kamerek pro méně i více náročné řidiče, přičemž testovaný model Nextbase 522GW je takřka na pomyslném vrcholu. Jestli se nákup této palubní kamery vyplatí, to prozradím v této recenzi.

Obsah balení: tak to má vypadat

V balení je vše potřebné a ještě něco navíc. Bezpečně je zde uložena kamerka i veškeré příslušenství, tedy plastový nástroj pro zavedení napájecího kabelu pod „tapecírunk“, dále dva nalepovací polštářky výrobce 3M, držák „Click&Go PRO“ s GPS, přísavný držák jako alternativa, USB kabel k připojení autokamery k počítači a samozřejmě i čtyřmetrový napájecí kabel s vyjímatelným feritovým jádrem pro přívod energie ze slotu pro zapalovač. Palubní kamera Nextbase 522GW dorazí pečlivě zabalená a v balení najdete pochopitelně i veškeré manuály či sadu nálepek od výrobce.

Konstrukce a instalace: skvělý design, jednoduchá instalace

Co se postupu instalace kamerky týče, nevyčnívá testovaný model nijak z řady. Osobně jsem tedy nejprve zapojil a poté skryl dodávaný kabel za čalounění ve sloupku a u stropu a následně jsem jej připojil k držáku „Click&Go PRO“, který stačí nalepit na čelní sklo. Přímo výrobce v dodávaném návodu relativně podrobně popisuje, jak najít vhodné umístění pro kamerku. U mého vozu to bylo na straně spolujezdce, kdy z pohledu řidiče při běžném posedu kamerku není možné vidět, avšak v případě potřeby mohu na kamerku vcelku pohodlně dosáhnout. Alternativou je pak přichycení k držáku s přísavkou. Pokud si však Nextbase 522GW nepřenášíte z auta do auta, pravděpodobně není důvod, proč nevyužít dříve zmíněný držák, který zprostředkovává rovněž GPS připojení. Líbí se mi také, že kabel obsahuje vyjímatelná feritová jádra kvůli případnému rušení.

Palubní kameru s držákem spojuje magnet, v tomto případě se jedná o patentovaný mechanismus využívající neodymové magnety. Ve srovnání s ostatními palubními kamerami s magnetem, které jsem měl možnost vyzkoušet, mi zpočátku přišla síla magnetů možná až příliš vysoká. S trochou nadsázky to snadno poznáte tak, že si nebudete při oddělávání kamery z držáku jistí, jestli vám v ruce zůstane pouze kamera, kamera s držákem, nebo kamera s držákem i čelním sklem. Jedná se však spíše o zvyk a o to přijít na správný grif, jak kameru relativně rychle sundat, což jsem dělával v mrazivých teplotách, když jsem věděl, že se autem pár dní nikam nevydám. Použité magnety se rozhodně postarají o to, že kamera neodletí ani v případě větší havárie, což může hrát klíčovou roli pro bezpečnost posádky, kterou by mohla letící kamera zranit, i získání nahraného záznamu.

Kamera je vybavena 3" dotykovým IPS LCD displejem.

Samotná kamera nepatří k nejmenším, koneckonců ani nemůže, neboť je vybavena velkým 3" dotykovým IPS LCD displejem. Ačkoliv se tedy nejedná o jednu z těch ultramalých „krychliček“, je mi její design velmi sympatický, a to hned z několika důvodů. Tak například má pouze dvě fyzická tlačítka – jedno pro vypnutí/zapnutí a druhé pod displejem s červenou linkou, po jehož zmáčknutí se záznam uzamkne, tedy v budoucnu nepřemaže. Toto tlačítko je velmi snadno nahmatatelné, takže ho můžete zmáčknout, i když se na kameru nedíváte a pouze se k ní během sledování cesty natáhnete.

Na těle kamery pak kromě objektivu, displeje a již zmíněných tlačítek najdeme také magnetickou plošku (kterou lze zakrýt), slot pro microSD kartu, zdířky pro mikrofony a také USB. Nechybí ani konektor pro připojení klasické zadní kamerky nebo kamery, která snímá interiér vozu (vhodná například pro taxikáře) a částečně i to, co se děje za vozidlem. Ačkoliv to zrovna u palubních kamer není až tak důležité, musím uznat, že se Nextbase 522GW povedla i po designové stránce a oproti většině lacině vypadající konkurence působí prémiově.

Nextbase 522GW
Sada pro zapojení do pojistkové skříně

Napájení ze slotu zapalovače u tohoto modelu není jediný způsob, jak kameru zásobovat energií. Výrobce nabízí přibližně za pět set korun montážní sadu se vším, co je potřeba k zapojení kamerky do pojistkové skříně (včetně ochrany před vybitím autobaterie). Uživatelům tak nic nebrání v připojení kamery tímto způsobem.

Ovládání a funkce: jednoduché ovládání, bohaté funkce

Prvotní nastavení kamery probíhá skrze dotykový displej, který mě přivítal přehledným menu, v němž jsem se během pár sekund zorientoval a vše nastavil ke spokojenosti. Díky přiloženému kabelu jsem si navíc kameru mohl nastavit pěkně v pohodlí domova, nikoliv na sedadle spolujezdce se zapnutým motorem v garáži nebo někde na parkovišti.

Nextbase 522GW

Zobrazovací panel má přitom kromě velké uhlopříčky i jemné rozlišení, ale hlavně vysoký jas a bezproblémové pozorovací úhly. Pokud se trochu nakloním, mohu tak i ze sedadla řidiče nahlédnout na displej kamerky, na kterém nemám problém rozpoznat, co je na záběru.

Jakmile si kamerku nastavíte, můžete ji spárovat s chytrou aplikací MyNextbase, která bude kameru udržovat aktualizovanou na nejnovější firmware, ale také nabídne spoustu zajímavých doplňkových funkcí. Kromě funkce knihovny, kde si můžete ukládat videonahrávky (ty se poté nacházejí přímo v úložišti telefonu), se jedná o funkci SOS, která funguje i v ČR a v případě nehody je schopná přivolat pomoc. Pokud tak máte starší vůz bez schopnosti automaticky přivolat záchranku a poskytnout důležité zdravotní informace, může se jednat o zajímavou bezpečnostní funkci. Stejně tak neschází možnost si nechat do telefonu automaticky poslat záznam v případě havárie, s čímž je spojena i možnost jej automaticky odeslat pojišťovně (ale klidně i komukoliv jinému, například rodiči, který vůz zapůjčil potomkovi). Dále v aplikaci najdeme možnost základní editace záznamů nebo si nechat vykreslit údaje z akcelerometru a GPS u konkrétního záznamu.

Neméně zajímavou funkcí je pak podpora chytré asistentky Alexa. Pokud si tuto možnost aktivujete, můžete za jízdy Alexe například dát povel, aby vám přečetla knihu nebo jí dávat příkazy, aby spustila vybrané spotřebiče ve vaší domácnosti apod. Samozřejmě však chytrou asistentku používat nemusíte a mikrofony můžete deaktivovat, tudíž bude kamerka pouze zaznamenávat obraz bez audia.

Upravit si lze i zvuková upozornění, takže vás například při každém uzamknutí záznamu kamera upozorní krátkou znělkou. Automatické uzamknutí záznamu má na starosti akcelerometr, u něhož lze nastavit citlivost. I při střední citlivosti je kamera poměrně citlivá (občas uzamkne záznam například i při zavření dveří), rozhodl jsem se mít tedy citlivost nastavenu na možnost nižší.

Nextbase 522GW

S tím se pojí i tzv. inteligentní parkovací režim, který zaznamená náraz či pohyb vozidla (kdyby jej například odtáhli). Tato funkce je obzvlášť užitečná, pokud parkujete na místech, kde hrozí riziko, že někdo při parkovacím manévru poškodí váš vůz. Pokud takový řidič odjede z místa činu bez zanechání kontaktu, máte alespoň záznam události, se kterým se můžete obrátit na policii. V tomto ohledu jistě potěší, že integrovaná baterie kamerky by měla podle mých zkušeností zvládnout minimálně 10 minut záznamu, tj. 10 nahrávek, pokud si zvolíte záznam o délce jedné minuty (maximum jsou tři minuty), což je chvályhodná hodnota. Některé kamery jsou totiž bohužel schopny na integrovanou baterii pořídit maximálně jednu či dvě krátké nahrávky, a pokud do vás někdo nacouvá ve chvíli, kdy je už kamera vybitá, máte smůlu, budete bez záznamu.

Co se týče integrované GPS, musím vyzdvihnout vysokou přesnost i rychlé „naběhnutí“ po výjezdu z tunelu. U levnějších palubních kamer se mi nezřídka stávalo, že i po vyjetí z tunelu trvalo třeba i deset sekund, než se GPS chytne, v tomto případě to bylo přibližně během dvou až tří sekund.

GPS naběhne po výjezdu z tunelu během dvou až tří sekund.

Možná si při srovnání s některou z konkurenčních kamer říkáte, že je škoda, že nemá Nextbase například funkci upozornění na radary, za mě osobně je to však spíše dobře. Líbí se mi, že se Nextbase snaží zaměřit pouze na opravdu praktické funkce a nikoliv zbytečnosti, jako je právě detekce radarů, která snad nikdy nefunguje přesně, tudíž se na tyto funkce stejně nemůžete plně spoléhat. S přihlédnutím k alternativním možnostem, jak být upozornění na policejní hlídky, radary a měření rychlostí (Waze) je podle mě navíc další „hlídač“ radarů v palubních kamerách opravdu zbytečný.

Kvalita nahrávek: krásná podívaná

Kromě jednoduchého ovládání, širokých možností nastavení či smysluplné nabídky doplňkových funkcí testovaný model nezklame ani v oblasti kvality videonahrávek. Videa je možné natáčet maximálně v kvalitě 1440p s 30 snímky za sekundu, případně ve Full HD s 30/60 FPS.

Absence 4K může vzhledem k pořizovací ceně trochu zamrzet, každý kdo se však alespoň trochu zajímá o natáčení videí, dobře ví, že jen samotné rozlišení záznamu není všechno. V tomto případě sehrává důležitou roli zabudovaný polarizační filtr, který eliminuje odrazy a oslnění, které může zakrýt důležitý detail na videozáznamu. Chvályhodný je rovněž rozsah 140 stupňů, který se postará o to, že budete mít záznam všeho, co se před vozem děje. Díky uchycení držáku a kamerky také není problém s kamerkou různě kroutit do všech stran a najít ideální úhel pro nejlepší záběr.

Nechybí ani možnost nahrávat kromě zvolené kvality simultánně v nízké kvalitě, a to v rozlišení 848 × 480 pixelů, kdy takovýto záznam zabere přibližně desetkrát méně úložiště než záznam ve 1440p (2 560 × 1 440 pixelů), tudíž je velmi snadné jej rychle odeslat. Právě z tohoto důvodu je tato funkce přítomna, neboť lze v případě havárie záznam ve snížené kvalitě (která je však stále více než dostatečná pro analýzu vzniklé situace) zaslat pojišťovně. V zahraničí Nextbase spolupracuje s několika pojišťovnami, které řidičům využívajícím kamery Nextbase dokáží nabídnout slevu na pojištění. V České republice podle mých informací Nextbase momentálně vyjednává s potenciálními partnery, tudíž se teoreticky můžeme do budoucna těšit na tuto možnost i u nás. Jedná se podle mě o velmi rozumné řešení, které řidičům usnadní řešení havárie a zároveň ušetří výdaje za pojištění.

Zhodnocení: palubní kamera, kterou je radost používat

Nextbase 522GW je skvělou volbou pro všechny řidiče, kteří hledají spolehlivou palubní kameru s vysokou kvalitu záznamu, snadným ovládáním a k tomu i řadou praktických chytrých funkcí. Testovaná palubní kamera se sice neřadí k nejlevnějším, vyšší pořizovací cenu vám však bohatě vynahradí výše zmíněnými funkcemi spolu s povedenou chytrou aplikací.

Foto: Petr Vojtěch, fdrive.cz; Nextbase

Klady
  • bohatý obsah balení
  • vysoká kvalita záznamu
  • silné magnetické uchycení
  • kvalitní zpracování
  • podpora Alexy + další chytré funkce
  • povedená chytrá aplikace
  • velký 3" displej s vysokým jasem
Zápory
  • rychlé odpojení kamery vyžaduje cvik
Diskuze ke článku
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Udělat povinnou výbavu kameru, která bude zaznamenávat nehody by mi dávalo mnohem větší smysl než ty ostatní věci, které EU tlačí jako detektory alkoholu, hlásiče rychlosti...
Jan Nudera
Jan Nudera
No jo ale má to také stinné stránky . při kontrole policista může zjistit styl vaší jízdy.
Franta Kulisek
Franta Kulisek
Presne takto nema vypadat kamera do auta ..... proc to ma objektiv jak zrcadlovka s 40x zoomem, kdyz je tam pidisenzor a zadna optika??? To je presne delana technika pro blbecky, aby mohli jakoze machrovat, ze maji kvalitni kameru .... pritom i ze zaznamu je patrne, ze to neni zadne terno .... kdyby se melo jednat o fakt dobrou kameru, tak by v prve rade nemela displej, ten je u palubni kamery UPLNE K NICEMU!!! Zvlast kdyz se ovlada pres mobil .... kamera ma zabirat jen minimum mista a hlavne nema byt cilem zlodeju! Tahle kamera jde presne proti cele logice! Kamera ma mit velikost snimace, ktery se nekam prilepi a neni videt a nikoho neobtezuje ..... pak dratem vedena k elektronice pod tapec u spolujezdce, kde se vetsinou kamera zapojuje k elektrice do lampicky na stinitku .... to bych asi padl na prdel z takove kamery ...... pitomost s velkym displejem a obludne nesmyslnym radobyobjektivem me posazuje na prdel spis zcela tristni cenou za tak kokotsky vyrobek ..... sorry jako ....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze