Kia Rio Smartstream 1,0 litru T-GDi MHEV
test

Kia Rio Smartstream 1,0 litru T-GDi MHEV

Je to nejlepší mild-hybrid s manuální převodovkou?

Současná Kia Rio není žádnou novinkou, což je ostatně znát i na designu. Zajímavé ale je, co má verze Smartstream 1,0 litru T-GDi MHEV pod kapotou a právě na to se v tomto testu zaměříme.

Kia Rio se v současné generaci vyrábí už neuvěřitelných 10 let. Sice už má za sebou výraznější facelift, ale i přesto je zub času na jejím designu znát. Byla ale prvním vozem značky, pod jehož kapotou se objevilo benzínové mild-hybridní ústrojí (MHEV). Nové hnací ústrojí s označením EcoDynamics+ kombinuje nový spalovací motor 1,0 litru Smartstream T-GDi se 48V systémem MHEV pro maximální pokles spotřeby paliva s přispěním točivého momentu elektromotoru a rekuperačního brzdění.

Jsem znám tím, že mild-hybridům příliš nefandím a zpravidla říkám, že by se ani neměly nazývat hybridy. Jelikož elektromotor u mild-hybridů je v podstatě jen silnější startér, nemůže z principu sloužit jako pohon vozu, zatímco je spalovací motor vypnutý. Zkrátka u mild-hybridu slouží elektrický motor pouze pro rekuperaci části energie při brzdění motorem a následnou menší pomoc spalovacímu motoru při akceleraci. U většiny z nich je tato pomoc více než na spotřebě znát na vyšším krouticím momentu v nízkých otáčkách.

Pokud jde o úsporu paliva, jediný větší přínos vidím v tom, že se spalovací motor může vypnout po sundání nohy z plynu, čímž se zkrátí doba chodu spalovacího motoru. Ano, toto může reálně nějaké palivo ušetřit. Plachtění na neutrál je sice nejefektivnější (pokud nepotřebujete brzdit), ale stále tam je nějaká spotřeba paliva pro udržení motoru ve volnoběžných otáčkách. Z aut, která jsem dosud řídil, ale toto vypnutí motoru uměla jen ta, která mají mild-hybridní systém kombinovaný s automatickou převodovkou. A většina z nich motor i přesto vypíná až při nízkých rychlostech (pod 20 až 30 km/h), tedy těsně před zastavením. To tedy zkrátí dobu chodu spalovacího motoru v řádu sekund, takže je to podle mě jen vylepšený stop/start. Mild-hybridů, které umí spalovací motor vypnout ve vyšších rychlostech, je opravdu málo a dosud všechny, které jsem řídil, měly automatickou převodovku DSG.

Jelikož tato Kia Rio má manuální převodovku, neměl jsem valná očekávání. Čekal jsem podobnou zkušenost jako například ve Fordu Fiesta 1,0 EcoBoost, kde mild-hybridní systém pomáhal právě spíše se zvýšením krouticího momentu zejména v nízkých otáčkách. Snížení spotřeby oproti srovnatelné benzínové motorizaci jsem nepozoroval. O to větší ale bylo mé překvapení po prvních kilometrech za volantem Ria.

Zpočátku jedu svým běžným stylem jízdy a když chci plachtit, vyřazuji na neutrál. Motor se samozřejmě nevypíná. K tomu by byla potřeba automatická převodovka, aby si auto v případě potřeby brzdění mohlo zpátky zařadit rychlostní stupeň a brzdit motorem. Když ale jen sundám nohu z plynu a nechám zařazený rychlostní stupeň, pozoruji, že se motor vypíná. Jak je to možné, když mám zařazenou rychlost? Rio EcoDynamics+ je totiž jedním z prvních modelů značky Kia, který byl vybaven novou inteligentní manuální převodovkou Kia (iMT). Elektronický systém „clutch-by-wire“ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky. Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi. Díky tomu může vypínat spalovací motor i za jízdy, čímž napomáhá snižovat celkovou spotřebu paliva. Zkrátka elektronicky rozepne spojku, zařazený „kvalt“ tím pádem ničemu nevadí. V případě potřeby brzdění motorem pak zase elektronicky zapne spojku do záběru.

Kia Rio má 48V systém, který je u mild-hybridů běžný

Samotné ústrojí EcoDynamics+ jinak funguje podobně jako u běžných mild-hybridů. Točivý moment spalovacího motoru je zde posílen výkonem elektromotoru, který je na místě startéru a plní i tuto funkci. O jeho napájení se stará kompaktní 48V lithium-iont polymerová baterie. Na rozdíl od většiny mild-hybridů ale celkovou dobu jízdy s vypnutým spalovacím motorem výrazně prodlužuje výše zmíněný systém, který je založený hlavně na elektronicky ovládané spojce.

A jak to vypadá v praxi? Ne vždy se po sundání nohy z plynu motor vypne, závisí to na více faktorech, ale většinou se (zejména v režimu Eco) opravdu vypíná. A to i při poměrně vysokých rychlostech. Zaznamenal jsem i vypnutí motoru při rychlosti téměř 120 km/h. A toto už rozhodně smysl má a reálně to dobu běhu spalovacího motoru opravdu výrazně zkrátí. Spalovací motor se poté zapojí do režimu brzdění motorem, když by rychlost klesla natolik, že by při zařazeném rychlostním stupni byly otáčky příliš nízké. Vypadá to, že ta hranice je podle mého pozorování okolo 1 500 otáček.

Kia Rio Smartstream 1,0 litru T-GDi MHEV

Rozhodně je to znát i na výsledku. Kombinovaný okruh, který jezdíme v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu, zvládla Kia Rio mild-hybrid podle palubního počítače za 4,8 l/100 km. Po ujetí 620 kilometrů od tankování, s větším podílem dálniční jízdy na horní hranici limitů, ukázal palubní počítač spotřebu rovných 5 litrů na 100 km. Podle tankování to pak vyšlo na pořád pěkných 5,4 litru na 100 kilometrů. Jen pro srovnání, podobně velká Honda Jazz s plně hybridním pohonem měla na kombinovaném okruhu spotřebu 4,1 l/100 km. Je jasné, že mild-hybrid nemůže konkurovat plně hybridnímu pohonu, ale Kia Rio mild-hybrid se plnohodnotným hybridům blíží mnohem více než ostatní mild-hybridy.

Teď tedy krátce k autu jako celku. Jak už jsem psal, designově mě Kia Rio nenadchla a je na ní znát, že její tvary už neodpovídají aktuálním módním trendům. Ale zároveň neurazí. A jelikož je design subjektivní záležitost, spousta lidí to může vidět úplně jinak než já. Ostatně, mnozí se na auto dívají spíše z té praktické stránky. Že je Kia Rio s tímto pohonem úsporná, to už víme. A jak je to s prostorností? Při své výšce přes 190 centimetrů nemám za sebou místa nazbyt, kolena mám zmáčknutá v sedačce před sebou, ale to se nijak nevymyká průměru segmentu B, kam Rio patří. Důležité je, že sedačka nemá zezadu plastový „krunýř“ jako někteří konkurenti, takže na kratší vzdálenost bych to zvládl. A když jsem jel sám, byla v pohodě i delší cesta z Berouna do Havířova a zpět. I velikost zavazadlového prostoru odpovídá zvyklostem této třídy.

Ani jízdní vlastnosti v zatáčkách nejsou zdaleka špičkou na trhu, ale toto auto si koupí spíše klidný řidič, kterému to bude bohatě stačit. Spíše než chování v zatáčkách na úrovni sportovně střižených modelů klidný řidič ocení komfort, který je v této třídě nadprůměrný. Ostatně, většina aut, se kterými jezdím, má mnohem větší průměr disku a nižší profil pneumatiky. Takže už dlouho jsem nejel s autem na 15" kolech s takto vysokým profilem. To samozřejmě také dělá své v oblasti pohodlí.

Kia Rio Smartstream 1,0 litru T-GDi MHEV

Pokud tedy chcete menší úsporné auto, které nabídne spíše komfortnější přesuny, určitě by vás Kia Rio měla zajímat. Zvláště pak, pokud nebazírujete na tom, aby vámi vybrané auto v designu odráželo nejnovější módní trendy. Jde prostě o nenápadný vůz s jedním z nejlepších mild-hybridních pohonů.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Klady
  • na poměry třídy B prostorný interiér
  • komfortní podvozek
  • nízká spotřeba
  • opravdu přínosný mild-hybridní systém
Zápory
  • vlažnější jízdní projev
  • zastaralý design
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze