Soul ePrix: poslední zápas dobojován, zázrak se nestal

Soul ePrix: poslední zápas dobojován, zázrak se nestal
Fotografie: FIA
  • Naděje Evanse na mistrovský titul před nedělním finále Formule E v Soulu už byly ryze teoretické
  • Aby přebral Vandoornovi korunu, musel by vyhrát a Vandoorna nechat přinejlepším na osmém místě
  • Nestalo se ani jedno, Evans dokonce dojel daleko za svým největším soupeřem
  • Nového mistra světa už tedy známe, stejně jako změny pro příští ročník

Byl to poslední závod pro Mercedes ve Formuli E, v příští sezóně přebere jeho závodní tým McLaren. Vandoorne (Mercedes EQ) je tedy mistrem světa, ve svých promluvách nešetřil radostí ani gentlemanskými poklonami směrem k Evansovi (Jaguar TCS Racing) a Mortarovi (ROKiT Venturi Racing). Takže zatímco epochální boje o mistrovský titul se již nekonaly, o zajímavé momenty nouze rozhodně nebyla. Především Mortara si fantastickou jízdou zajistil v 16. kole vítězství a dokázal, že mu Vandoorne tím, že jej již dříve připravil o možnost titulu, chuť do dalšího závodění nevzal. Jeho vítězství dodal lesk i fakt, že šlo o jubilejní stý závod ePrix a také to, že získal výsledné třetí místo v šampionátu jezdců.

Ozdobou statistik a přepisovačem historie se však podle the-race.com stal jiný jezdec; Luca di Grassi se totiž jako jediný všech dosavadních závodů zúčastnil a také jako první překonal kumulativně nasbíraných 1 000 bodů za celou kariéru. Uzavřením osmé sezóny Formule E zároveň skončily svou nedlouho kariéru formule druhé generace značené Gen2. Napřesrok nastane čas pro Gen3, které by měly být podstatně lehčí, efektivnější a zároveň historicky nejvýkonnější mezi oficiálními závodními stroji. Premiéru oslaví již 14. 1. 2023 v Mexico City a následovat bude dalších 17 závodů v celkem 13 městech.

Za zmínku stojí heroický výkon Jakea Dennise (Avalanche Andretti), který uhájil třetí místo i přes kontroverzní pětisekundovou penalizaci, kterou dostal po strkanici s da Costou (DS TECHEETAH), podle názoru řady odborníků nezaslouženou. Bronz si pojistil senzačním únikem v závěru závodu, kdy poodjel Robinu Frijnsovi (Audi Envision), jehož trápily problémy s chlazením. Druhý účastník karambolu dostal stejný trest, da Costu však stál tři příčky ve výsledkové listině. Takže skončil desátý a své působení u DS TECHEETAH neskončil právě ukázkově. V novém ročníku už tento šampion sezóny 2019–2020 bude sedlat Porsche.


Nejlepší šestici uzavřeli Robin Frijns (Envision Racing), Oliver Askew (Avalanche Andretti) a Jean-Éric Vergne (DS TECHEETAH), kteří ze svých automobilů dostali prakticky vše. Evans, který suverénně vyhrál sobotní závod, v neděli nestačil na víc než sedmé místo, což byla definitivní tečka za jeho apetitem po mistrovském titulu. Selhání měniče svého Jaguaru v Londýně jistě dodnes lituje. A nebylo mu nic platné, že čtyři zlaté, které v právě skončené sezóně ulovil, nikdo jiný nepřekonal. Vandoorne předvedl konzistentnější výkon a „beden“ bral celkově více než všichni ostatní.

Právě skončená osmá sezóna byla dosud největší, obsahovala celkem 16 klání na deseti městských okruzích. Elektrické formule vířily prach v metropolích ad-Diríja, Mexico City, Řím, Monako, Berlín, Jakarta, Marrákeš, New York City, Londýn a Soul, přičemž Jakarta i Soul zažily ve Formuli E premiéru. Napřesrok do seznamu přibydou ještě Hajdarábád a São Paulo. Místo Venturi se nově objeví Maserati, půjde ovšem o stejný tým pod novým názvem.

Sestřih závodu

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Edoardo Mortara
Největší smolař: Jake Dennis
Číslo závodu: 100, tolikátý závod Formule E to historicky byl
Za očekáváním: TAG Heuer Porsche

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing - 25
2. Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ +3,756 s 18
3. Jake Dennis Avalanche Andretti +6,649 s 15
4. Robin Frijns Envision Racing +7,021 s 12
5. Oliver Askew Avalanche Andretti +7,850 s 10
6. Jean-Éric Vergne DS TECHEETAH +9,471 s 8
7. Mitch Evans Jaguar TCS Racing +10,243 s 6
8. Nick Cassidy Envision Racing +14,208 s 5
9. Sébastien Buemi Nissan e.Dams +16,629 s 2
10. António Félix da Costa DS TECHEETAH +22,226 s 4
11. Lucas di Grassi ROKiT Venturi Racing +24,546 s
12. Alexander Sims Mahindra Racing +25,613 s
13. Sérgio Sette Câmara Dragon / Penske Autosport +27,813 s
14. Norman Nato Jaguar TCS Racing +31,526
15. Oliver Turvey NIO 333 +31,565
16. Sacha Fenestraz Dragon / Penske Autosport +36,270
17. Maximian Günther Nissan e.Dams DNF
18. Nyck de Vries Mercedes EQ DNF
19. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche DNF
20. Dan Ticktum NIO 333 DNF
21. Oliver Rowland Mahindra Racing DNF
22. André Lotterer TAG Heuer Porsche DNF

Výsledková listina potvrdila, že se jel mnohem ostřejší závod než v sobotu, kdy byly odstupy mezi jezdci v cíli řádově menší. A zároveň došlo na papírové předpoklady, včetně ukázkového souboje o třetí místo v šampionátu. Zároveň dojelo do cíle mnohem více jezdců než v sobotu, ačkoliv mezi nimi opět chyběl Lotterer v Porsche.

Konečné pořadí Formule E 2021/2022

P. Jméno Tým Bodů
1. Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ 213
2. Mitch Evans Jaguar TCS Racing 180
3. Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing 169
4. Jean-Éric Vergne DS TECHEETAH 144
5. Lucas di Grassi ROKiT Venturi Racing 126
6. Jake Dennis Avalanche Andretti 126
7. Robin Frijns Envision Racing 126
8. António Félix da Costa DS TECHEETAH 122
9. Nyck de Vries Mercedes EQ 106
10. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche 71
11. Nick Cassidy Envision Racing 68
12. André Lotterer TAG Heuer Porsche 63
13. Sam Bird Jaguar TCS Racing 51
14. Oliver Rowland Mahindra Racing 32
15. Sébastien Buemi Nissan e.Dams 30
16. Oliver Askew Avalanche Andretti 24
17. Alexander Sims Mahindra Racing 14
18. Oliver Turvey NIO 333 6
19. Maximilian Günther Nissan e.Dams 6
20. Sérgio Sette Câmara Dragon / Penske Autosport 2
21. Dan Ticktum NIO 333 1
22. Norman Nato Jaguar TCS Racing -
23. Antonio Giovinazzi Dragon / Penske Autosport -
24. Sacha Fenestraz Dragon / Penske Autosport -
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze