Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid
test

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid

První jízdní dojmy

Koncern Volkswagen nabízí u různých modelů v nižší střední třídě dvě varianty plug-in hybridu. Jednu běžnou s nižším výkonem a teoreticky úspornější a druhou ostřejší. A asi nejostřejší z nich je Cupra Leon e-Hybrid, kterou jsme měli možnost krátce vyzkoušet jako kombík s názvem Sportsourer.

S novým SEATem Leon jsem jezdil, ale se značkou Cupra jsem dosud neměl osobní zkušenost. A hned usednutí za volant Cupry Leon je pro mě velmi příjemné překvapení. Rozdíl oproti běžnému Leonu je obrovský a interiér působí opravdu prémiovým dojmem. A logo Cupra na kapotě i na volantu dává vozu punc exkluzivity. Hned první, co si uvědomuji, je velmi příjemná sportovní sedačka s výborným bočním vedením.

Technické parametry CUPRA Leon (2020) Sportstourer e-Hybrid

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, ? × ? × ? mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon180 kW, 245 koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od

Hlavní výhoda plug-in hybridů je, že nabízí možnost volby, zda využijete vysoký výkon auta, nebo pojedete úsporně. Cupra Leon e-Hybrid ale nenabízí jízdní mód Eco jako většina plug-in hybridů, ale základním módem je Comfort. U tohoto ostrého kombíku mě ale stejně zajímá hlavně schopnost sportovní jízdy, a tak přeskakuji prostřední mód Sport a volím rovnou ten nejostřejší s názvem Cupra. Kromě nejostřejšího nastavení v něm auto dostane i umělý zvuk motoru, ale ten je udělaný decentněji než v Octavii RS iV a zní mnohem přirozeněji. To rozhodně chválím, protože ve zmíněné Octavii zní velmi nepřirozeně. V Cupře Leon pěkně dotváří sportovní atmosféru v autě, ale je to asi tak vše, co je v tomto autě decentnější než v Octavii.

Ta pravá zábava přichází, když v Berouně odbočuji na okresky.

Pod kapotou má Cupra 245 koní a celkově je to ostré auto

Výkon 180 kW, tedy 245 koní, je sice stejný jako u Octavie, ale celkově je auto mnohem ostřeji naladěné. Srovnatelné je pouze zrychlení, ale už při prvním brždění cítím, jak ostré brzdy má Cupra. Nejprve si cestou z Prahy po dálnici D5 užívám brutálního zátahu motoru a ostrých brzd, když dojíždím například předjíždějící kamion. Ale ta pravá zábava přichází, když v Berouně odbočuji na okresky a jedu serpentinami do kopce směrem na Unhošť. Znám tu každou zatáčku a projel jsem tu už spoustu aut, ale nenapadá mě moc takových, které zatáčky zvládaly lépe. A ty, které mě napadají, byly opravdu ostré hot-hatche. Takže z kombíků, které jsem tu řídil, je Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid nejlepší.

Beroun objíždím okreskami na pomezí Berounska a Křivoklátska a projížďku podzimem zbarvenými lesy si opravdu užívám. V zatáčkách jede Cupra „jako po kolejích“ a dostat tenhle ostrý kombík na suchém asfaltu do smyku vyžaduje opravdu pořádně zatlačit na pilu. Při standardním nastavení, tedy se zapnutou elektronickou stabilizací, se auto chová velmi předvídatelně. Do smyku přechází plynule, takže řidiči nepřichystá nepříjemné překvapení. Navíc se chová neutrálně, tedy nepřijde najednou výrazná nedotáčivost ani přetáčivost. Po vypnutí, respektive omezení, stabilizace příslušným tlačítkem, je cítit, že záď kombíku, který má navíc pod kufrem uložené baterie, je těžší. Cupra Leon má tendenci jít do přetáčivého smyku, který je ale pro mě příjemnější než nedotáčivý. Na suchu ale vydrží opravdu hodně, než se dostane do smyku.

Kombinace města a dálnice, navíc do kopce, vychází na 6,4 l/100 km a k tomu 3 kWh.

Jak si Cupra Leon e-Hybrid vede ve spotřebě?

Spotřebu při této jízdě opravdu neřeším, ale vzhledem k opravdu sportovnímu stylu jízdy, při kterém si vychutnávám zrychlení, ostré brzdy před zatáčkami i samotné průjezdy zatáčkami, není vůbec špatná. Po kombinaci dálnice i dynamické jízdy po okreskách ukazuje palubní počítač 9,7 l/100 kilometrů a 12,2 kWh/100 km. Při podobném stylu jízdy s čistě benzínovým kompaktním hot-hatchem bych měl určitě přes 13 litrů na 100 km. Z Berouna zpět do Prahy ale přepínám na mód Comfort, jedu plynule na horní hranici limitů a snažím se na Cupru dívat jako na běžné auto, se kterým jedu třeba do práce, nebo někam s rodinou. V Berouně mám už jen necelou třetinu baterie, tak auto v automatickém hybridním režimu jede po dálnici na benzín a elektřinu využívá hlavně při jízdě po městě, tedy v nižších rychlostech. Kombinace města a dálnice, navíc do kopce, vychází na 6,4 l/100 km a k tomu 3 kWh.

Teoreticky by Cupra Leon e-Hybrid měla ujet čistě na elektřinu 52 kilometrů, což budu moci vyzkoušet až v běžném týdenním testu, stejně tak reálnou spotřebu v běžném režimu. Každopádně sportovní jízdu zvládá velmi dobře a podle krátké jízdy běžným stylem se zdá, že umí jezdit i relativně úsporně. Moje první dojmy jsou veskrze pozitivní a těžko se mi hledají negativa. Možná jen tvrdší podvozek, ale není tak tvrdý a nekomfortní, jak bych od podobně ostrého auta čekal. A když si někdo kupuje sportovně laděné auto, tak nečeká, že bude jak v bavlnce. Těším se, až přijde na český trh, což by mělo být koncem letošního roku. A kromě detailnějšího vyzkoušení jsem zvědavý i na českou cenu, která zatím není stanovena.

cupra-leon-2020
Klady
  • exkluzivita značky
  • výborné jízdní vlastnosti
  • prémiový interiér
Zápory
  • trochu tvrdší podvozek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze