Lexus NX 300h
test

Lexus NX 300h

Ranní lekce jógy
1

Málokterá automobilka ve mě po testovacím týdnu nechává takový pocit klidu jako Lexus. Speciálně hybridní modely vás absolutně nenutí sportovat (snad až na model LC 500h) a dodávají vám pocit vyrovnanosti, téměř jako po hodině jógy. V posledních letech navíc Lexus přidal design, který je často srovnáván s vesmírnou lodí. Nejprodávanějším modelem značky je aktuálně model NX 300h, který jsme se rozhodli vyzkoušet. Jak spolu funguje výstřední design s konzervativním pohonným ústrojím a podvozkem nastaveným do velké pohody?

Model NX je takovou zlatou střední cestou. Velké RX se nabízí také v sedmimístné verzi a pro většinu zákazníků už je to docela velký „zásek“ do rodinného rozpočtu. Malé UX, které se na svou premiéru teprve chystá, navíc nepokryje potřeby celé rodiny. Prostřední NX za 899 000 Kč se tak na první pohled jeví jako nejlepší volba, navíc jej můžete koupit na operativní leasing.

Vnější design: ostré křivky

Troufalý, šokující, agresivní? Asi bych se nebál použít všechna tato přídavná jména. Zároveň jsem si však na vřetenovitou přední masku s bumerangem v předním světlometu zvykl z ostatních modelů. Mezi crossovery se podobné excesy dobře omlouvají a osobně je mi to mnohem sympatičtější než v případě takového Opelu, kde se automobilka vyloženě bojí, aby něco neudělala špatně. Lexus světla osadil LED technologií a blinkry umí sekvenčně napovídat směr odbočení, což přidává na wow efektu.

Zadní část je pořád silně prokreslena ostrými řezy v karoserii, avšak celkové vzezření je již klidnější než přední část. Na délku modernímu crossoveru naměříte 4 630 mm, na šířku se sklopenými zrcátky 1 845 mm a do výšky 1 645 mm. K tomu vezměte v potaz rozvor 2 660 mm a bude vám jasné, že o malý crossover nejde. Ve srovnání s konkurencí se řadí spíše mezi větší harcovníky. Takové BMW X3 však v poslední generaci hodně povyrostlo – na něj si Lexus rozměry ještě troufnout nemůže.

Technické parametry Lexus NX 300h (2015) AWD F Sport

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 630 × 1 845 × 1 645 mm, 2 395 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4
Výkon145 (114) kW, 197 (155) koní, točivý moment: 210 Nm
Baterie?
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 800 km
Cena od1 050 000 Kč

Technika a výbava: tichý pohodář

V čím více vozech jsem tento pohon zažil, tím víc se mi líbí. Musíte však od něj očekávat jiné věci než například od BMW a respektovat jeho přístup. Maximální výkon 197 koní nevypadá nějak zle, o výkonu to však není. Vůz kombinuje benzinový 2,5litrový čtyřválec se silou dvojice elektromotorů o výkonu 143 a 68 koní, přičemž slabší z dvojice elektromotorů pohání zadní nápravu.

Hlavním důvodem, proč je auto naladěno „do pohody“, je však převodovka. Jde o elektronicky řízenou převodovku s plynule proměnným převodem známou především pod zkratkou c-CVT. Právě plynulý pohon je dvojsečným mečem: na jedné straně nabízí velmi nízkou spotřebu, na druhé trošku utrápený jízdní projev při dynamičtější jízdě. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy není špatná hodnota, nejvyšší rychlost 180 km/h je dostačující.

Hybridní pohonné ústrojí samozřejmě disponuje baterií, ovšem bez možnosti externího nabíjení. To probíhá pouze za pomoci benzinového motoru nebo rekuperací. To Lexus považuje za výhodu, což je diskutabilní. Diskutabilní však není fakt, že baterie je staršího nikl-metal hydridového typu (Ni-MH) a nabízí jen malou kapacitu. Teoreticky byste však měli dosáhnout spotřeby od 5,5 do 5,9 litru benzinu na každých 100 kilometrů.

Líbilo se nám
  • přitažlivý a originální vzhled
  • roky prověřený hybridní systém
Nelíbilo se nám
  • chybí možnost externího nabíjení
  • malá kapacita baterie

Interiér: na oko sportovně

Pokud se vrhnete dovnitř, první vás nejspíš překvapí červené čalounění, které ale nepůsobí nijak vulgárně. Sedí se příjemně vysoko, tlustší věnec volantu se dobře drží a celkově se řidič za volantem cítí dobře. Nesmíte však být zbabělec a zaleknout se celé plejády tlačítek a ovladačů, na které především mladší generace nemusí být zvyklá. Věřím ale, že v nich v rozumném čase najdete systém a naučíte se auto intuitivně ovládat.

Překvapil nezakrytý šroub na loketní opěrce.

Nechybí stylové analogové hodiny nebo příruční zrcátko. Ano, také jsme se divili, ale hned za voličem převodovky najdete vyklapávací „make-up“ zrcátko. Potěšila nás sedadla, která jsou pohodlná i při delším výletu a poskytují dobrou oporu. Vaše pozadí si bude libovat díky vyhřívání i odvětrávání a o vyhřívání nejsou ochuzeni ani zadní pasažéři. Vadil mi ale široký tunel, který vašemu pravému kolenu nedá při jízdě moc odpočinku. Interiér však vyvolává pocit bezpečí a spolu s jízdním projevem a zvukovou izolací ve vás auto skutečně umí vyvolat příjemnou a odpočinkovou náladu. Překvapil mě jen nevzhledný nezakrytý šroub na loketní opěrce, který mi připomíná konferenční stolek z IKEA.

Zadní sedačky vám budou při prvních kilometrech připadat jako školní lavice, po delší cestě je však oceníte a nebudete se cítit tak unavení. Do kufru naložíte až 555 litrů bagáže, což postačí i náročnější rodině. Navíc můžete sklopit zadní lavici v poměru 60:40, čímž dostanete objem rovných 1 600 litrů. I když se zde musely schovat baterie, Lexus v zavazadlovém prostoru nabízí dvojité dno.

Chytré systémy a funkce: stará škola

Pojďme si odkroutit to nejhorší. Infotainmenty Lexusu jsou totiž legendární, a to v ne zrovna v dobrém slova smyslu. Často nesmyslné a složité ovládání je zde naštěstí vyváženo hardwarovými tlačítky, kterými zvládnete naprostou většinu úkonů. Pokud se ale rozhodnete zabrouzdat do infotainmentu, vyčleňte si na to o něco více času. Lexus vyzkoušel mnoho různých řešení a zde se uchýlil k touchpadu. Ten Lexus marketingově značí Remote Touch Interface a skrz něj komunikujete s 10,3palcovou obrazovkou.

Touchpad disponuje haptickou zpětnou vazbu, v komunikaci se systémem vás to však nezachrání. Jakékoli operace s infotainmentem za jízdy bych označil jako nebezpečné. Možná se však situace po více než týdnu používání zlepší. Budíky před řidičem vás také neohromí, především kvalitou zobrazení. Malý displej se již několik let nezměnil a potřeboval by nějaký upgrade ve velikosti i kvalitě zobrazení. Plusem je ale přehlednost a rychlost. Hbitě se dostanete k informaci, kterou potřebujete nejvíce, což někdy krásným digitálním budíkům chybí.

Součástí výbavy byl Lexus Safety System, jehož hlavním kladem je hlídání situace před vozem. Auto velice citlivě pracuje s tím co vidí, nestraší a zasahuje až v případě, kdy reálně hrozí nehoda. V tom případě dostanete důrazný tón s výzvou k urychleném zabrzdění. Vůz si hlídá i situaci za vozem, což oceníte především při změně jízdního pruhu nebo při couvání z řady zaparkovaných aut.

Bezpečnostní asistenty má Lexus zvládnuté na jedničku, pouze hlídač mrtvých úhlů umí být po nějaké době otravný. Systém pro udržení v jízdním pruhu nemůžete samozřejmě brát jako nějaký mezistupeň autonomního řízení, jako je to například v případě nového Audi A8.

Líbilo se nám
  • spolehliví bezpečnostní asistenti
  • skvělá pozice za volantem
Nelíbilo se nám
  • špatná kvalita displeje před řidičem
  • komplikované ovládání infotainmentu

Jízdní vlastnosti: sportování proti srsti

Od auta s karoserií crossoveru a hybridním pohonem asi sportování moc očekávat nebudete. K dispozici máte režimy Eco, Normal a Sport a ani v nejsportovnějším režimu závodění nečekejte. Hmotnost přes 1,8 tuny a zvýšená karoserie hrají svou roli, nicméně zatáčky umí Lexus projet celkem s grácií. Auto až překvapivě dobře zatáčí a i když mu nejdřív moc nevěříte, do zatáčky se vrhne bezhlavě a vyjíždí minimálně se ctí.

Lexus NX 300h (2015)
Ostrá jízda znamená „kňourání“ převodovky a zbytečné vytáčení motoru.

Ostrá jízda vám ale moc nedělá radost a připadáte si, jako byste šli proti duchu vozu a značky. Jde o klidné, pohodlné a tiché auto, které vás dokáže ukolébat. Za volantem zůstanete v klidu i dlouhé hodiny v zácpě. Ostrá jízda znamená „kňourání“ převodovky s plynulým převodem a zbytečné vytáčení motoru. Benzin s vyšším objemem má ale především při studených startech velice pěkný a hutný zvuk.

Proto si ale tenhle pěkný kus auta nekupujte. Náplní práce zde totiž bude popojíždění ve městě, nebo klidná jízda za prarodiči. Na to bylo auto postavené a v této disciplíně slouží zdaleka nejlépe. Pro efekt navíc ujedete na elektřinu pár stovek metrů, avšak musíte velice citlivě pracovat s plynem. Pokud budete šikovní, můžete na elektřinu jezdit i více než 50 km/h.

Spotřeba a dojezd: diesel je mimo

Teď asi tušíte, že Lexus bude na koni. Automobilka pro NX nenabízí diesel a moc dobře ví proč. Hybrid dokáže diesel bez problému nahradit, a to nejen na papíře, ale i v reálném provozu. Převodovka c-CVT umí naplno využívat potenciál všech tří pohonných jednotek a vykouzlit skutečně pěkné údaje na palubním počítači. Ve městě se budete pohybovat někde mezi šesti až sedmi litry, na dálnici počítejte se dvěma litry fosilního paliva navíc.

Naplno se tak vyrovnáte dieselovému agregátu a ve městě jeho spotřebu i překonáte, nehledě na fakt, že dieselový motor je složitější, vyžaduje častější servis a obvykle je i poruchovější. Hybridní pohon od Lexus patří mezi ten nejspolehlivější na trhu, kde atmosférický motor není tak přetěžován právě díky elektromotorům.

Pokud bychom se bavili o dojezdu, 56litrová nádrž vám vystačí na plus minus 800 kilometrů.

Líbilo se nám
  • hutný zvuk spalovacího motoru
  • odhlučněný interiér
  • spotřeba ve městě
Nelíbilo se nám
  • převodovka bez sportovních ambicí
  • spotřeba na dálnici

Galerie

Zhodnocení: skvělá volba, pokud víte co chcete

Když jsem si bral model NX 300h na test, už jsem zhruba věděl, co mě čeká. Pokud to budete vy vědět stejně jako já před koupí auta, budete spokojeni. Trošku vyšší cenu si vůz umí obhájit ušlechtilým pohonem, který potřebuje ve srovnání s dieselovým motorem minimální údržbu. Zároveň jde o jeden z nejspolehlivějších systémů na trhu. Nesmíte také zapomenout na bezproblémové parkování v centru Prahy na modrých a fialových zónách.

Lexus NX 300h (2015)

Na pojezdy po centru města vám auto prokáže skvělou službu a o víkendu zároveň dokáže převést celou rodinu, kam bude potřeba. Takové ticho a klid za volantem najdete u málokteré jiné značky. Podvozek je vzhledem k určení vozu lehce tužší, avšak aspoň se nedočkáte žádné zrady v nečekané zatáčce. Pochvalu si pak zaslouží vzhled, který i přes svou exotičnost většině padne do oka a bude budit rozruch.

Konkurence: většinu lze zapojit

Konkurenci můžeme rozdělit na dva proudy: první jde směrem klasického hybridu, ta druhá jde zapojit do zásuvky. Nejbližším konkurentem z první skupiny je Toyota RAV4, která je samozřejmě o něco levnější. Nenabízí tak luxusní interiér, avšak se stejným hybridním pohonem umí nabídnout cenovku od 789 900 Kč. Pokud byste se chtěli dostat s cenou ještě níž, koukněte třeba po Kia Niro. O něco menší crossover začíná už na 609 980 Kč. Zde ale najdete pouze 1,6litrový benzin s výkonem 141 koní.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Pokud budete chtít auto zapojit do zásuvky, máte mnohem širší výběr. Bestsellerem v této oblasti je Mitsubishi Outlander, který si na jedno nabití troufne i na více než 50 kilometrů a nabízí zhruba stejný výkon. Zajímavou alternativou může být i BMW 225xe, které sice není úplným crossoverem, ale mladá rodina v něm také najde vyžití. Pokud vám nebude líto 1 784 900 korun, můžete se podívat trošku víc na sever. Volvo XC60 T8 má 10,4kWh baterii a ujede na jedno nabití slušnou porci kilometrů. Navíc vás může těšit plných 408 koní pod kapotou, což se samozřejmě projeví na dynamice. Rozdíl ve spotřebě přitom bude někde okolo tří litrů benzinu.

lexus-nx-300h-2015
Klady
  • odhlučněný interiér
  • design
  • spolehlivý podvozek
  • spotřeba ve městě
Zápory
  • převodovka bez sportovních ambicí
  • komplikovaný infotainment
  • malá kapacita baterie