BMW X1 xDrive23i (2023)
test

BMW X1 xDrive23i (2023)

Luxusní vstupenka do světa X
1

Zájemci o terénní vůz s logem BMW mají aktuálně celkem širokou možnost volby. My jsme si do testu zvolili vstupní model s označením X1, který s novou generací opět povyrostl a přináší nové technologie. Společnost nám dělala silná benzinová verze 23i s pohonem všech kol a výkonem 150 kW.

Z fotografií to možná nevypadá, ale nové BMW X1 je pořádným kusem auta. I mně to při předání vozu celkem překvapilo. V jednu chvíli jsem měl nutkání obejít auto a podívat se na víko kufru, jestli jsem dostal správný vůz. Vše ale sedělo a teprve po nahlédnutí do technických tabulek výrobce mi vše došlo. BMW pro novou generaci X1 využilo modulární platformu UKL2 a její karoserie povyrostla oproti předchůdci do délky o 53 mm na výsledných 4 500 mm. Do šířky se nejmenší bavorské SUV natáhlo na 1 845 mm (+24 mm) a na výšku nyní měří 1 642 mm (+44 mm). Důležitým parametrem je taktéž rozvor, jehož 2 692 mm naznačuje příbytek místa v kabině o 22 mm. Jak je vidno, navzdory zařazení do řady BMW X jde o plnohodnotný rodinný přepravník.

Technické parametry BMW X1 (2022) xDrive 23i

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 500 × 1 845 × 1 642 mm, 1 730 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon150 (100 + 80) kW, 204 (136 + 109) koní, točivý moment: 360 Nm
Nádrž45 l
SpotřebaKombinovaná: 6,5 l / 100 km
Cena od1 138 800 Kč

Moc se mi líbil design, který nebil do očí nějakými obřími ledvinkami. Dynamicky ztvárněná příď s full LED hlavními světlomety vypadala velmi dobře a kvůli lepší aerodynamice přišly ke slovu zapuštěné kliky dveří. Hodně zajímavou volbou je z mého pohledu metalický lak karoserie s označením Cape York Green. Zatímco na přímém světle jde o skoro až zelený lak, při zamračeném počasí se „změní“ na šedou. Aby to vše hezky vypadalo, v rámci příplatkové výbavy byl testovaný vůz osazen 19" M koly. Vypadají mnohem lépe než základní 18" disky a příplatek 50 tisíc korun bych považoval za skoro až nutný.

S novou generací BMW X1 přichází do této modelové řady i celá řada změn, kterých si každý všimne hned po usazení do kabiny. Kromě větší porce místa pro nohy a hlavu všech cestujících je zde hlavní dominantou široký černý panel, který kombinuje dvě 10" obrazovky. X1 se tak inspiruje ostatními novějšími modely BMW, v jejíchž interiérech najdeme stejné řešení. Jak už mnozí tuší, součástí změn je odebrání panelu klimatizace, jehož fyzická tlačítka vždy byla zárukou toho, že řidič i poslepu mohl nastavit veškeré její funkce. To je ale minulost a BMW X1 sází na ovládání klimatizace výhradně přes infotainment. Ze středového tunelu bohužel zmizel i otočný ovladač systému iDrive.

Otázka je, zda jsou tyto změny k lepšímu, nebo horšímu. V případě testovaného vozu si nejsem zcela jistý odpovědí. Vše se zde totiž ovládá dotykem a za jízdy mě to mnohdy rušilo. Možná se ale najdou ti, kterým to bude vyhovovat. Co se týče zpracování interiéru a pocitů v něm, v této oblasti nemůžu najít jedinou výtku. Díky přítomnosti M paketu mě na cestách „doprovázela“ vynikající sportovní sedadla s možností přifouknutí bočnic a prodloužením sedáku. Místa jde zde také požehnaně, což platí i pro druhou řadu sedadel. Člověk by nečekal, že v nejmenším SUV od BMW bude pomalu více místa než v novém trojkovém BMW.

V rámci verze i23, která je vybavena mild-hybridní technikou, se lehce zmenšil objem kufru. Zatímco u běžných variant bez elektrifikace činí objem 540 litrů, v mém případě kufr nabídl o 40 litrů méně prostoru. I tak je to ale slušná porce a podařilo se mi v jednu chvíli do vozu naložit menší komodu bez toho, aniž bych musel sklápět druhou řadu sedadel. V rámci přepravy cestujících i s hromadou zavazadel se hodí silná pohonná jednotka. Tou byl v tomto případě benzinový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 150 kW a točivým momentem 320 Nm. Jedinou volbou je zde sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic, do které je integrován 48V elektromotor mild-hybridního systému. A je to právě elektromotor, který dokáže velmi dobře pomoci.

Disponuje totiž nejvyšším výkonem 14 kW a 55 Nm točivého momentu. Jeho hlavním úkolem je vykrývat prodlevy spalovacího motoru při zrychlení a rozjíždění se. V rámci jízdního režimu Eco Pro pak má řidič k dispozici možnost využívat tzv. plachtění. Stačí jet rychlostí do 170 km/h a po každém puštění pedálu plynu se vůz přepne do neutrálu. Díky tomu se dají ušetřit cenné litry paliva, o čemž jsem se přesvědčil při cestě na trase Praha–Brno a zpět. Trasu jsem dokázal ujet při průměrné spotřebě 6,7 litru na 100 km, přičemž jsem byl častým uživatelem levého jízdního pruhu. O to více mě výsledná hodnota překvapila, jelikož venku panovalo mrazivé počasí, foukal vítr a nehodlal jsem se omezovat na tepelném komfortu.

Příznivce solidní dynamiky jistě potěší, že BMW X1 23i xDrive dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a jeho maximální rychlost může činit až 233 km/h. Pro osobitější zážitek z jízdy lze využít sportovní režim jízdy, ve kterém je možnost aktivovat i umělý zvuk motoru. Ten nebyl nikterak přehnaný a překvapivě jsem si ho dokázal užívat. Vzhledem k tomu, že v příplatkové výbavě se ocitl i adaptivní M podvozek s frekvenčně selektivním tlumením, měl jsem zprvu obavy, jaká bude jízda po naší věhlasné dálnici D1. Jenže ani v tomto ohledu se BMW nenechalo zahanbit a předvedlo celkem komfortní jízdu, která byla narušena jen vyšším hlukem od zimních pneumatik.

A otázka na závěr: je lepší koupit plně vybavenou X1 s cenou skoro 1,7 milionu Kč, nebo sáhnout po méně vybaveném a větším BMW X3? Za mě je to jasné. Kdo nežádá zbytečné moře prostoru navíc a nepotřebuje o něco reprezentativnější SUV, tomu by mohlo stačit BMW X1. Radost z jízdy je ale u modelu X3 mnohem větší, a to hlavně kvůli primárnímu pohonu zadní nápravy. X1 je totiž ve standardu předokolka. Své kvality ale rozhodně nejmenší „Xko“ v nabídce BMW má a kromě pár negativ je to velmi dospělé a kvalitní SUV.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-x1-2022
Klady
  • nízká spotřeba
  • vnitřní prostor
  • naladění podvozku
  • dominantní vzhled
Zápory
  • absence ovladače iDrive
  • přehršel dotykového ovládání
Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
"Díky tomu se dají ušetřit cenné litry paliva, o čemž jsem se přesvědčil při cestě na trase Praha–Brno a zpět. Trasu jsem dokázal ujet při průměrné spotřebě 6,7 litru na 100 km, přičemž jsem byl častým uživatelem levého jízdního pruhu."

Jsem si vzpomněl na nedávný test toho čínského plug-in hybridu, který to jel za 10 a musím se smát :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze