Tesly nehoří zdaleka tak často, jak jste si mysleli. Firma zveřejnila statistiku

4
Tesly nehoří zdaleka tak často, jak jste si mysleli. Firma zveřejnila statistiku
Fotografie: Tesla
  • V USA vzplane Tesla každých 330 000 000 kilometrů
  • Americký průměr je 30,5 milionu, tedy více než 10× častěji
  • Statistika zahrnuje období 2012–2020

Hned na začátku je třeba dodat, že statistiky zahrnují i požáry z externích příčin, jako je žhářství, požáry infrastruktury či vyšší moc, nevypovídají tedy výhradně o technických příčinách ze strany samotných automobilů. Dále že do nich patří i stará auta, která zvyšují věkový průměr vysoko nad průměrné stáří Tesel, vyráběných teprve 13 let. A stará auta jsou k požárům náchylnější. Dále že i samotné Tesly budou stárnout a pak se možná čísla změní. Nicméně i po pomyslném odečtení těchto externalit je rozdíl natolik očividný, že se nelze divit tomu, jak rád se s ním Elon Musk podle insideevs.com chlubí.

A dělá to už třetím rokem, z čehož plyne další zajímavý fakt. Když předloni Tesla prezentovala obdobnou statistiku za období 2012–2018, činila tato hodnota „jen“ 273,5 milionu kilometrů, o rok později pak 281,5 milionů. Je tedy nabíledni, že se Tesly v čase zlepšují. Na rozdíl od celoamerického průměru, který zůstává víceméně stejný. Ano, může to i znamenat, že si je majitelé lépe chrání před žháři a přírodními živly, pravděpodobnější ale je, že se projevuje dlouhodobá snaha Tesly o průběžné zlepšování hardwaru i softwaru. Už nyní se proslýchá, že Autopilot umí řídit bezpečněji než člověk, a tohle by mohl být jeden z hmatatelných, byť nepřímých důkazů.

Byť je ještě brzy na definitivní závěry a není pochyb, že této statistice nahrály do karet i prudce rostoucí prodeje Modelů 3 a Y (které dále snížily věkový průměr provozovaných Tesel), pozitivní trend je nezpochybnitelný. A zcela jednoznačně lze konstatovat, že Tesly nehoří ani zdaleka tak často, jako konvenční automobily, které ve složení amerického vozového parku zatím ještě stále drtivě převažují.

Související články
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
ale my jsme si nemysleli že hoří často, my si spíš myslíme že když hoří tak je to hašení násobně dražší a třeba dohašování v řádu desetinásobků času (fosil max hodinku, Tesla klidně dny) ;-)
Georg Zvědavý
Georg Zvědavý
Abych pravdu řekl, svoje EV si dovoluji parkovat v garáži pod domem již asi 1,5 roku a dokonce si jej dovoluji nabíjet cca 1x až 3x týdne v téže garáži. Před měsícem rodičům shořel jejich spalovák, naštěstí zahořel až minutu poté, co z něj vystoupili a byl - velká klika - jen pod přístřeškem (který ohořel jen částečně). Šance uhasit to byla nulová, požárníci přijeli do 7 minut, ale z auta byl jen seškvařený vrak. Nedokážu posoudit, jak nebezpečné látky se uvolňovaly z hořícího fosilu vs. EV, ale zápach to byl strašný. Vím, že příklad s jedním EV a s jedním fosilem není statistika, proto mi tvrdá data uvedená v článku přijdou relevatní k závěru, že EV už nyní je bezpečnější z hlediska požáru. Souhlasím, že pokud zahoří baterie, je to složité z hlediska délky hašení a doufejme, že v tom bude ještě nějaký vývoj (tím že EV hoří tak málo, chápu že zatím není třeba na to mít speciální výbavu a postupy jako na hořící fosily).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze