Chytré auto od T-Mobile
test

Chytré auto od T-Mobile

Navyšte svému staršímu autu IQ
11

Pod pojmem chytré auto se vám nejspíše jako první vybaví americká automobilka Tesla Motors, která na cestách přináší řidiči a jeho spolujezdcům maximální vyžití. Alternativou pak může být Android Auto nebo Apple CarPlay, nicméně tyto systémy jsou přístupné jen pro nejnovější vozy a dost často si za ně musíte připlácet, stejně tak za propojení s mobilními aplikacemi přes cloud. Řešení, které na náš trh uvádí český T-Mobile, přináší chytrost i do vašeho starého auta a v některých oblastech umí i víc, než systémy těch nejdražších limuzín za mnoho milionů.

T-Mobile Chytré auto začíná u malé krabičky se SIM kartou, senzory a GPS, která se připojuje do OBD portu, propojí se s vaším smartphonem přes internet a následně dokáže z vašeho vozu sbírat spoustu zajímavých a užitečných dat a zobrazovat je v aplikaci na vašem mobilním zařízení.

Jak to celé funguje?

Krabičku o velikosti větších zápalek (konkrétně 50 × 45 × 30 mm) připojujete do OBD portu jinak sloužícímu pro diagnostiku vozu, kterým jsou povinně vybaveny všechny vozy vyrobené od roku 2001. Ten se nachází buďto přímo pod přístrojovou deskou u řidiče nebo pod středovým panelem. Pokud by vám krabička překážela při řízení, lze ji přes prodlužovací kabel vyvést například do odkládací skříňky. Jakmile jednotku zapojíte, je nutné si stáhnout bezplatnou aplikaci Motion by Mojio, kterou pro T-Mobile vyvíjela kanadská společnost, avšak velká část vývojového týmu pochází z Česka. Český T-Mobile je navíc prvním operátorem z celé evropské skupiny Deutsche Telekom, kde se koncept chytrého auta spouští. Stejné řešení i aplikace, jaké nyní máme u nás, se pak rozšíří do dalších zemí, kde skupina působí. Teprve minulý týden službu spustil americký T-Mobile.

Chytré auto od T-Mobile

Aplikaci naleznete pro Android v Google Play a pro iOS v Apple App Store. Pokud vlastníte telefon s Windows, pro ten aplikace není a nejspíše ani nebude. Při prvním spuštění vás čeká registrace, kdy zadáte svoje jméno, email a telefonní číslo. Vyčkáte na potvrzovací SMS, která přijde záhy, dále pomocí telefonu vyfotíte IMEI vaší OBD krabičky a následně proběhne její aktivace. Nezbývá než zasunout zařízení do OBD portu a nastartovat vůz. Poté si v aplikaci zvolíte název auta a můžete vyplnit aktuální hodnotu tachometru a VIN kód. Pokud tak učiníte, aplikace Motion vám bude poskytovat dodatečné informace servisních prohlídek.

Malá krabička, solidní výbava

Zařízení v sobě ukrývá GPS, tříosý senzor pohybu, paměť pro zaznamenání údajů v případě nedostatečného pokrytí signálem mobilní sítě a interní akumulátor. A poněvadž jde o řešení od operátora, nesmí chybět ani SIM karta. Ta slouží pro odesílání dat do cloudu přes mobilní data. Odpadá tak každodenní synchronizace zařízení s vaším telefonem – vše se děje automaticky. Zapojení cloudového úložiště do tohoto procesu velmi chválíme a moc se nám líbí. Žádné přímé spojení mezi telefonem a krabičkou ve voze například přes Bluetooth – vše probíhá přes internet.

Aplikace Motion dokáže uživateli poskytnout všechny tyto údaje:
  • Přesná pozice auta
  • Styl řízení (prudké brzdění, zrychlení)
  • Základní statistiky každé jízdy
  • Stav baterie

  • Orientační diagnostika poruch
  • Kniha jízd
  • Ochrana před vybitím autobaterie
  • Sdílení informací s blízkými
  • Alerty: odtah, otřesy, vyjmutí zařízení, výjezd z vyznačené oblasti, rychlostní limit

Bohužel to má svá „ale“ – velmi záleží na typu a stáří auta, kolik informací o sobě poskytne. Starší automobily tak například nemusí předávat informace o otáčkách motoru nebo stavu paliva v nádrži. Ovládat auto skrze OBD port není v rámci konceptu Chytrého auta technicky možné. Krabička totiž z OBD portu informace pouze čte – zapisovat je nemůže. To, že je zařízení skutečně bezpečné a nijak auto negativně neovlivňuje, T-Mobile testoval v Česku s několika automobilkami. Operátor také chystá průvodce, pomocí něhož si dopředu ověříte, zda je váš vůz se zařízením kompatibilní.

My zařízení testovali s vozem Volkswagen Passat B6 a nezaznamenali jsme žádný problém nebo chybějící informace. Zařízení v tuto chvíli funguje s většinou dieselových a benzinových aut od roku výroby 2001. Není však prozatím vhodné pro elektromobily či vozy s hybridním pohonem. Pokud auto polyká více typů paliva, zpravidla komunikuje pouze o benzinu či naftě, nikoliv o LPG.

Doprovodná aplikace Motion

Aplikace Motion, ať už si jí stáhnete do iOS nebo Androidu, komunikuje v češtině, její rozhraní je velmi přehledné a snadno se v něm orientujete. V horní části vidíte stav auta, který se mění, jakmile nastartujete, vydáte se na cestu nebo zaparkujete. Pod ním se nachází stav baterie, tedy přesněji její napětí. Jakmile kliknete na zde přítomný symbol baterie, dostanete se do nabídky, kde se vám zobrazí podrobnější informace a také graf. Vrátíme se však do hlavní nabídky. Vedle ikony s baterií si můžete všimnout ikony čerpací pistole. Ano, tato ikona značí přehled paliva. V průběhu našeho testu bohužel tato nabídka zmizela a my jsme nemohli ověřit, zda hodnoty, které prezentuje, sedí s aktuální hladinou pohonných hmot v palivové nádrži. Nicméně i tak šlo pouze o odhad.

Motion by Mojio na iPhone

Pod přehledem se skrývají ony diagnostické zprávy o poruchách či navštívení servisu. Z hlavní obrazovky si však nejvíce místa ukusuje mapa, která zobrazuje aktuální pozici auta. Klepnutím se přenesete do celoobrazové mapy. Vaše auto se nachází pod růžovým špendlíkem se symbolem auta, zatímco polohu vašeho telefonu prozrazuje modrá šipka. Mapu s polohou vašeho vozu můžete sdílet s vaší rodinou či kamarády, avšak chybí zde přímá možnost se k autu nechat navigovat. Například v cizích městech by bylo velmi praktické se přepnout do pěší navigace než sledovat modrou šipku a bloudit po městě.

Přehled jízd je asi tím nejzajímavějším, co nám na hlavní obrazovce zbývá popsat. Vždy vidíte vaši poslední jízdu, ujeté kilometry a jak dlouho cesta trvala. Pro podrobnější informace je potřeba jízdu rozkliknout. Poté se vám zobrazí mapka a v ní zakreslená trajektorie jízdy. Jak již bylo řečeno, zařízení díky senzorům rozpoznává akceleraci nebo prudké brzdění, což je poté schopno zanést do mapy. Akcelerace je tedy znázorněna zeleně, zatímco prudká brzda červeně. Volnoběh má pak oranžovou barvu.

Ukázka Android aplikace Motion

Co však zamrzí, je absence jakýchkoliv doplňkových informací. Ať už jde o akceleraci nebo brzdění, často by se člověk rád podíval, jak na daném úseku reálně jel. To bohužel aplikace zatím interpretovat nedokáže. Spokojit se musíte s jízdními statistikami jako ujetá vzdálenost, doba jízdy, maximální dosažená rychlost na trase, průměrná rychlost a maximální otáčky motoru. Dále můžete jízdu označit jako „business“, pokud se jednalo o pracovní cestu. Přehled jízd ovšem nehodnotíme extra pozitivně. Připadá nám nepřehledný a pokud se budete chtít vrátit například na 22. srpna, budete muset scrollovat dlouhým seznamem všech jízd. Věříme, že toto T-Mobile časem zlepší a přidá například možnost výběru dne v kalendáři.

Notifikace

Chválit budeme systém notifikací. Jejich správu doporučujeme nastavit dříve než s autem vyjedete. Základním oznámením je informace o zahájené/ukončené jízdě. Dále vám mohou chodit upozornění o nízkém stavu paliva, stavu baterie či o odtahu vozidla, které zařízení analyzuje díky pohybovým senzorům. Zajímavou funkcí je tzv. virtuální oblast. Tu si nastavíte na konkrétní adresu a určíte perimetr, který může být v poloměru 50 metrů až 40 kilometrů. Poté zvolíte, zda máte být informováni při vjezdu či opuštění oblasti. Notifikace nám chodily spolehlivě, při nastartování motoru přišla zpráva do cca 30 vteřin. Při zhasnutí motoru však vzniklo skoro 2minutové prodlení. Pokud nějakou notifikaci zmeškáte, naleznete ji v seznamu, kde jsou řazeny chronologicky podle času od nejnovějších. Pokud byste čekali, že se přečtených notifikací můžete zbavit jako v notifikačním centru na iOS nebo na Androidu, jste na omylu. V dlouhém seznamu můžete listovat i o měsíc zpět.

Notifikace jsou velmi užitečné například pro případ krádeže auta. Okamžitě se dozvíte, že vaše auto nastartovalo a vy se můžete podívat na mapu, kde se pohybuje. A to i když se někdo pokusí zařízení z OBD portu vyjmout. Okamžitě vám totiž o vyjmutí dorazí notifikace a díky malé baterii, kterou zařízení obsahuje, ještě svou pozici po omezenou dobu vysílá a předává ji do cloudu a vaší aplikace. Díky notifikacím také poznáte, když do vašeho auta například na parkovišti někdo narazí, nebo když je odtahováno. To vše díky senzorům, které Chytré auto obsahuje.

Co dalšího aplikace nabízí?

Menu, které na Androidu musíte vyvolat klepnutím na symbol v levém horním rohu, je typu „hamburger“ a slouží pro další nastavení. Jako první zde máte volbu auta. Pod ní se nachází všechna vaše auta, pokud jich vlastníte víc, nebo máte pod svým účtem například auta zaměstnanců. Maximální počet zařízení připojených na váš účet je omezen na 10. T-Mobile v případě zájmu bude tento limit navyšovat. Pokud si zakoupíte nové auto a zařízení do něj chcete přenést, není nic jednoduššího než jen připojit do OBD portu nového vozu vaše současné zařízení a aplikace sama rozpozná, že jde o jiné vozidlo. Pokud si pořídíte nové zařízení pro druhé auto, jeho přidání jsme si popsali na začátku textu. Když pomineme grafické rozdíly, jedinou odlišností, kterou jsme zaznamenali mezi iOS a Android aplikací, je volba Nerušit při jízdě na Androidu. Jakmile ji aktivujete a zahájíte novou jízdu, aplikace Motion automaticky přepne váš telefon do režimu nerušit. A když jízdu dokončíte, režim Nerušit za vás vypne. To vše pro větší bezpečnost při jízdě. V obecném nastavení si pak můžete vybrat mezi metrickými a imperiálními jednotkami. Z aplikace si též můžete nechat poslat na email historii vašich jízd v *.csv souboru.

Spotřeba dat

Jak už jsme nastínili na začátku textu, v zařízení se nachází SIM karta. Její měsíční datový limit činí 50MB. „To není mnoho,“ řeknete si. Ovšem nutno si uvědomit, že zařízení posílá velmi malý objem dat v řádech kilobajtů. Nemusíte se tak strachovat o přečerpání limitu. Po více než ročním testovacím provozu ze statistik T-Mobile vyplývá, že průměrná měsíční spotřeba dat činí 10,5 MB. Skvělou zprávou je pak fakt, že tento limit platí v rámci celé EU, takže můžete bez starostí vyrazit v létě na dovolenou k moři nebo v zimě na lyžování do Alp. I tam budete mít neustále auto v bezpečí a pod kontrolou.

Plán na další roky

Jelikož celé řešení Chytrého auta staví na platformě Mojio, která je otevřená a dovoluje vývojářům psát své aplikace a dále celý koncept rozvíjet, pořádá český T-Mobile ve spolupráci s Microsoftem ještě v tomto roce hackathon zaměřený právě na užitečné funkcionality pro platformu Chytrého auta. Nicméně již nyní můžete svůj Mojio účet napojit na IFTTT (automatizace práce a procesů) a nechat si zasílat přehledy vašich jízd například na Dropbox. T-Mobile samozřejmě sám plánuje Chytré auto rozvíjet a připravil si již nyní výčet novinek, které plánuje v příštím roce uvést. Těšit se můžeme například na tzv. scoring, tedy statistiku stylu řízení, dále je v plánu integrace s asistenční službou, informování o nákladech na vůz či detekce nehody. Pokud vás trápí absence webového rozhraní, to je též v plánu na příští rok. Všechny nové funkce budou pro stávající zákazníky k dispozici automaticky.

Dostupnost a cena

Chytré auto tak, jak ho představil T-Mobile a my ho mohli s předstihem otestovat, se do prodeje dostane již 1. prosince a bude k dispozici všem zájemcům bez ohledu na operátora, a to za předvánoční promo cenu 1 449 Kč + 75 Kč měsíční tarif. Později se bude zařízení prodávat za 2 599 Kč + 75 Kč měsíční tarif. Ceny jsou včetně závazku na 24 měsíců. Pro zájemce bude v nabídce i předplacená sada s ročním provozem za 3 499 Kč. Další rok provozu si pak vyžádá příplatek 900 Kč (+75 Kč měsíčně × 12 měsíců).

Závěrečné zhodnocení

Se zařízením jsme za dobu testování podnikli více než 20 jízd a nezaznamenali jsme jediný problém. Synchronizace probíhá okamžitě jakmile dokončíte jízdu, systém notifikací je spolehlivý a aplikace, byť jsme testovali pokročilé betaverze, byly stabilní a nestalo se nám, že by zamrzly nebo nepřijímaly data. Samozřejmě vyvstává otázka, zda se vám nákup vyplatí či zda Chytré auto od T-Mobile vůbec potřebujete. Za nás ho můžeme doporučit všem zaměstnavatelům či menším podnikatelům, kteří často jezdí a chtějí mít své auto pod kontrolou a v případě vniknutí do vozidla být neprodleně informovaní. Zajímavé bude také pro geeky, kteří si jistě na otevřené platformě naprogramují svojí aplikaci či pomohou T-Mobilu vylepšit tu stávající.

Chytré auto od T-Mobile
Pokud se pro nákup rozhodnete, v základním balení naleznete návod, obchodní podmínky, SIM kartu a OBD zařízení

Hodit se může také rodičům, kteří mohou díky zařízení kontrolovat své ratolesti, kde se s autem pohybují nebo zda nepřekračují rychlost. Zařízení ocení ostatně každý, kdo chce mít okamžité informace o stavu auta, ať už pro případ krádeže, odtahu, poškození nebo třeba poruchy. Za nás Chytré auto rozhodně smysl dává, v našem testu fungovalo dobře a představuje zajímavý způsob, jak vašemu autu navýšit IQ.

Diskuze ke článku
Peppa
Další drahá zbytečnost. 75Kč měsíčně za informace o ničem.
mato
Zaujímavé. Ale 75 Kč za 10 MB dát / mesiac sa mi zdá veľa. A krabička by mohla byť menšia.
Jan Dovrtěl
Jan Dovrtěl
Jak velkou to ma v sobe baterku, jak dlouho vydrzi krabicka nabita kdyz je auto zamcene? Predpokladam, ze OVB neni napajeno.
Cmany
Dobrý den, mám dotaz na Vámi testované auto. Byl to tedy VW Passat B6? Fungovala tam všechna upozornění včetně stavu nádrže s naftou? Díky moc za odpověď

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze